Betænkning afgivet af Retsudvalget den 15. maj 2008
Betænkning
over
 Forslag til lov om ændring af straffeloven og forskellige andre love
(Dansk straffemyndighed)
[af justitsministeren (Lene Espersen)]
1. Ændringsforslag
Dansk Folkeparti har stillet 1 ændringsforslag til lovforslaget.
2. Udvalgsarbejdet
Lovforslaget blev fremsat den 28. november 2007 og var til 1. behandling den 13. december 2007. Lovforslaget blev efter 1. behandling henvist til behandling i Retsudvalg.
Møder
Udvalget har behandlet lovforslaget i 4 møder.
Høring
Lovforslaget bygger på Jurisdiktionsudvalgets betænkning nr. 1488/2007. Justitsministeren sendte den 20. juni 2007 betænkningen til udvalget, jf. folketingsåret 2006-07, alm. del – bilag 567. Den 22. november 2007 sendte justitsministeren de indkomne høringssvar til betænkningen samt et notat herom til udvalget.
Internt ekspertmøde
Udvalget har den 1. april 2008 afholdt et internt ekspertmøde om lovforslaget med henblik på at få belyst lovforslaget i forhold til folkeretlige rammer for straffemyndighed og den yderligere fravigelse af kravet om dobbelt strafbarhed, som lovforslaget indebærer.
Teknisk gennemgang
Udvalget afholdt den 8. maj 2008 en teknisk gennemgang over lovforslaget ved justitsministeren og embedsmænd fra Justitsministeriet.
Skriftlig henvendelse
Udvalget har i forbindelse med udvalgsarbejdet modtaget 1 skriftlig henvendelse fra Advokatsamfundet.
Justitsministeren har over for udvalget kommenteret den skriftlige henvendelse til udvalget.
Spørgsmål
Udvalget har stillet 21 spørgsmål til justitsministeren og 1 spørgsmål til justitsministeren og udenrigsministeren til skriftlig besvarelse, som disse har besvaret. Et af udvalgets spørgsmål til justitsministeren og ministerens svar herpå er optrykt som bilag 2 til betænkningen.
3. Indstillinger og politiske bemærkninger
Et flertal i udvalget (V, S, SF, KF og NY) indstiller lovforslaget til vedtagelse uændret.
Socialistisk Folkeparti har været bekymret for, at lovforslaget om udvidelse af området for dansk straffemyndighed ville kunne komme i konflikt med folkeretten. Efter et ekspertmøde i Retsudvalget er Socialistisk Folkeparti blevet overbevist om, at lovforslagets § 12, der begrænser anvendelsen af §§ 6-11 ved de i folkeretten anerkendte undtagelser, vil sikre, at der ikke sker en krænkelse af folkeretten.
Socialistisk Folkeparti opretholder imidlertid sin bekymring omkring risikoen for en mulig spejlvending i andre landes lovgivning, jf. at det skal være muligt at retsforfølge en handling iværksat i en anden stat, selv om den er lovlig der, når den er udført fra Danmark. Hvis andre lande kopierer denne type lovgivning, får vi en spejlvending, vi måske ikke bryder os om. Et eksempel er den danske redaktør, der ringer hjem fra Egypten til avisen i Danmark og beder dem trykke nogle Muhammedtegninger. Det vil så kunne straffes i Egypten, selv om tegningerne er lovlige i Danmark.
Socialistisk Folkeparti mangler en præcis definition af, hvilke personer der kan omfattes af lovforslaget, jf. tilknytningskravet og den vage formulering herom. Det er vigtigt at vide i forhold til udlandsbesøg, om man kan blive omfattet af dansk straffemyndighed.
Ligeledes ønsker Socialistisk Folkeparti en definition af, hvilke grove handlinger der kan undtages fra kravet om dobbelt strafbarhed. Ministeren angiver i sit svar på spørgsmål nr. 4 (optrykt som bilag 2 til betænkningen), hvilke grove handlinger der kan undtages fra det dobbelte strafbarhedsprincip.
Et mindretal i udvalget (DF) indstiller lovforslaget til vedtagelse med det stillede ændringsforslag.
Et andet mindretal i udvalget (RV og EL) indstiller lovforslaget til forkastelse ved 3. behandling. Mindretallet vil stemme imod det stillede ændringsforslag.
