Departementet Holmens Kanal 22 1060 København K
Tlf. 3392 9300 Fax. 3393 2518 E-mail [email protected]
|
Dato: 5. maj 2008
Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 22. april 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 10 (Ad L 154).
Â
â€Det ønskes oplyst, hvor stor en del af Bruger-Hjælper Formidlingens honorar der anvendes til løn til handicaphjælpere, og hvor stor en del af Bruger-Hjælper Formidlingens honorar der anvendes til andre formÃ¥l.â€
Svar:
Til brug for besvarelsen af spørgsmålet har Bruger-hjælper Formidlingen oplyst følgende:
â€Direkte lønomkostninger
Handicaphjælpere, som ansættes i Bruger – Hjælper Formidlingen, aflønnes som udgangspunkt på et niveau, der svarer til løntrin 12 i overenskomsten mellem FOA og Kommunernes Landsforening. De samlede direkte lønomkostninger, som Bruger – Hjælper Formidlingen typisk afholder, kan opgøres således:
Timeløn |
 112,57 kr. |
Feriepenge |
   14,07 kr. |
Pension |
     9,46 kr. |
ATP |
     1,01 kr. |
Direkte lønomkostninger i alt, pr. time |
 137,11 kr. |
Beregning og anvendelse af dækningsbidrag
I forbindelse med redegørelsen for den del af faktureringsprisen, som ikke anvendes til direkte lønomkostninger til hjælperne, skal det indledningsvis understreges, at administrative og medarbejderrelaterede udgifter naturligvis kan variere over tid. Det er derfor ikke muligt for Bruger - Hjælper Formidlingen at fremlægge en relevant og præcis redegørelse for den indbyrdes fordeling og samlede størrelse af de variable udgifter, der udgør forskellen mellem lønomkostninger og faktureret timepris.
Det betyder også, at det er meget vanskeligt at give et retvisende indtryk af størrelsen af det overskud, som Bruger - Hjælper Formidlingen måtte have på et givet tidspunkt eller for den sags skyld over en given periode. Der er dog på den anden side ingen grund til at lægge skjul på, at Bruger - Hjælper Formidlingens som en privat virksomhed løbende budgetterer med at genere et vist om end begrænset overskud, ikke mindst for at sikre sig den nødvendige økonomiske og strategiske handlekraft ved udsving i efterspørgselen efter hjælperydelser og ændringer i de økonomiske og politiske rammebetingelser for virksomheden, som L 154 er et eksempel på, jf. redegørelsens afsluttende bemærkninger.
Som udgangspunkt fakturerer Bruger – Hjælper Formidlingen 219,00 kr. pr. hjælpertime og med direkte lønomkostninger på 137,11 kr. kan dækningsbidraget derefter opgøres til 81,89 kr..
I forbindelse med L154, BPA og den tydeligere opdeling og placering af hhv. arbejdsgiver- og arbejdslederansvar skærpes opmærksomheden naturligvis på løn- og arbejdsforholdene for handicaphjælperne.
Bruger – Hjælper Formidlingen anerkender fuldt ud behovet for tryghed og gennemskuelighed i de vilkår, der gælder for handicaphjælperne – både hvad angår løn- og ansættelsesforhold og tilvejebringelsen af de nødvendige faglige forudsætninger for at løse de opgaver, de udsendes til. Betydelige dele af dækningsbidraget anvendes derfor også til medarbejderrelaterede omkostninger – altså omkostninger i tillæg til den udbetalte løn.
Nyansatte handicaphjælpere tilbydes således en grundig faglig og psykosocial introduktion til arbejdet, som løbende følges op af kurser og efteruddannelse. Hjælperne har desuden adgang til supervision – både med henblik på almindelig faglig videreudvikling og i forbindelse med den individuelle hjælpeopgave for at sikre, at de aldrig står alene med ansvaret, hvis der opstår en vanskelig situation ude hos brugeren. I forbindelse med særligt krævende hjælpeopgaver tilbyder Bruger – Hjælper Formidlingen desuden rådgivning og vejledning til hjælperen fra eksterne psykologer eller andre med relevant ekspertise.
Vi tilstræber endvidere at give hjælperne mulighed for at mødes og udveksle erfaringer gennem forskellige faglige arrangementer og regelmæssige (lønnede) personalemøder.
Bruger – Hjælper Formidlingen er tilmeldt BST (bedriftssundhedstjenesten) med henblik på at sikre det bedst mulige arbejdsmiljø for medarbejderne. BST kan i samarbejde med os bl.a. varetage instruktionsforløb i forflytninger, løft, anvendelse af hjælpemidler mv.
Alle hjælpere er tilknyttet virksomhedens sikkerhedsorganisation, der også omfatter brugernes hjem som arbejdsplads. Der er således gennemført individuelle APV-er (arbejdspladsvurderinger) hos hver enkelt bruger med henblik på at sikre, at arbejdsforholdene altid er i overensstemmelse med Arbejdstilsynets forskrifter på det særlige område for ansatte, der udfører arbejde i andres private hjem eller husholdning for kommune eller anden virksomhed.
