L181
Forslag til lov om ændring af
aktieavancebeskatningsloven,
selskabsskatteloven og forskellige andre love.
(Konvertible obligationer,
leasingbiler, skattemæssig selskabskvalifikation
m.v.).
Samrådsspørgsmål A
Ministeren bedes redegøre nærmere for de elementer i
lovforslaget, der omhandler den skattemæssige selskabskvalifikation, herunder
for indholdet og konsekvenserne af det stillede ændringsforslag om at undtage
venturefonde, og begrundelserne for at sondre mellem venturefonde og
kapitalfonde. Vil ministeren eventuelt være indstillet på at stille
ændringsforslag om, at de dele af lovforslaget, der omhandler skattemæssig
selskabskvalifikation udskilles fra lovforslaget med henblik på at disse
elementer behandles særskilt/genfremsættes til efteråret.
|
Indledning
|
|
Det fremsatte
lovforslag
|
Forslaget har sin baggrund i et bindende
svar, som Skatterådet afsagde den 20. maj 2008 i en sag vedrørende et
amerikansk ejet kommanditselskab i Danmark.
Sagen viser, at det er muligt at udnytte
forskelle i den skattemæssige kvalifikation af kommanditÂselskaber til at
opnÃ¥ nul beskatning af indkomstÂen i kommanditselskabet.
|
|
Skattefriheden kan skabes ved, at kommanditÂselskabets
ejere i USA vælger, at kommanditÂselskabet anses for at være et selvstændigt
skatteÂsubjekt. NÃ¥r Danmark samtidigt anser kommanÂditÂselskabet for at være
en transparent enhed og der ikke er et fast driftssted i Danmark – beskattes
indkomsten hverken i Danmark eller i USA.
Indkomsten beskattes først, når – eller
nærmere hvis – indkomsten hjemtages til USA som udbytte. Beskatningen kan med
andre ord udskydes i det uendelige.
Den indkomst, der kan gøres skattefri, kan
for eksempel være afkastet af immaterielle rettigheder eller af fordringer.
Det er således indkomster af betydelig størrelse, der kan gøres skattefri.
Det har været anført, at hullet ikke har
noget med Danmark at gøre. Det skulle være USA, der lider tabet.
Det er i den forbindelse værd at bemærke
sig, at de pågældende immaterielle rettigheder er placeret i
kommanditselskabet i Danmark. Der er således ikke tale om, at Danmark
begynder at beskatte immaterielle rettigheder, der ikke har nogen forbindelse
til landet.
Danske kommanditselskabet udnyttes således
til at opnå dobbelt-ikke-beskatning.
|
|
Det skal også bemærkes, at hvis de
amerikanske ejere hjemtager indkomsten til USA, så lempes den amerikanske
beskatning med den skat, som kommanditselskabet med lovforslaget betaler i
Danmark. Der bliver således ikke tale om dobbeltbeskatning.
Det er muligt at opnå tilsvarende
skattefrihed for indkomsten i kommanditselskabet, hvis ejerne er
hjemmehørende i et skattely, som ikke beskatter indkomsten.
Jeg har derfor i L 181 foreslået, at
kommanditselskaber skal anses for at være selvstændige skattesubjekter, hvis
flertallet af ejerne er hjemmehørende i
-
lande, der anser kommanditselskabet for
selvstændigt skattesubjekt eller
-
i skattely.Â
Lovforslaget er således ikke alene rettet
mod USA og amerikanske investeringer. Det er rettet mod tilfælde, hvor den
danske kvalifikation af kommanditselskaber som transparente enheder kan
medføre at indkomsten ikke beskattes nogen steder.
|
Ændringsforslaget
for venturefonde
|
Jeg har lavet et ændringsforslag til L 181,
hvor jeg laver en undtagelse for venturefonde.
Baggrunden for denne undtagelse er, at
branchen gjorde mig opmærksom på, at lovforslaget ville kunne medføre usikkerhed
blandt investorerne om den skattemæssige kvalifikation af danske
venturefonde.
Denne usikkerhed ville kunne medføre, at
såvel danske som udenlandske investorer ville være mere tilbageholdende med
at investere i venturefondene.
Hvis vi skal have flere vækstiværksættere i
Danmark er det væsentligt, at venturefondene kan tiltrække risikovillig
kapital til investering i innovative små og mellemstore virksomheder.
Jeg har derfor fundet det nødvendigt at lave
undtagelsen.
|
Sondring mellem
venture- og kapitalfonde
|
Jeg har valgt at sondre mellem venture- og
kapitalfonde.
Venturefondene er karakteriseret ved, at de
investerer i innovative små og mellemstore virksomheder, der er i opstarts-
og udviklingsfasen. Det er her, at det er centralt at tiltrække kapital.
Kapitalfonde er derimod typisk
karakteriseret ved opkøb af allerede eksisterende større koncerner.
|
Særskilt
behandling eller genfremsættelse til efteråret
|
Det fremgår af samrådsspørgsmålet, at man
eventuelt kunne skille lovforslaget om skattemæssig selskabskvalifikation ud
af forslaget og genfremsætte denne del i næste samling.
En sådan tilgang vil jeg gerne advare imod.
Hvis lovforslaget om skattemæssige
selskabskvalifikation trækkes tilbage, efterlader vi et hul, som vi har givet
opskriften på.
Dette hul kan så udnyttes – fuldt lovligt –
indtil vi får det lukket i næste samling.
Denne fremgangsmåde strider mod regeringen
politik om, at skattehuller skal lukkes straks.
Jeg kan derfor ikke støtte en udsættelse til
efteråret.
|