Skatteudvalget 2007-08 (2. samling)
L 167 Bilag 2
Offentligt
550069_0001.png
i:\fh\skat-april-08.doc
Skatteministeriet
[email protected]
14. april 2008
Vedr. forslag til lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, dødsboskatteloven og kilde-
skatteloven (mere ensartet beskatning af generationsskifte i levende live)
AErådet har følgende bemærkninger til ovennævnte forslag, der er fremsat som et led i aftalen om
finansloven for 2008 mellem regeringspartierne og Dansk Folkeparti og Ny Alliance. Forslaget, der
begrundes med kravet om mere ensartet beskatning af generationsskifte i levende live og ved død,
indebærer bl.a.:
ophævelse af et krav om, at der skal være tale om hovedaktionæraktier ved overdragelse i le-
vende live af aktier med succession,
at et krav om overdragelse af mindst 15 procent af stemmeværdien til den enkelte person sæn-
kes til mindst 1 procent af aktiekapitalen ved overdragelse i levende live af aktier med succes-
sion,
mere plads til uddannelse og udvikling af nær medarbejder før overdragelse af såvel aktier som
en personligt drevet virksomhed eller en del heraf med succession,
overdragelse af såvel aktier som en personligt drevet virksomhed eller en del heraf til en tidli-
gere ejer med succession,
bedre mulighed for succession i erhvervsmæssig del af ejendom,
bedre vilkår for efterlevende ægtefælle.
Det foreslås, at lovforslaget har virkning fra og med 1. januar 2009. Lovforslaget medfører udskydelse
af skattebetalinger og et provenutab i indkomståret 2009 på 110 mill.kr. samt et varigt provenutab for
det offentlige svarende til ca.50 mio.kr. årligt.
Succession betyder, at erhververen ved overdragelse af skatterelevante aktiver (f.eks. en virksomhed)
indtræder i overdragerens skattemæssige stilling. Succession indebærer dermed, at eventuelle avance-
skatter ikke udløses i forbindelse med overdragelsen. Overdragelsen påvirker således ikke indkomst-
opgørelsen hos overdrageren (sælgeren skal ikke betale avanceskat). Erhververen overtager aktiverne
med den tilhørende latente avanceskat, og denne udløses først, når erhververen selv senere afstår akti-
verne, med mindre også erhververen på dette tidspunkt benytter adgangen til at overdrage med suc-
cession.
L 167 - 2007-08 (2. samling) - Bilag 2: Høringssvar fra skatteministeren
2
Også ved overdragelse til følgende generationer er der nemlig mulighed for at anvende disse regler,
der således muliggør permanent skatteudskydelse fra det tidspunkt, hvor overdragelsen finder sted til
det senere tidspunkt, hvor efterfølgende erhververe måtte afstå det gode, som successionen knytter sig
til.
Bliver dette tilfældet kan det varige provenutab som følge af lovforslaget blive større, end de skønne-
de 50 mill.kr., der bygger på en antagelse om, at det offentlige kun lider et rentetab som følge af ud-
skudt beskatning.
De personer, der har adgang til at succedere, er nære familiemedlemmer og nære medarbejdere.
Arbejderbevægelsens Erhvervsråd finder ikke, at der er nogen samfundsmæssig begrundelse for at
opretholde særregler ved virksomhedsovertagelser alene baseret på familieskab (bortset fra overdra-
gelse mellem ægtefæller) eller medarbejderforhold.
Der er ikke fremkommet dokumentation for, at familieejede virksomheder samfundsmæssigt set er
bedre end andre virksomheder.
Det må være samfundsøkonomisk mest hensigtsmæssigt, at en overdragelse af en virksomhed ved et
generationsskifte sker til den eller de bedst egnede personer. I forvejen vil familiemedlemmer og nære
medarbejdere være begunstiget ved ofte at have et bedre kendskab til virksomheden og dens mulighe-
der end udenforstående.
Særregler til fordel for familiemedlemmer og/eller medarbejdere vil dels skabe forvridninger i forhold
til udenforstående potentielle købere dels være til gavn for de nuværende ejere, hvorfor lettelsen ikke
er fremadrettede og vækstskabende.
AErådet kan derfor ikke større lovforslaget.
Med venlig hilsen
Frithiof Hagen
Direkte telefon: 33 55 77 19