Kommenteret <DOCUMEhøringsoversigt vedrørende udkast til forslag til lov om ændring af færdselsloven og straffeloven (Skærpede sanktioner for flugtbilister)

 

1. Indledning

 

Justitsministeriet har modtaget høringssvar vedrørende lovforslaget fra:

 

Advokatrådet, Domstolsstyrelsen, Det Kriminalpræventive Råd, Landsforeningen af Beskikkede Advokater, Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret, Præsidenten for Københavns Byret, Præsidenten for Retten i Odense, Præsidenten for Retten i Århus, Præsidenten for Retten i Ålborg, Præsidenten for Retten i Roskilde, Rigsadvokaten, Rigspolitiet og Rådet for Større Færdselssikkerhed.

 

Advokatrådet, Domstolsstyrelsen, Præsidenten for Østre Landsret, Præsidenten for Vestre Landsret Præsidenten for Københavns Byret, Præsidenten for Retten i Odense, Præsidenten for Retten i Århus, Præsidenten for Retten i Ålborg, Præsidenten for Retten i Roskilde og Rådet for Større Færdselssikkerhed har ingen bemærkninger til lovforslaget.

 

Justitsministeriets bemærkninger til høringssvarene er anført med kursiv.

 

2. Generelle bemærkninger

 

Rigsadvokaten kan tilslutte sig forslagene i lovudkastet. Rigsadvokaten har anmodet politidirektørerne og de regionale statsadvokater om eventuelle bemærkninger, og Fyns Politi har bemærket, at det ville være nyttigt i lovforslagets bemærkninger at nævne strafansvaret for en passager i et køretøj, der bliver indblandet i et færdselsuheld. Rigsadvokaten har tilsluttet sig dette.

 

På baggrund af Rigsadvokatens bemærkninger er der i lovforslagets almindelige bemærkninger medtaget et afsnit om, at passagerer efter omstændighederne også kan være omfattet af færdselslovens § 9.

 

Rigspolitiet har anført, at de foreslåede ændringer, hvorefter straffen for flugtbilisme skærpes, og der indføres hjemmel til frakendelse af førerretten alene som følge af flugtbilisme, må forventes at have en præventiv effekt og medvirke til at markere alvoren i lovovertrædelsen. På denne baggrund anbefaler Rigspolitiet, at lovforslaget gennemføres.

 

Det Kriminalpræventive Råd har anført, at der bør tages højde for, at de fleste mennesker, som mere eller mindre uagtsomt bliver involveret i et færdselsuheld, formentlig vil være i en tilstand af chok og derfor ikke kan forventes at reagere hensigtsmæssigt. Rådet mener derfor, at en eventuel skærpelse bør suppleres med oplysninger om og praktisk øvelse i, hvordan man kan opfylde lovens krav og bistå ofre, således at trafikanter er opmærksomme på, hvad de skal gøre, hvis de bliver involveret i et færdselsuheld. Dette kunne f.eks. ske i forbindelse med køreundervisningen ved erhvervelse af kørekort og ved færdselsundervisning i skolerne.

 

Der er i lovforslaget taget højde for, at en person involveret i et færdselsuheld kan være i en choktilstand. Straffen kan således efter omstændighederne gøres betinget, hvis den pågældende f.eks. selv er kommet til skade og som følge af en choktilstand forlader uheldsstedet uden at yde den fornødne hjælp.

 

Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 7.

 

Køreuddannelsen omfatter allerede på nuværende tidspunkt undervisning i, hvordan man skal optræde i forbindelse med et færdselsuheld, ligesom eleven bl.a. skal have kendskab til indholdet af færdselslovens § 9.

 

Landsforeningen af Beskikkede Advokater støtter ikke forslaget. Landsforeningen har anført, at det følger af Rigspolitiets rapport om flugtbilisme, at der i disse sager er en lav opklaringsprocent. Landforeningen mener ikke, at en skærpelse af straffen vil ændre herpå og mener i øvrigt, at de foreslåede strafferammer vil gøre det vanskeligere at få flugtbilister til at melde sig selv. Derudover er Landsforeningen betænkelig ved den ændrede formulering af færdselslovens § 9, som ifølge Landsforeningen synes at være udtryk for, at man vil rykke grænserne for uagtsom tilregnelse. Endelig bemærker Landsforeningen i tilknytning til den foreslåede mulighed for frakendelse af førerretten, at det forhold, at en fører i forbindelse med et færdselsuheld har forladt uheldsstedet, ikke i sig selv indebærer en fare for færdselssikkerheden.

 

Der er ikke med den ændrede formulering af færdselslovens § 9 tale om, at grænserne for uagtsom tilregnelse rykkes. Hensigten med den ændrede formulering er at tydeliggøre, at pligten til at yde hjælp ud over at omfatte de tilfælde, hvor det er åbenbart for den flygtende trafikant, at en person er kommet til skade, også gælder, hvor bilisten på grund af sin omgående flugt fra stedet ikke har mulighed for at afgøre, om der er kommet personer til skade, men hvor dette kan være en påregnelig følge af uheldet.

 

Der henvises til bemærkningerne til lovforslagets § 1, nr. 1.

 

For så vidt angår frakendelse af førerretten henvises til afsnit 2.2.3. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget. Det fremgår heraf, at Rigsadvokaten har peget på, at de nugældende regler først og fremmest er rettet mod situationer, hvor kørslen skaber en trafikfarlig situation, og at det forhold, at en fører i forbindelse med et færdselsuheld har forladt ulykkesstedet, ikke i sig selv indebærer en fare for færdselssikkerheden. Rigsadvokaten har imidlertid også anført, at det taler for frakendelse af førerretten, at flugt fra et uheldssted, hvor der kan være opstået personskade, viser en sådan uansvarlighed hos den flygtende trafikant, at det kan være rimeligt at imødegå denne adfærd med en frakendelse af førerretten. Som det fremgår af bemærkningerne, er Justitsministeriet enig i det af Rigsadvokaten anførte.