Dato:            7. april 2008

Kontor:         Kommunaløkonomisk kt.

J.nr.:             2007-2400-52

Sagsbeh.:   nmj

Fil-navn:       komøk08/lf/betblok/hør not betblok


 

 

Notat om høringssvar i forbindelse med forslag til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Indførelse af mulighed for at gøre en del af bloktilskuddet betinget)

 

Indledning

Lovforslaget blev sendt i høring hos KL den 12. marts 2008 med frist til den 18. marts 2008.

 

Velfærdsministeriet har den 18. marts 2008 modtaget høringssvar fra KL. Høringssvaret omhandler to lovforslag. Dette notat vedrører den del af høringssvaret, som omhandler forslaget til lov om ændring af lov om kommunal udligning og generelle tilskud til kommuner (Indførelse af mulighed for at gøre en del af bloktilskuddet betinget).

 

Usikkerhedsfaktor i kommunernes budgetlægning

KL har noteret sig, at det betingede balancetilskud vil blive udmeldt til kommunerne ultimo juni i året forud for tilskudsåret sammen med de øvrige tilskud til kommunerne. Kommunerne kender således størrelsen af deres betingede tilskud forud for budgetlægningen. Men KL finder det uacceptabelt, at der hermed introduceres en usikkerhedsfaktor i den enkelte kommunes budgettering og anfører, at det betingede tilskud på 1 mia. kr. svarer til ca. 0,5 pct. af kommunernes serviceudgifter. På den baggrund vil KL overveje, hvorvidt man vil anbefale kommunerne at budgettere med denne indtægt. KL finder endvidere, at der i dette lovforslag er brug for en revisionsbestemmelse.

 

Velfærdsministeriets bemærkninger

Det skal indledningsvis bemærkes, at formålet med lovforslaget er at understøtte kommunerne i at overholde de indgåede aftaler på udgiftssiden. Hvis kommunerne budgetterer inden for de udgiftsrammer, der er forudsat i aftalen, vil hele det betingede tilskud blive udbetalt. Men hvis kommunerne vælger at budgettere med et højere udgiftsniveau end aftalt, vil det betingede tilskud ikke blive udbetalt. Ordningen indebærer således et mindre element af usikkerhed i den kommunale budgetlægning, idet udbetalingen af den betingede del af bloktilskuddet først sker på baggrund af det samlede resultat af kommunernes budgetlægning. Den betingede del af bloktilskuddet udgør dog en meget begrænset del af det samlede bloktilskud og den samlede kommunale økonomi. Usikkerheden for den enkelte kommune er dermed også meget begrænset. Og det skal bemærkes, at usikkerheden alene er et resultat af kommunernes egen budgetadfærd. Hvis kommunerne overholder de aftalte rammer, udbetales hele tilskuddet, men hvis kommunerne overskrider det aftalte niveau, kan finansministeren beslutte, at en tilsvarende del af det betingede bloktilskud op til 1 mia. kr. ikke bliver udbetalt.

 

Med hensyn til KL´s bemærkninger om behovet for en revisionsbestemmelse i dette lovforslag skal det bemærkes, at det ikke har været regeringens vurdering, at der på forhånd har været grund til at fastsætte, at ordningen skal tages op til revision på et bestemt tidspunkt. Det betyder naturligvis ikke, at man er afskåret fra på et senere tidspunkt at vurdere, hvorvidt ordningen fungerer efter hensigten, eller om der er behov for justeringer af ordningen.

 

Administrative afgørelser

Efter KL´s opfattelse lægger lovforslaget op til administrative afgørelser om størrelsen af det kommunale bloktilskud. KL anfører, at bloktilskuddet fastsættes af finansministeren med tilslutning fra Folketingets Finansudvalg ud fra principper, der er fastlagt i lovgivningen. KL finder det uacceptabelt, at finansudvalget ikke skal have nogen rolle, såfremt dette tilskud skal beskæres. Nedsættelsen af tilskuddet vil således efter KL´s opfattelse ske uden den parlamentariske kontrol, som en behandling i Folketingets Finansudvalg er udtryk for.

 

Velfærdsministeriets bemærkninger:

Eventuelle nedsættelser af bloktilskuddet til kommuner efter denne lov vil ske efter de regler, der fastsættes i loven. Loven fastsætter forholdsvis detaljerede regler for opgørelsen og fordelingen af en eventuel nedsættelse af bloktilskuddet til kommunerne. En eventuel nedsættelse vil således ikke kunne overstige den aftaleoverskridelse, som opgøres ud fra de regler, der fastsættes i loven. Den parlamentariske kontrol af ordningen sker således ved, at Folketingets i loven fastsætter forholdsvis detaljerede bestemmelser om opgørelse og fordeling af en eventuel tilskudsnedsættelse.

 

    Â