Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 5, som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. december 2007 vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven og forskellige andre love (Dansk straffemyndighed) (L 16).
Lene Espersen
/
Lars Hjortnæs
Spørgsmål nr. 5 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven og forskellige andre love (Dansk straffemyndighed) (L 16):
â€Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 18/12-07 fra Advokatsamfundet vedr. L 16, jf. L 16 – bilag 4.â€
Svar:
Advokatrådet anfører i brevet af 18. december 2007, at præciseringen i lovforslagets bemærkninger af, hvilke handlinger der tilsigtes omfattet af den foreslåede bestemmelse om dansk straffemyndighed i tilfælde, hvor både gerningsmand og offer har tilknytning til Danmark, i rimelig grad tydeliggør afgrænsningen af bestemmelsens anvendelsesområde. Advokatrådet finder imidlertid, at afgrænsningen bør fremgå af selve lovteksten frem for af lovforslagets bemærkninger.
Med lovforslaget foreslås en ny bestemmelse om dansk straffemyndighed uden krav om dobbelt strafbarhed i forhold til lovovertrædelser begået i udlandet af en gerningsmand, der på gerningstidspunktet har tilknytning til Danmark, når handlingen er rettet mod nogen, der ligeledes har tilknytning til Danmark på gerningstidspunktet (forslaget til straffelovens § 7, stk. 1, nr. 2, litra b).
I overensstemmelse med anbefalingerne fra JurisdikÂtionsudvalget (herunder fra AdvokatrÃ¥dets medlem af udvalget) er bestemmelsen udformet sÃ¥dan, at den omfatter alle tilfælde, hvor en dansk gerningsmand i udlandet begÃ¥r en lovovertrædelse rettet mod nogen med dansk tilknytning.
Som nærmere beskrevet under pkt. 3.3 i lovforslagets bemærkninger er dansk straffemyndighed på grundlag af den foreslåede bestemmelse begrænset til tilfælde, hvor der er tale om lovovertrædelser, der er rettet mod et umiddelbart dansk offer (fysisk eller juridisk person), eller som på anden måde kan siges at have karakter af interne danske anliggender. Det er endvidere en forudsætning for dansk straffemyndighed efter den foreslåede bestemmelse, at der er tale om overtrædelser af straffebestemmelser, der også skal iagttages i udlandet (f.eks. straffelovens § 244 om vold).
Efter Justitsministeriets opfattelse er der ikke grundlag for i den foreslåede bestemmelse at søge at angive udtømmende, hvilke strafsanktionerede bestemmelser der kan overtrædes i udlandet af en dansk gerningsmand over for et dansk offer, og hvor der i praksis kan opstå behov for dansk straffemyndighed. Dette ville i givet fald blandt andet forudsætte en omfattende opregning af straffebestemmelser i og uden for straffeloven og alligevel med risiko for, at ikke alle relevante tilfælde ville blive omfattet af bestemmelsen. Endvidere ville der løbende opstå spørgsmål om at ændre jurisdiktionsbestemmelsen i takt med vedtagelsen af nye eller ændrede straffebestemmelser.
Der henvises i øvrigt til lovforslagets § 1, nr. 1 (forslaget til straffelovens § 7), og bemærkningerne hertil.