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin var på tidspunktet for betænkningens afgivelse ikke repræsenteret med medlemmer i udvalget og havde dermed ikke adgang til at komme med indstillinger eller politiske udtalelser i betænkningen.
En oversigt over Folketingets sammensætning er optrykt i betænkningen.
4. Ændringsforslag med bemærkninger
Ændringsforslag
Af  et mindretal (DF):
Til § 1
  1) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 7 a udgår stk. 2, og i stedet indsættes:
»Stk. 2. Dansk straffemyndighed efter stk. 1 er betinget af, at handlingen omfatter
1)  forsætligt drab,
2)  grov vold, frihedsberøvelse eller røveri,
3)Â Â en almenfarlig forbrydelse eller
4)  en forbrydelse mod kønssædeligheden eller incest.
Stk. 3. Under dansk straffemyndighed hører endvidere handlinger, som foretages inden for et fremmed myndighedsområde, og som er rettet mod nogen, der på gerningstidspunktet har den i stk. 1 nævnte tilknytning her til landet, hvis handlingen omfatter
1)  tvang af nogen til at indgå ægteskab,
2)  seksuel udnyttelse af børn eller
2)  kvindelig omskæring.«
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Dansk straffemyndighed i forhold til tvangsægteskab, seksuel udnyttelse af børn og kvindelig omskæring begået mod personer med dansk tilknytning uden krav om dobbelt strafbarhed, uden et særligt strafferammekrav og uden krav om, at gerningsmanden har tilknytning til Danmark]
Bemærkninger
Til nr. 1
Ændringsforslaget, som stilles af Dansk Folkeparti, indebærer, at der sker en fravigelse af strafferammekravet på 6 års fængsel og kravet om dobbelt strafbarhed i sager om tvangsægteskab, seksuel udnyttelse af børn og kvindelig omskæring, således at Danmark kan retsforfølge de personer, der begår disse ugerninger mod personer med dansk tilknytning, uanset om handlingen er kriminel i gerningslandet eller ej, og uanset hvor høj en straf det giver i Danmark.
Efter det fremsatte lovforslag vil dansk straffemyndighed i forhold til seksuel udnyttelse af børn, kvindelig omskæring og tvangsægteskab kunne støttes på den i lovforslaget foreslåede bestemmelse om dansk straffemyndighed uden krav om dobbelt strafbarhed eller et særligt strafferammekrav i tilfælde, hvor både gerningsmand og offer har dansk tilknytning (forslaget til straffelovens § 7, stk. 1, nr. 2, litra b). Lovforslaget viderefører endvidere gældende ret, hvorefter dansk straffemyndighed på grundlag af det aktive personalprincip omfatter seksuel udnyttelse af børn og kvindelig omskæring foretaget i udlandet af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk tilknytning, selv om den pågældende handling ikke er strafbar efter lovgivningen i gerningslandet (forslaget til straffelovens § 7, stk. 1, nr. 2, litra a).
Dansk Folkeparti støtter denne del af lovforslaget.
Dansk Folkeparti mener imidlertid, at der også bør være mulighed for, at en person i udlandet – uanset om denne har dansk tilknytning eller ej – kan straffes, hvis den pågældende tvinger en person til at blive gift mod sin vilje, udnytter et barn seksuelt eller omskærer en kvinde, når ofrene har tilknytning til Danmark.
Dette er ikke i alle tilfælde muligt efter den i lovforslaget foreslåede § 7 a, hvorefter dansk straffemyndighed i forhold til handlinger, der er foretaget over for danske ofre i en fremmed stat af personer uden tilknytning til Danmark, er betinget af dobbelt strafbarhed, samt at der er tale om seksualforbrydelser eller personfarlig kriminalitet, og at lovovertrædelsen efter dansk ret kan straffes efter en strafferamme på mindst 6 års fængsel.
Dansk Folkeparti stiller derfor ændringsforslaget, som indebærer en udvidelse af dansk straffemyndighed, således at der bliver straffemyndighed i forhold til tvangsægteskab, seksuel udnyttelse af børn og kvindelig omskæring begået mod personer med dansk tilknytning uden krav om dobbelt strafbarhed, uden et særligt strafferammekrav og uden krav om, at gerningsmanden har tilknytning til Danmark.
