Dato:            8. februar 2008

Kontor:         Kommunaljura

J.nr.:             2007-40081-46

Sagsbeh.:   NNM

Fil-navn:       Udvalgsspørgsmål/Saml. 2007-08-2/KOU spm. 2 – L 18

 


Besvarelse af spørgsmål nr. 2 (L 18), som Kommunaludvalget har stillet til velfærdsministeren den 25. januar 2008

 

 

Spørgsmål 2:

”Ministeren bedes kommentere høringssvaret fra Sammenslutningen af boformer for hjemløse i Danmark, jf. L 18 – bilag 5.”

 

Svar:

Sammenslutningen af boformer for hjemløse i Danmark (SBH) afgav høringssvar til L 18 (forslag til ændring af lov om valg til folketinget, lov om valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet og lov om kommunale og regionale valg) til Velfærdsministeriet den 10. januar 2008. I høringssvaret fremfører SBH sine bemærkninger til den del af lovforslaget, der omhandler justeringen af reglerne om brevstemmeafgivning i forskellige boformer omfattet af serviceloven.

 

I sit høringssvar anfører SBH for det første, at § 110-boformerne (forsorgshjem m.v.) er beregnet til midlertidige ophold for personer med særlige sociale vanskeligheder, hvis fysiske/psykiske funktionsniveau ikke er nedsat i en grad, der nødvendiggør muligheden for at brevstemme på boformen. Målet med § 110-boformerne er ifølge SBH at genetablere brugernes sociale kompetencer for derved at gøre dem i stand til at deltage i det almindelige samfundsliv. SBH er derfor af den opfattelse, at såfremt § 110-boformerne bliver omfattet af reglerne om brevstemmeafgivning på boformer efter social- og boliglovgivningen, vil det kunne virke ekskluderende på den pågældende personkreds. På den baggrund finder SBH, at det ville være yderst uhensigtsmæssigt at lade disse boformer omfatte af lovforslaget.

 

SBHs synspunkter stemmer meget godt overens med mine egne betænkeligheder ved at lade § 110-boformerne omfatte af lovforslaget. Som jeg nævnte under 1. behandlingen af lovforslag L 18, mener jeg, at vi bør være forsigtige med at gøre en gruppe dårligere, end den er, ved uden videre at gå ud fra, at mennesker, der er knyttet til en boform efter servicelovens § 110, ikke er i stand til selv at gå hen og stemme på et afstemningssted. Vi risikerer derved at gøre de pågældende en bjørnetjeneste og utilsigtet bidrage til at fastholde dem i en situation, hvor de ikke deltager i samfundslivet på lige vilkår med den øvrige befolkning.

SBHs betragtninger ligger endvidere godt i tråd med regeringens strategi for bekæmpelse af den ufrivillige hjemløshed fra august 2007, hvor der bl.a. søges om en satspuljebevilling til udvidelse af antallet af botilbud og til socialpædagogiske indsatser for målgruppen, der skal medvirke til, at de hurtigere end tidligere kan sluses ud i en selvstændig bolig med den nødvendige støtte eller et andet midlertidigt eller længerevarende botilbud. Efter min opfattelse underbygges den udslusning, som regeringen arbejder på i sin strategi for bekæmpelse af ufrivillig hjemløshed, alt andet lige bedst ved, at målgruppen under opholdet i boformen så vidt muligt støttes i at deltage i samfundslivet på lige fod med den øvrige befolkning. Det gøres bl.a. ved at motivere brugerne til selv at sørge for at få afgivet deres stemme ved valg m.v., frem for at ligestille dem med grupper, der på grund af nedsat fysisk eller psykisk funktionsevne har behov for at kunne brevstemme i den boform, hvor de opholder sig.

I den forbindelse finder jeg anledning til at understrege, at brugere af § 110-boformer, der opfylder de almindelige valgretsbetingelser og er optaget på valglisten, kan stemme til folketingsvalg, folkeafstemninger, der afholdes i henhold til grundloven, valg af danske medlemmer til Europa-Parlamentet og kommunale og regionale valg på samme måde som andre vælgere ved at møde op på afstemningsstedet på afstemningsdagen og afgive deres stemme. Har de pågældende ikke nogen bopæl eller fast opholdssted, vil de ikke modtage et valgkort, men da det ikke er nogen betingelse for at stemme, burde det ikke i sig selv forhindre de pågældende i at stemme. Brugere af § 110-boformerne vil endvidere kunne brevstemme i ethvert folkeregister her i landet, uanset om de har modtaget et valgkort.

Endelig har SBH supplerende oplyst over for Velfærdsministeriet, at forstanderne på bostederne generelt er opmærksomme på behovet for relevant information af beboerne, herunder om muligheden for at brevstemme på folkeregistrene og stemme på valgdagen på vedkommendes afstemningssted. Jeg mener derfor fortsat ikke, det hverken er nødvendigt eller hensigtsmæssigt at lade § 110-boformerne omfatte af lovforslag L 18.