Høreforeningen
Kløverprisvej 10 B, 1
2650 Hvidovre
Tlf.: +45 3675 4200
[email protected]
www.hoereforeningen.dk
Hvidovre, den 6. marts 2008
Høring over forslag til lov om ændring af
lov om social service og lov om friskoler og private grundskoler m.v.
Høreforeningen
er leverandør af skrivetolke og har i den anledning nogle kommentarer til
lovforslaget:
- Det er
godt at oprette en central tolkeformidlingsenhed, der dels står for
administration og bestilling af samt betaling for tolkning, dels fører
regnskab med den enkelte tolkebruÂgers forbrug af timer
- Og godt,
at tolkeformidlingen skal sikre koordineringen i bestillingen af tolke
- Høreforeningen
er også tilfreds med lovforslagets passus om at sikre information om
ordningen
Høreforeningen
skal desuden informere om nogle elementer, der er leverandørens forudsætning
for at levere tolkning, som 90 % af brugerne kan være tilfredse med:
- At være
leverandør forudsætter stor viden og erfaring om tolkebrugeres
virkelighed og behov, ligesom logistiske evner, overblik og sociale
kompetencer er nødvendigt.
- For at
kunne tilgodese en god tolkning, er det vigtigt, at leverandøren forsynes
med alle relevante oplysninger om tolkebrugeren, tolkestedet,
tolkeemnet, varighed m.m. Det er nemlig vigtigt at matche tolkeopgaverne
med tolke, der besidder de evner og erfaringer, der kan sikre en god
tolkning.
- Også frister
for bestilling af tolkning er vigtigt. I dag er der generelt en uges
frist for bestilling hos de fleste leverandører. Dog skal der også være
mulighed for at bestille tolkning i akutte tilfælde.
- Ved
bestilling af tolkning, vurderer tolkeleverandøren ud fra de oplysninger,
der er modtaget på tolkeopgaven, hvorvidt opgavens skal løses med 1
eller 2 tolke. Denne vurdering baserer sig dels på det faglige indhold
i opgaven, dels på opgavens varighed og endelig på opgavens intensitet.
Også andre forhold kan indgå i vurderingen.
Det er essentielt, at der gælder ensartede regler for alle
leverandører, når der skal gives tilbud på en tolkning.
- Leverandørernes
forpligtelse til at dække tolkeopgaverne geografisk er også et
vigtigt element i at sikre ens vilkår for leverandørerne, ligesom der skal
være ensartede krav til leverandørernes forpligtelse til at beskæftige uddannede
tolke.
Høreforeningen
ser frem til vedtagelsen af lovforslaget og stiller sig til rådighed ved
udarbejdelsen af vejledning. Foreningen står desuden til rådighed med
yderligere oplysninger.
Disse
bemærkninger sendes d.d. dels pr. mail dels pr. post.
Med venlig
hilsen
Pia
Mikkelsen
Leder af Høreforeningens
Tolkeformidling