Ved omfattende hjælpeordninger, hvor Bruger – Hjælper Formidlingens ansatte opholder sig mange timer i brugerens hjem, kan vi efter aftale med brugeren indrette et særligt rum for hjælperne, hvor der installeres seng, fjernsyn, køleskab og evt. andre møbler.
Bruger – Hjælper Formidlingen har en omfattende forsikringsportefølje for medarbejderne. Porteføljen indeholder erhvervsansvar, rejser og arbejdsskadeforsikring, og vi forventer i nær fremtid at kunne tilbyde en hospitalsforsikring med henblik på hurtig behandling af eventuelle arbejdsskader eller anden sygdom.
Endelig bør det nævnes, at de relativt tunge personale- og lønadministrative opgaver, der er knyttet til hjælperordningerne, varetages af en personaleafdeling og HR-afdeling, som har tilknyttet medarbejdere med den fornødne professionelle indsigt i både lønspørgsmål og mere overordnende personale- og arbejdsretlige emner. HR-afdelingen har udformet en række personalepolitikker på bl.a. HR- og arbejdsmiljøområdet, der naturligvis også omfatter handicaphjælpere og øvrige udførende medarbejdere i virksomheden.
Selvom de medarbejderrelaterede omkostninger afholdes for at sikre de bedst mulige vilkÃ¥r for hjælperne, er det overordnede mÃ¥l selvfølgelig, at brugerne oplever at modtage en ydelse af optimal kvalitet, fordi medarbejderne i kraft af Bruger – Hjælper Formidlingens instruktion og uddannelse er velkvalificerede og dedikerede til at løse hjælpeopgaven.Â
For at skabe de bedste rammer for brugerne, anvender Bruger – Hjælper Formidlingen derfor en andre væsentlig dele af dækningsbidraget på rekruttering og fastholdelse af hjælpere med den rigtige profil i forhold til brugernes ønsker og behov.
Det sker enten gennem stillingsopslag eller via vores database, som indeholder meget detaljerede profiler på et stort antal hjælpere og på den måde er med til sikre, at de bedst egnede hjælpere bliver fundet til at matche den enkelte brugers egne ønsker og behov.
Formidling mellem bruger og hjælper og den løbende koordinering af hjælpernes arbejde ude hos brugeren varetages af vores rådgivere og formidlere, der på den måde sikrer effektiv ressourceudnyttelse, stabilitet i sammensætningen af hjælperholdene og leveringssikkerhed for brugeren.
Leveringssikkerheden styrkes yderligere af Bruger – Hjælper Formidlingens vikarservice, som kan anvendes til dækning af akutte opgaver, hvor hjælpere på grund af sygdom el. lignende ikke kan møde hos brugeren. Vikarservice er Bruger - Hjælper Formidlingens interne vikarkontor, der som en selvstændig funktion kan benyttes af alle virksomhedens øvrige afdelinger, som udover hjælperordninger bl.a. varetager ledsageordninger for handicappede, specialpædagogisk støtte til elever og studerende med handicap og privat hjemmehjælp.
Den nævnte medarbejderdatabase anvendes naturligvis af Bruger – Hjælper Formidlingen selv, når vi skal finde hjælpere til ordninger, vi varetager, men stilles også gratis til rådighed for brugere, der selv ønsker at administrere deres ordning.
Brugeren har fri adgang til databasen og formidling af hjælpere gennem on-line faciliteter på vores hjemmeside. Her kan man enten selv finde hjælperne eller indrykke stillingsannoncer, som interesserede hjælpere kan reagere på. Hvis brugeren ønsker det, tilbyder Bruger – Hjælper Formidlingen – også gratis - at tage os af at søge og formidle kontakten til hjælperne, som brugeren efterfølgende selv ansætter.
Som det forhåbentlig fremgår af ovenstående, satser Bruger – Hjælper Formidlingen målrettet og konkret på – indenfor de givne økonomiske rammer – at skabe de bedst mulige løn- og arbejdsvilkår for virksomhedens hjælpere og øvrige medarbejdere.
Det har dog samtidig været meget vigtigt at gøre rede for, at der også anvendes betydelige økonomiske og personalemæssige ressourcer på at drive og udvikle en effektiv og fleksibel administration og serviceorganisation for at opfylde den målsætning, der er bærende for virksomheden – nemlig at sætte den enkelte brugers behov og livssituation i det absolutte centrum for alle vores aktiviteter.
Denne prioritering medfører, at det dokumenterede dækningsbidrag løbende anvendes pÃ¥ en sÃ¥dan mÃ¥de, at virksomhedens realiserede overskud er begrænset og senest har været i størrelsesordenen 0,75 % af en den Ã¥rlige omsætning.â€
.
Karen Jespersen