 Kim Andersen (V)  Søren Pind (V)  Karsten Nonbo (V)  Peter Skaarup (DF) fmd. Marlene Harpsøe (DF)  Colette L. Brix (DF)  Tom Behnke (KF)  Vivi Kier (KF)  Naser Khader (NY)  Karen Hækkerup (S)  Magnus Heunicke (S)  Mogens Jensen (S)  Julie Skovsby (S)  Anne Baastrup (SF) nfmd. Karina Lorentzen (SF)  Simon Emil Ammitzbøll (RV)  Line Barfod (EL)
Inuit Ataqatigiit, Siumut, Tjóðveldisflokkurin og Sambandsflokkurin havde ikke medlemmer i udvalget.
Folketingets sammensætning
|
||||
Venstre, Danmarks Liberale Parti (V) |
47 |
|
Ny Alliance (NY) |
3 |
Socialdemokratiet (S) |
45 |
|
Inuit Ataqatigiit (IA) |
1 |
Dansk Folkeparti (DF) |
25 |
|
Siumut (SIU) |
1 |
Socialistisk Folkeparti (SF) |
23 |
|
Tjóðveldisflokkurin (TF) |
1 |
Det Konservative Folkeparti (KF) |
17 |
|
Sambandsflokkurin (SP) |
1 |
Det Radikale Venstre (RV) |
 9 |
|
Uden for folketingsgrupperne |
2 |
Enhedslisten (EL) |
 4 |
|
(UFG) |
|
Bilag 1
Oversigt over bilag vedrørende L 16
Bilagsnr. |
Titel |
1 |
Høringssvar og kommenteret høringsoversigt, fra justitsministeren |
2 |
Udkast til tidsplan for udvalgets arbejde med lovforslaget |
3 |
Udvalgsbehandlingen indtil videre |
4 |
Henvendelse af 18/12-07 fra Advokatsamfundet |
5 |
Oplæg til internt ekspertmøde |
6 |
Meddelelse om internt ekspertmøde 1/4-08 |
7 |
1 udkast til betænkning |
8 |
Deltagerliste til internt ekspertmøde 1/4-08 |
9 |
Tilmelding til teknisk gennemgang |
10 |
Status for tilmeldinger til teknisk gennemgang |
11 |
2. udkast til betænkning |
|
|
Oversigt over spørgsmål og svar vedrørende L 16
Spm.nr. |
Titel |
1 |
Spm. om, hvorvidt Udenrigsministeriet har været inddraget i forbindelse med udarbejdelsen af lovforslaget, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
2 |
Spm. om udvidelsen af dansk straffemyndighed, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
3 |
Spm. om kommentar til artikel om dansk straffemyndighed i Ugeskrift for Retsvæsen, til justitsministeren og udenrigsministeren, og ministrenes svar herpå |
4 |
Spm. om oversendelse af oversigter over, hvilke handlinger der er undtaget fra kravet om dobbelt strafbarhed, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
5 |
Spm. om kommentar til henvendelsen af 18/12-07 fra Advokatsamfundet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
6 |
Spm. om teknisk bistand til udarbejdelse af ændringsforslag til § 7 a, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
7 |
Spm. om lovforslaget i forhold til bekæmpelse af børneporno, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
8 |
Spm. om præcisering af udvidelsen af personkredsen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
9 |
Spm. om præcisering af udvidelsen af personkredsen, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
10 |
Spm., om strafbare handlinger i særlovgivningen er omfattet af den foreslåede § 7, stk. 1, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
11 |
Spm. om særlovsovertrædelser, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
12 |
Spm. om teknisk bistand til ændringsforslag, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
13 |
Spm. om en redegørelse for den praktiske anvendelse af den foreslåede § 12, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
14 |
Spm. om, hvordan der i lovforslaget kan ske en præcisering af, hvilke strafbare handlinger der er omfattet af den foreslåede § 7, stk. 1, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
15 |
Spm. om, hvordan der i lovforslaget kan ske en præcisering af, hvilke strafbare handlinger der er omfattet af den foreslåede § 7, stk. 1, i form af angivelse af strafferammekrav, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
16 |
Spm. om konkret eksempel, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
17 |
Spm. om strafbarhed for racistiske udtalelser i udlandet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
18 |
Spm. om strafbarhed for holocaustbenægtelse, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
19 |
Spm. om konkrete eksempler på, hvilke handlinger der er omfattet af den foreslåede § 8, nr. 3, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
20 |
Spm. om kommentarer til artikler i Politiken vedrørende retssag i Jordan om Muhammedtegningerne, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
21 |
Spm. om talepapirer til teknisk gennemgang for udvalget 8/5-08, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
22 |
Spm. om lovovertrædelser begået i udlandet, til justitsministeren, og ministerens svar herpå |
|
|
Bilag 2
Et af udvalgets spørgsmål til justitsministeren og dennes svar herpå
Spørgsmålet og justitsministerens svar herpå er optrykt efter ønske fra SF.
