Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 9 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven og straffeloven (Skærpede sanktioner for flugtbilister) (L 164), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. april 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Dan Bjerring

 


Spørgsmål nr. 9 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven og straffeloven (Skærpede sanktioner for flugtbilister) (L 164):

 

 

”Hvor mange flugtbilister flygter på grund af chok, og hvilken effekt får lovforslaget i forhold til sådanne flugtbilister?”

 

Svar:

 

I Rigspolitiets rapport om flugtbilisme, der blev sendt til Folketingets Retsudvalg den 12. marts 2007, indeholder s. 20 f. et afsnit om årsagen til flugt.

 

Afsnittet indeholder indledningsvist et forbehold, idet det anføres, at det er forbundet med ganske betydelige usikkerheder ud fra en politirapport at vurdere et motiv eller en årsag til, at en fører vælger at flygte fra en færdselsulykke. Det anføres endvidere i den forbindelse, at afsnittet er udarbejdet på grundlag af førerens egne forklaringer til politiet kombineret med visse objektive forhold omkring kørslerne, som kunne medføre, at en fører ikke var interesseret i at forblive på stedet og derved risikere kontakt med politiet.

 

Med disse forbehold redegøres der i afsnittet for, at der ud af de 95 førere, som blev identificeret i undersøgelsen, var 15, der angav panik eller chok som årsagen til flugt. 32 førere anføres at være flygtet, fordi de samtidig havde begået anden kriminalitet. 9 førere anføres at være flygtet på grund af ”andet”, hvilket bl.a. dækker over ”surhed over diskussion på ulykkesstedet” og ”frygt for andre tilstedeværende, der udviste truende adfærd”. I 45 % af sagerne findes der ikke i det undersøgte materiale tilgængelige oplysninger om årsagen til flugten.

 

Rigspolitiet konkluderer herefter, at det på grundlag af det relativt begrænsede antal sager ikke umiddelbart er muligt at udlede noget om årsager til flugten, men at der imidlertid synes at være en relativ stor andel af førere (ca. 1/3), der samtidig foretager en anden strafbar handling.

 

Justitsministeriet er ikke i besiddelse af yderligere oplysninger, der nærmere kan belyse, hvor mange bilister der flygter efter et færdselsuheld på grund af chok.

 

I bl.a. afsnit 2.2.1. i de almindelige bemærkninger til lovforslaget og i bemærkningerne til lovforslagets § 2, nr. 1, er der – som omtalt i besvarelserne af spørgsmål nr. 1-4 – givet nogle anvisninger for de ønskede udgangspunkter for strafudmålingen efter de nye straffebestemmelser, som forslaget indeholder. Af disse anvisninger fremgår bl.a., at straffen for flugtbilisme efter omstændigheder kan gøres betinget, f.eks. hvis den pågældende flugtbilist selv er kommet til skade og som følge af en choktilstand forlader uheldsstedet uden at yde den fornødne hjælp.