Betænkning afgivet af Skatteudvalget den 14. maj 2008

Betænkning

over

 Forslag til lov om ændring af personskatteloven

(Kompensation for kommunale skatteforhøjelser)

[af skatteministeren (Kristian Jensen)]

 

1. Udvalgsarbejdet

Lovforslaget blev fremsat den 28. marts 2008 og var til 1. behandling den 14. april 2008. Lovfor-slaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Skatteudvalget.

Møder

Udvalget har behandlet lovforslaget i 3 møder.

Høring

Lovforslaget har ikke været sendt i høring.

Spørgsmål

Udvalget har stillet 10 spørgsmål til skatteministeren til skriftlig besvarelse, som denne har besvaret.

2. Indstillinger og politiske bemærkninger

Et flertal i udvalget (S, V, DF, KF og NY) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.

Socialdemokratiets medlemmer bemærker, at Socialdemokratiet er enigt i den foreslåede regulering, hvor stigningen i de samlede kommunale skatter imødegås gennem sænkelse af bundskatten.

Socialdemokratiet skal imidlertid stærkt beklage regeringens manglende handleevne. Allerede medio oktober var der vished om, at kommunerne havde hævet skatterne med 2,2 mia. kr. Allerede på det tidspunkt kunne regeringen have sænket den statslige bundskat med et tilsvarende beløb. Skattekortene for 2008 blev udsendt mellem den 5. og den 24. november 2007. Regeringen havde med andre ord rigelig tid til at reagere. Man kunne snildt have sænket bundskatten i perioden mellem medio oktober og starten af november. Men man foretog sig ingenting. Først med dette lovforslag om at sænke bundskatten, ikke i 2008, men først i 2009, sker der noget. Fordi, som det anføres, nu er skattekortene for 2008 udsendt. Det er regeringens manglende rettidige omhu, der gør, at alle danskere skal betale for meget i skat i 2008. Det er regeringens manglende omhu, der gør, at skattestoppet er brudt.

Af det fremsatte lovforslag fremgår det, at regeringen vil gøre skaden god igen ved til gengæld at sænke bundskatten dobbelt i 2009. Efter Socialdemokratiets opfattelse er forslaget utilstrækkeligt, idet borgerne ikke eller alene i begrænset omfang får renterne af de penge, der betales for meget i skat i 2008, og som først tilbageføres i 2009. Heroverfor anfører regeringen, at der foretages »en procentuel nedsættelse af bundskatten«, hvorfor der sker en »automatisk forrentning«, fordi »indkomstgrundlaget for 2009 … er højere end indkomstgrundlaget i 2008«. Betragtningen er formelt rigtig. Problemet er blot, at det giver en forrentning af skattelettelsen, der svarer til lønstigningen fra 2008 til 2009, mens borgernes alternative finansiering, f.eks. via et forbrugslån, alt andet lige er meget dyrere, ikke alene fordi rentesatsen er højere end stigningerne i indkomstgrundlaget, men fordi de samlede låneomkostninger inkl. gebyrer m.v. er betragtelig højere.

Et mindretal i udvalget (RV og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling.

Et andet mindretal i udvalget (SF) vil stemme hverken for eller imod lovforslaget ved 3. behandling.

Socialistisk Folkepartis medlem af udvalget udtaler, at SF er tilhænger af at lempe skatten pÃ¥ de laveste indkomster, hvorfor SF i princippet kan støtte en lempelse af bundskatten. Det er dog i forbindelse med besvarelsen af spørgsmÃ¥lene til ministeren under udvalgsbehandlingen og under behandlingen af L 172, L 173 og L 174 blevet klart, at den kompenserende bundskattelettelse er et led i regeringens opstramning over for kommunerne og den individuelle straf af kommuner, som SF er modstander af. Derfor kan SF ikke støtte lovforslaget.

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.

En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.

  Torsten Schack Pedersen (V) Â  Karsten Lauritzen (V) Â  Peter Christensen (V) Â  Jacob Jensen (V) Â  Mikkel Dencker (DF) Â  Pia Adelsteen (DF) Â  Lars Barfoed (KF) Â  Charlotte Dyremose (KF) Â  Anders Samuelsen (NY) nfmd.  Nick Hækkerup (S) Â  John Dyrby Paulsen (S) Â  Klaus Hækkerup (S) Â  René Skau Björnsson (S) Â  Mette Frederiksen (S) Â  Jesper Petersen (SF) Â  Niels Helveg Petersen (RV) fmd.  Frank Aaen (EL) 

Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.

Folketingets sammensætning

 

Venstre, Danmarks Liberale Parti (V)

47

 

Ny Alliance (NY)

3

Socialdemokratiet (S)

45

 

Inuit Ataqatigiit (IA)

1

Dansk Folkeparti (DF)

25

 

Siumut (SIU)

1

Socialistisk Folkeparti (SF)

23

 

Tjóðveldisflokkurin (TF)

1

Det Konservative Folkeparti (KF)

17

 

Sambandsflokkurin (SP)

1

Det Radikale Venstre (RV)

  9

 

Uden for folketingsgrupperne

2

Enhedslisten (EL)

  4

 

(UFG)

 

 

 

+++Bilag+++Bilag 1

Oversigt over bilag vedrørende L 157

Bilagsnr.

Titel

1

Udkast til tidsplan for udvalgets behandling af forslaget.

2

1. udkast til betænkning

Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 157

Spm.nr.

Titel

1

Spm. om at redegøre for, hvordan provenutabet på 3,9 mia. kr. fordeler sig på de enkelte kommuner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

2

Spm. om at bekræfte, at borgere i kommuner, der ikke har sat skatten op, får kompensation for skattestigninger betalt af borgere i andre kommuner, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

3

Spm. om at bekræfte, at i kommuner, der har sat skatten op, sker der ikke fuld kompensation, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

4

Spm. om at illustrere, hvilken betydning nedsættelsen af bundskatten får for skatteyderne inden for forskellige relevante indkomstintervaller og i forskellige kommuner (kommuner, der har sat skatten op, holdt skatten uændret og nedsat skatten), til skatteministeren, og ministerens svar herpå

5

Spm., om man kunne have fordelt skattelettelserne på en socialt mere retfærdig måde, f.eks. ved alene at give kompensation til borgere i de kommuner, der har haft skattestigninger, og eventuelt med samme kompensationsbeløb til de enkelte skatteydere uanset indkomstforhold, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

6

Spm. om at bekræfte, at udskydelsen af skattelettelsen fra 2008 til 2009 forrentes med lønstigningen fra 2008 til 2009, som regeringen ifølge Økonomisk Redegørelse fra februar 2008 forventer vil være 4,7 pct., til skatteministeren, og ministerens svar herpå

7

Spm. om at bekræfte, at renten på et gennemsnitligt forbrugslån er langt højere end 4,7 pct., og at skatteyderne derfor ikke holdes skadefrie ved udskydelsen af skattelettelsen fra 2008 til 2009, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

8

Spm. om at redegøre for sammenhængen i, at finanseringen af kompensationen for de kommunale skatteforhøjelser i vidt omfang er individuelt rettet mod de enkelte kommuner, der har sat skatten op, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

9

Spm., om den foreslåede finanseringsmodel for kompensationen for de kommunale skatteforhøjelser er udtryk for, at regeringen er på vej mod en ny model for indretning af forholdet mellem stat og kommune, til skatteministeren, og ministerens svar herpå

10

Spm. om, hvilke overvejelser regeringen har gjort sig om, hvordan forholdet mellem stat og kommune bør se ud i fremtiden, bl.a. set i lyset af skattestoppet, til skatteministeren, og ministerens svar herpå