Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 5. maj 2008
Ændringsforslag til forslag til lov om ændring af lov om social service og lov om friskoler og private grundskoler m.v. (Forældres udførelse af hjælp til børn i hjemmet m.m., tolkning ved sociale aktiviteter, udvidede beføjelser til Ankestyrelsen og de sociale nævn, borgerstyret personlig assistance, styrket indsats overfor kvinder og børn på krisecentre m.v.) (L 154).
Â
Ændringsforslag
Af velfærdsministeren
Til § 1
1) I den under nr. 9 foreslåede § 95, stk. 4 og 5, udgår 2. pkt. i stk. 4 og i stedet indsættes:
» Det er desuden en betingelse, at tilskudsmodtageren kan fungere som arbejdsgiver for hjælperne, medmindre den pÃ¥gældende indgÃ¥r aftale med en nærtstÃ¥ende, en forening eller en privat virksomhed om, at tilskuddet overføres til den nærtstÃ¥ende, foreningen eller den private virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for hjælperne. Arbejdsgiverbeføjelserne i forhold til hjælperne vedrørende spørgsmÃ¥l om ansættelse og afskedigelse af hjælpere varetages i sÃ¥ fald af den nærtstÃ¥ende, foreningen eller den private virksomhed i samrÃ¥d med den pÃ¥gældende.â€
[Præcisering af placeringen af arbejdsgiveransvaret i forhold til de arbejdsretlige regler.]
2) I den under nr. 10 foreslåede affattelse af § 96, udgår 2. pkt. i stk. 2 og i stedet indsættes:
â€Det er desuden en betingelse, at borgeren kan fungere som arbejdsgiver for hjælperne, medmindre den pÃ¥gældende indgÃ¥r aftale med en nærtstÃ¥ende, en forening eller en privat virksomhed om, at tilskuddet overføres til den nærtstÃ¥ende, foreningen eller den private virksomhed, der herefter er arbejdsgiver for hjælperne. Arbejdsgiverbeføjelserne i forhold til hjælperne vedrørende spørgsmÃ¥l om ansættelse og afskedigelse af hjælpere varetages i sÃ¥ fald af den nærtstÃ¥ende, foreningen eller den private virksomhed i samrÃ¥d med den pÃ¥gældende.â€
[Præcisering af placeringen af arbejdsgiveransvaret i forhold til de arbejdsretlige regler.]
Bemærkninger
Til nr. 1 og 2
Med L 154 foreslås, at det ikke fremover skal være en betingelse for hjælp efter servicelovens §§ 95-96, at borgeren, der modtager tilskuddet, skal være arbejdsgiver for hjælperne.
I det fremsatte lovforslag var der anvendt formuleringen ’med mindre den pågældende indgår aftale om at overdrage arbejdsgiveransvaret’. Der har efterfølgende vist sig et behov for at tydeliggøre, hvem der i denne situation er arbejdsgiver i forhold til de ansættelsesretlige regler. Med forslaget præciseres derfor, at det er tilskuddet til at ansætte hjælpere, der overdrages ved aftale, og det tydeliggøres, hvem der i denne situation har de pligter, der følger af at være arbejdsgiver i ansættelsesretlig forstand for hjælperne.
Med ændringsforslaget gives personer, der modtager tilskud efter §§ 95-96, mulighed for at overføre tilskuddet til andre, der kan varetage opgaven som arbejdsgiver for hjælperne. Ledelsesretten vil dog efter konkret aftale med den nærtstående, foreningen eller den private virksomhed så vidt muligt være delegeret til borgeren, der endvidere vil kunne inddrages i forbindelse med ansættelse og afskedigelse af hjælpere.
Fastlæggelsen af placeringen af arbejdsgiveransvaret efter arbejdsmiljølovgivningen følger af administrativ praksis og domstolspraksis. Med L 154 er der ikke tilsigtet ændringer i relation hertil. Det afhænger herefter af en konkret vurdering, hvem der som arbejdsgiver er strafferetligt ansvarlig for, at arbejdet bliver udført i overensstemmelse med arbejdsmiljølovgivningen.
En person, der modtager borgerstyret personlig assistance, hvor tilskuddet er placeret hos en nærtstående, en brugerstyret organisation eller en privat virksomhed, vil derfor fortsat kunne straffes efter arbejdsmiljøloven, hvis det efter en konkret vurdering er borgeren, der har beføjelse til eller reel mulighed for at drage omsorg for, at arbejdet bliver tilrettelagt og udført fuldt forsvarligt.
Karen Jespersen