Justitsministeriet

Dato:

<<JM.DOKUMENT_DATO>>7. maj 2008<</JM.DOKUMENT_DATO>>

 

Dok.:

<<JM.DOKUMENT_FILNAVN>>CKV41016<</JM.DOKUMENT_FILNAVN>>

 

Sagnr.:

<<JM.SAGSNR>>2007-730-0505<</JM.SAGSNR>>

 

Udkast til tale

<DOCUMENT_START>til brug for lovteknisk gennemgang af lovforslag nr. L 16 (Dansk straffemyndighed) den 8. maj 2008

1. Jeg vil gerne starte med at takke Retsudvalget for, at jeg har fÃ¥et mulighed for at gennemgÃ¥ lovforslaget om ændring af reglerne om dansk straffemyndighed (L 16).

Lovforslaget angår bestemt ikke den nemmeste jura, men jeg håber, at jeg i dag – sammen med mine embedsmænd – kan være med til at afklare de spørgsmål, som udvalget måtte have om lovforslagets tekniske detaljer. Men inden da vil jeg gerne komme med nogle mere generelle bemærkninger om lovforslaget.

2. Med lovforslaget lægges der op til en samlet revision af straffelovens bestemmelser om dansk straffemyndighed – det, som også kaldes jurisdiktion.

Bestemmelserne fastlægger de helt grundlæggende rammer for, hvornår danske domstole kan behandle en straffesag om overtrædelse af dansk lovgivning.

Bestemmelserne findes i dag i straffelovens §§ 6-12, som bygger pÃ¥ folkerettens forskellige jurisdiktionsprincipper.

Lovforslaget er udformet sÃ¥dan, at straffelovens §§ 6-12 helt nyaffattes. Der er imidlertid i vidt omfang tale om, at de gældende bestemmelser videreføres uden realitetsændringer, men blot i en mere moderne form.

3. Hovedprincippet vil også fremover være territorialprincippet, det vil sige straffemyndighed i forhold til handlinger begået i Danmark. Sådanne handlinger skal naturligvis fortsat kunne pådømmes af danske domstole.

Der vil også fortsat i vidt omfang være dansk straffemyndighed efter det aktive personalprincip, det vil sige i forhold til handlinger, der er foretaget i udlandet af en ”dansk” gerningsmand. I disse tilfælde vil det normalt være et krav, at handlingen også er kriminaliseret i gerningslandet – det vil sige, at der foreligger dobbelt strafbarhed.

Efter lovforslaget vil der som noget nyt ikke gælde et krav om dobbelt strafbarhed, hvis en dansker i udlandet begår kriminalitet over for en anden dansker. Denne bestemmelse har jo givet anledning til en del spørgsmål.

Der vil også fremover være dansk straffemyndighed efter det passive personalprincip, det vil sige i forhold til handlinger, der er foretaget mod et ”dansk” offer. Bestemmelsen gælder i dag kun for handlinger foretaget på åbent hav mv., men foreslås udvidet til også at omfatte visse former for grov kriminalitet begået i en fremmed stat.

Jeg vil også gerne fremhæve forslaget om lovovertrædelser begået via internettet. Forslaget vil betyde, at f.eks. udbredelse af børnepornografi i visse tilfælde anses for begået i Danmark, selv om gerningsmanden har befundet sig udlandet, da han eller hun lagde materialet på nettet. Dermed vil sådan kriminalitet være omfattet af dansk straffemyndighed efter territorialprincippet.

4. Jeg foreslÃ¥r nu, at jeg for en stund overlader ordet til kontorchef Jens Røn, der sammen med konsulent Carsten Vollmer vil kunne komme nærmere ind pÃ¥ de mange detaljer i lovforslaget.