Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 6, som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 21. december 2007 vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven og forskellige andre love (Dansk straffemyndighed) (L 16).
Lene Espersen
/
Lars Hjortnæs
Spørgsmål nr. 6 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven og forskellige andre love (Dansk straffemyndighed) (L 16):
â€Vil ministeren yde teknisk bistand til et ændringsforslag til § 7a, hvorefter der sker en fravigelse af strafferammekravet pÃ¥ 6 Ã¥rs fængsel og kravet om dobbelt strafbarhed i sager om tvangsægteskab, seksuel udnyttelse af børn og kvindelig omskæring, sÃ¥ledes at Danmark kan retsforfølge de personer, der gør disse ugerninger mod personer med dansk tilknytning, uanset om handlingen er kriminel i gerningslandet eller ej, samt uanset hvor høj en straf det giver i Danmark?â€
Svar:
Et ændringsforslag som nævnt i spørgsmålet vil kunne udformes på følgende måde:
â€Til § 1
x) I den under nr. 1 foreslåede affattelse af § 7 a udgår stk. 2, og i stedet indsættes:
â€Stk. 2. Dansk straffemyndighed efter stk. 1 er betinget af, at handlingen omfatter
1) forsætligt drab,
2) grov vold, frihedsberøvelse eller røveri,
3)Â en almenfarlig forbrydelse, eller
4) en forbrydelse mod kønssædeligheden eller incest.
Stk. 3. Under dansk straffemyndighed hører endvidere handlinger, som foretages inden for et fremmed myndighedsområde, og som er rettet mod nogen, der på gerningstidspunktet har den i stk. 1 nævnte tilknytning her til landet, hvis handlingen omfatter
1) tvang af nogen til at indgå ægteskab,
2) seksuel udnyttelse af børn, eller
3) kvindelig omskæring.â€
Stk. 3 bliver herefter stk. 4.
[Dansk straffemyndighed i forhold til visse handlinger begÃ¥et mod personer med dansk tilknytning uden krav om dobbelt strafbarhed, uden et særligt strafferammekrav og uden krav om, at gerningsmanden har tilknytning til Danmark]â€
Jeg kan ikke tilslutte mig et sådant ændringsforslag.
Ændringsforslaget vil indebære, at en udlænding, som ikke har nogen form for tilknytning til Danmark, vil kunne retsforfølges her i landet for overtrædelse af dansk lovgivning, selv om vedkommende ikke har handlet i strid med lovgivningen på det sted, hvor handlingen er foretaget.
Lovforslaget er med hensyn til krav om dobbelt strafbarhed udformet i overensstemmelse med Jurisdiktionsudvalgets forslag, hvorefter dansk straffemyndighed på grundlag af det passive personalprincip i forhold til lovovertrædelser, der er begået i en fremmed stat af personer uden tilknytning til Danmark, kun bør omfatte tilfælde, hvor forholdet også er strafbart efter lovgivningen i det pågældende fremmede land, jf. nærmere pkt. 3.4.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger. Kravet om dobbelt strafbarhed sikrer, at den udenlandske gerningsmand kan antages at have været bekendt med muligheden for at blive straffet i anledning af sine handlinger.
Med hensyn til strafferammekravet bør en udvidelse af dansk straffemyndighed på grundlag af det passive personalprincip som anført af Jurisdiktionsudvalget alene omfatte sådanne tilfælde af meget alvorlig kriminalitet, hvor det kan virke stødende, hvis der ikke er mulighed for at gennemføre en straffesag i Danmark. Efter lovforslaget er straffemyndigheden i forhold til handlinger, der er foretaget over for danske ofre i en fremmed stat af personer uden tilknytning til Danmark, således betinget af, at der er tale om seksualforbrydelser eller personfarlig kriminalitet, og at lovovertrædelsen efter dansk ret kan straffes efter en strafferamme på mindst 6 års fængsel (forslaget til straffelovens § 7 a, stk. 1 og 2).
Med lovforslaget vil der således på grundlag af det passive personalprincip bl.a. være dansk straffemyndighed i forhold til en udenlandsk gerningsmand, der i udlandet har samleje med et dansk barn under 15 år (straffelovens § 222), eller foretager omskæring af en dansk kvinde (straffelovens § 245 a), hvis forholdet også er strafbart efter lovgivningen i det pågældende fremmede land.
Der vil med lovforslaget endvidere være dansk straffemyndighed efter det passive personalprincip i forhold til en udenlandsk gerningsmand, der i udlandet f.eks. anvender grov vold, langvarig frihedsberøvelse eller fangenskab som tvangsmidler til at tvinge en dansk statsborger eller herboende person til at indgå ægteskab mod sin vilje (tvangsægteskab), hvis forholdet også er strafbart efter lovgivningen i det pågældende fremmede land.
Efter lovforslaget vil dansk straffemyndighed i forhold til seksuel udnyttelse af børn, kvindelig omskæring og tvangsægteskab herudover kunne støttes på den foreslåede bestemmelse om dansk straffemyndighed uden krav om dobbelt strafbarhed eller et særligt strafferammekrav i tilfælde, hvor både gerningsmand og offer har dansk tilknytning (forslaget til straffelovens § 7, stk. 1, nr. 2, litra b).
Det tilføjes, at det med lovforslaget i øvrigt foreslås at videreføre gældende ret, hvorefter dansk straffemyndighed på grundlag af det aktive personalprincip omfatter seksuel udnyttelse af børn og kvindelig omskæring foretaget i udlandet af en person, der på gerningstidspunktet havde dansk tilknytning, selv om den pågældende handling ikke er strafbar efter lovgivningen i gerningslandet (forslaget til straffelovens § 7, stk. 1, nr. 2, litra a).