Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

AEL/ J.nr. 2008-1676

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato: 5. maj 2008

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 22. april 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 40 (Ad L 154).

 

­

 

Spørgsmål nr. 40:

 

”Vil ministeren overveje at ligestille servicelovens §§ 95 og 96 for så vidt angår muligheden for dækning af udgifter til hjælperværelse i forbindelse med boligtilskud?”

 

Svar:

 

Modtagere af døgnhjælp efter servicelovens § 96 er omfattet af en række særregler i boligstøtteloven. Blandt disse er reglerne om,

-          at det areal, hvortil der ydes boligstøtte, forøges med 10 m2,

-          at maksimumsbeløbet for den husleje, hvoraf der beregnes boligstøtte, forhøjes med 50 pct., og

-          at maksimumsbeløbet for den beregnede boligstøtte forhøjes med 50 pct.

 

Særreglerne medfører dermed en højere boligstøtte end ellers i de tilfælde, hvor en modtager af døgnhjælp bor i en bolig, hvis areal overstiger boligstøttelovens arealnorm, eller hvor huslejen eller den beregnede boligstøtte overstiger maksimumsgrænserne.

 

Begrundelsen for disse særregler er et ønske om at give de pågældende mulighed for at vælge en bolig med tilstrækkelig plads til et privatliv, fx i form af et særskilt mindre rum til hjælperen.

 

Det er Velfærdsministeriets vurdering, at hovedparten af de borgere, der har behov for borgerstyret personlig assistance (BPA) som døgnhjælp, vil være omfattet af servicelovens § 96. Dette hænger sammen med, at servicelovens § 96 som udgangspunkt er rettet mod borgere, der har et massivt behov for pleje, overvÃ¥gning og ledsagelse, hvorfor der ofte vil være tale om personer, der har brug for døgnhjælp. Heroverfor er der med servicelovens § 95, stk. 2 og 3, tale om en ret for personer, der har behov for hjælp i hjemmet i mere end 20 timer om ugen.

 

Endvidere Ã¥bnes der med forslaget om afskaffelse af kravet til aktivitetsniveau for hjælp efter servicelovens § 96 – til fordel for en samlet vurdering af borgerens hjælpebehov – op for, at flere borgere med massive og sammensatte hjælpebehov fremover visiteres fra andre bestemmelser i serviceloven til hjælp efter § 96. Det vurderes, at en betydelig del af disse borgere i dag modtager et kontant tilskud efter servicelovens § 95.

 

Dette medfører, at i den udstrækning, der i dag findes borgere, der modtager et kontant tilskud til ansættelse af hjælpere efter § 95 som døgnhjælp, vil disse med stor sandsynlighed tilhøre den gruppe, som vil blive omvisiteret til § 96. Herved vil de blive omfattet af boligstøttelovens særregler. Det bemærkes, at der i skønnet over lovforslagets økonomiske konsekvenser netop er taget højde for afledte merudgifter til boligstøtte som følge af en tilgang af personer, som omfattes af boligstøttelovens særregler for personer, der modtager døgnhjælp efter § 96.

 

Jeg mener på den baggrund ikke, at der er behov for en ændring af boligstøttereglerne på dette punkt.

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

/Karin Munk Petersen Â