Spørgsmål 4:
Ministeren bedes i forhold til handlinger foretaget i udlandet omfattet af dansk straffemyndighed tilsende udvalget oversigter over
–    hvilke handlinger der efter gældende dansk lovgivning er undtaget fra kravet om dobbelt strafbarhed
–    hvilke handlinger der efter en evt. vedtagelse af lovforslaget er undtaget fra kravet om dobbelt strafbarhed.
Svar:
1. Efter gældende ret er dansk straffemyndighed i forhold til en handling foretaget i udlandet af personer med dansk tilknytning (statsborgerskab og bopæl) normalt betinget af, at handlingen er strafbar både efter lovgivningen i Danmark og efter lovgivningen på gerningsstedet, jf. straffelovens § 7, stk. 1, nr. 2.
Efter straffelovens § 7, stk. 3, gælder dette krav om dobbelt strafbarhed imidlertid ikke i forhold til følgende handlinger (forudsat at gerningsmandens tilknytning til Danmark forelå allerede på gerningstidspunktet):
–    Samleje med et barn (straffelovens § 222)
–    Børneprostitution (straffelovens § 223 a)
–    Anden kønslig omgængelse end samleje med et barn af modsatte køn (straffelovens § 224, jf. § 222 eller § 223 a)
–    Anden kønslig omgængelse end samleje med et barn af samme køn (straffelovens § 225, jf. § 222 eller § 223 a)
–    Ovennævnte krænkelser begået uden kendskab til barnets alder, hvis denne ukendskab dog kan tilregnes gerningsmanden som uagtsomt (straffelovens § 226)
–    Anvendelse af et barn som pornomodel (straffelovens § 230)
–    Udbredelse eller besiddelse af børnepornografisk materiale (straffelovens § 235)
–    Kvindelig omskæring (straffelovens § 245 a og § 246, jf. § 245 a)
Efter straffelovens § 8, nr. 1, 2, 4 og 5, gælder kravet om dobbelt strafbarhed endvidere ikke i forhold til følgende handlinger (uafhængigt af, om gerningsmanden har tilknytning til Danmark):
–    Krænkelser af den danske stats selvstændighed, sikkerhed, forfatning, offentlige myndigheder eller en embedspligt mod staten
–    Krænkelser af interesser, hvis retsbeskyttelse i den danske stat forudsætter en særlig tilknytning til denne
–    Krænkelser af en forpligtelse, som det ifølge lov påhviler gerningsmanden at iagttage i udlandet
–    Krænkelser af en tjenestepligt, der påhviler gerningsmanden over for dansk fartøj
–    Fly- og skibskapring mv. (straffelovens § 183 a)
–    Handlinger omfattet af en mellemfolkelig overenskomst (konvenÂtion mv.), ifølge hvilken Danmark mÃ¥tte være forpligtet til at foretage retsforfølgning uafhængigt af, om forholdet ogsÃ¥ er strafbart efter lovgivningen pÃ¥ gerningsstedet
Ud over de nævnte bestemmelser i straffelovens § 7 og § 8 indeholder lovgivningen enkelte andre jurisdiktionsbestemmelser, der fraviger kravet om dobbelt strafbarhed efter straffelovens § 7, stk. 1, nr. 2.
En sådan bestemmelse findes i § 7 c, stk. 5, i lov om våben og eksplosivstoffer, hvorefter overtrædelse af lovens § 7 c, stk. 1 (om forbud mod at yde visse former for våbenteknisk bistand uden for Den Europæiske Union), hører under dansk straffemyndighed, hvis handlingen er foretaget af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk indfødsret eller var bosat i den danske stat, selv om handlingen ikke er strafbar efter lovgivningen på gerningsstedet.
En tilsvarende bestemmelse findes i § 2, stk. 9, i lov om anvendelsen af visse af Det Europæiske Fællesskabs retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. Bestemmelsen angår overtrædelse af lovens § 1 a om forbud mod at yde visse former for teknisk bistand uden for Det Europæiske Fællesskab.
Endvidere indeholder § 5, stk. 2, i militær straffelov en særregel om dansk straffemyndighed uden krav om dobbelt strafbarhed i forhold til overtrædelse af lovens § 36 (krænkelser af internationale regler om lovlig krigsførelse) og § 38 (ligrøveri) begået over for dansk militært personel eller over for personer omfattet af lovens § 2 (civilt personel, krigsfanger, sanitetspersonel og feltpræster).
2. Hvis lovforslaget vedtages, vil kravet om dobbelt strafbarhed fortsat ikke gælde i ovennævnte tilfælde (forslaget til straffelovens § 7, stk. 1, nr. 2, litra a, § 8, nr. 1-5, og § 8 b).
Lovforslaget indeholder herudover forslag til en ny bestemmelse, hvorefter kravet om dobbelt strafbarhed heller ikke vil gælde i forhold til handlinger foretaget i udlandet, når både gerningsmand og offer har tilknytning til Danmark på gerningstidspunktet (forslaget til straffelovens § 7, stk. 1, nr. 2, litra b).
Det er i lovforslagets bemærkninger forudsat, at bestemmelsen navnlig vil finde anvendelse, hvis der er tale om en lovovertrædelse med et umiddelbart offer (fysisk eller juridisk person). Det vil f.eks. gælde overtrædelser af straffelovens § 216 (voldtægt), § 244 (vold), § 260 (ulovlig tvang), § 264 a (fotografering af personer på ikke frit tilgængeligt sted), § 276 (tyveri), § 283 (skyldnersvig) og § 291 (hærværk). Det vil f.eks. også gælde § 114 (terrorisme), § 180 (mordbrand), § 181 (brandstiftelse) og § 183 (sprængning), selv om sådanne lovovertrædelser også måtte ramme andre end danske ofre.
Det er endvidere forudsat, at bestemmelsen også vil finde anvendelse i forhold til lovovertrædelser, der på anden måde kan siges at have karakter af interne danske anliggender. Det vil efter omstændighederne f.eks. gælde overtrædelse af straffelovens § 136 (offentlig tilskyndelse til eller billigelse af forbrydelser), hvis en dansk statsborger fra udlandet opfordrer til ikke nærmere konkretiserede voldshandlinger over for personer i Danmark.
Lovforslaget indeholder herudover en ny bestemmelse om dansk straffemyndighed uden krav om dobbelt strafbarhed i forhold til handlinger af den art, der er omfattet af statutten for Den Internationale Straffedomstol, dvs. folkedrab, forbrydelser mod menneskeheden, krigsforbrydelser og aggression (forslaget til straffelovens § 8 a).
3. Der vedlægges et sammenfattende skema over tilfælde, hvor der ikke stilles krav om dobbelt strafbarhed efter henholdsvis gældende ret og lovforslaget.
OVERSIGT
over lovovertrædelser omfattet af dansk straffemyndighed uden krav om dobbelt strafbarhed
LOVOVERTRÆDELSE |
GÆLDENDE RET |
LOVFORSLAGET |
I. Gerningsmand med dansk tilknytning (statsborgerskab, bopæl mv.) |
|
|
a) Følgende former for seksuel udnyttelse af børn: – Samleje med et barn (straffelovens § 222) – Børneprostitution (straffelovens § 223 a) – Anden kønslig omgængelse end samleje med et barn af modsatte    køn (straffelovens § 224, jf. § 222 eller § 223 a) – Anden kønslig omgængelse end samleje med et barn af samme   køn (straffelovens § 225, jf. § 222 eller § 223 a) – Ovennævnte krænkelser begået uden kendskab til barnets alder,   hvis denne ukendskab dog kan tilregnes gerningsmanden som   uagtsomt (straffelovens § 226) – Anvendelse af et barn som pornomodel (straffelovens § 230) – Udbredelse og besiddelse af børnepornografisk materiale (straf   felovens § 235) |
Straffelovens § 7, stk. 3, nr. 1-7 |
Straffelovens § 7, stk. 1, nr. 2, litra a |
b) Kvindelig omskæring (straffelovens § 245 a og § 246, jf.      § 245 a) |
Straffelovens § 7, stk. 3, nr. 8 og 9 |
Straffelovens § 7, stk. 1, nr. 2, litra a |
c) Lovovertrædelser begået over for personer med tilknytning til    Danmark, herunder navnlig sager med et umiddelbart offer |
(-) |
Straffelovens § 7, stk. 1, nr. 2, litra b |
d) Overtrædelse af forbudet mod at yde visse former for våbentek    nisk bistand uden for Den Europæiske Union (§ 7 c, stk. 1, i lov    om våben og eksplosivstoffer) |
§ 7 c, stk. 5, i lov om våben og eksplosivstoffer |
§ 7 c, stk. 5, i lov om våben og eksplosivstoffer |
e) Overtrædelse af forbudet mod at yde visse former for teknisk    bistand uden for Det Europæiske Fællesskab (§ 1 a i lov om    anvendelsen af visse af Det Europæiske Fællesskabs retsakter    om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v.) |
§ 2, stk. 9, i lov om anvendelsen af visse af Det Europæiske Fællesskabs retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. |
§ 2, stk. 9, i lov om anvendelsen af visse af Det Europæiske Fællesskabs retsakter om økonomiske forbindelser til tredjelande m.v. |
II. Gerningsmand med eller uden dansk tilknytning |
|
|
a) Krænkelser af den danske stats selvstændighed, sikkerhed,     forfatning, offentlige myndigheder eller en embedspligt mod    staten (f.eks. straffelovens § 107 om spionage) |
Straffelovens § 8, nr. 1, 1. led |
Straffelovens § 8, nr. 1 |
b) Krænkelser af interesser, hvis retsbeskyttelse i den danske stat    forudsætter en særlig tilknytning til denne (f.eks. straffelovens     § 166 om forfalskning af danske pengesedler) |
Straffelovens § 8, nr. 1, 2. led |
Straffelovens § 8, nr. 2 |
c) Krænkelser af en forpligtelse, som det ifølge lov påhviler ger-    ningsmanden at iagttage i udlandet (f.eks. strafsanktionerede    overtrædelser af arbejdsmiljølovgivningen) |
Straffelovens § 8, nr. 2, 1. led |
Straffelovens § 8, nr. 3 |
d) Krænkelser af en tjenestepligt, der påhviler gerningsmanden    over for dansk fartøj |
Straffelovens § 8, nr. 2, 2. led |
Straffelovens § 8, nr. 4 |
e) Fly- og skibskapring mv. (straffelovens § 183 a) begået af per-    soner, som har tilknytning til Danmark, eller som befinder sig         her i landet |
Straffelovens § 8, nr. 4 |
Straffelovens § 8 b |
f) Handlinger omfattet af en mellemfolkelig overenskomst (kon-    vention m.v.), ifølge hvilken Danmark måtte være forpligtet til    at foretage retsforfølgning, selv om forholdet ikke er strafbart    efter lovgivningen på gerningsstedet |
Straffelovens § 8, nr. 5 |
Straffelovens § 8, nr. 5 |
g) Folkedrab, forbrydelser mod menneskeheden, krigsforbrydelser    og aggression begået af personer, som har tilknytning til Dan    mark, eller som befinder sig her i landet |
(-) |
Straffelovens § 8 a |
h) Krænkelser af internationale regler om lovlig krigsførelse (§ 36    i militær straffelov) og ligrøveri (§ 38 i militær straffelov) begå    et over for dansk militært personel eller personer omfatter af § 2    i militær straffelov (civilt personel, krigsfanger, sanitetspersona-    le og feltpræster) |
§ 5, stk. 2, i militær straffelov |
§ 5, stk. 2, i militær straffelov |