Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

 I forbindelse med behandlingen af (L 24) Forslag til Lov om ændring af lov om Danmarks Evalueringsinstitut har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 6. december 2007 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 1:

” Vil ministeren imødekomme KL’s høringssvar i forhold til at inddrage kommuner og institutioner i forbindelse med evaluering på en måde, så der tages hensyn til det kommunale selvstyre? ”

 

Svar:

KL har i høringsbrevet af 25. september 2007 bl.a. anført, at forslaget harmonerer dårligt med de principper for god decentral styring, som KL og regeringen aftalte i forbindelse med aftalen om kommunernes økonomi for 2008. KL har videre anført, at EVA’s evalueringer af dagtilbud som helhed, herunder evaluering af institutioners/kommuners administration, økonomi og styrelsesforhold, alene skal kunne ske efter aftale med de pågældende institutioner/kommuner. KL har tilsvarende anført, at samme princip skal gælde de evalueringer på folkeskoleområdet, som EVA gennemfører efter Skolerådets beslutning. KL finder, at denne fremgangsmåde giver bedre afsæt for at gennemføre en evaluering, der giver mening for den/de evaluerede.

 

Det bemærkes, at KL’s høringssvar vedrører det lovudkast, der blev sendt i ekstern høring inden lovforslagets fremsættelse for Folketinget, og at lovforslaget bl.a. på baggrund af KL’s høringssvar og lovteknisk gennemgang har fået en anden affattelse end lovudkastet. Det gælder bl.a. lovforslagets formulering om, hvilke former for evalueringer EVA foreslås at kunne gennemføre af egen drift.

 

I afsnit 2.2 i lovforslagets almindelige bemærkninger er de forskellige former for evalueringer, EVA foreslås at kunne gennemføre, beskrevet således.: ” Eksempler på forskellige former for evalueringer er institutionsevalueringer (evaluering af institutioner som helhed, herunder administration, økonomi og styrelsesforhold), evaluering af institutioners kvalitetssikringssystemer,…”

 

Lovforslaget indebærer således, at EVA af egen drift også vil kunne gennemføre evalueringer af institutionelle forhold, herunder hvordan den eller de institutioner, der er under evaluering, varetager deres administration, økonomi og styrelsesforhold. Jeg kan i den forbindelse oplyse, at det allerede med dagtilbudsloven af 6. juni 2007 (lov nr. 501 af 6. juni 2007) er gjort muligt for EVA at evaluere på dagtilbudsniveau, jf. lovens § 18.

 

EVA’s evalueringer af kommunale institutioner vil blive gennemført under hensyntagen til det kommunale selvstyre, herunder at det er kommunalbestyrelsen, der fordeler ressourcer inden for gældende rets rammer. Lovforslaget indebærer dermed ikke, som det synes antaget i KL’s høringssvar, at EVA i sine evalueringer får mulighed for at inddrage den økonomiske prioritering, som kommunalbestyrelsen foretager som led i udøvelsen af sin budgetmagt. Denne begrænsning er og vil efter lovfor-

slaget fortsat være generel for EVA’s virksomhed og gælder også på det statslige område i forhold til Folketingets prioriteringer.

 

Det grundlæggende princip for EVA’s evalueringsvirksomhed, hvorefter det som selvstændigt institut iværksætter uafhængige og obligatoriske evalueringer af egen drift, foreslås bibeholdt også i forhold til lovforslagets udvidelse af evalueringsvirksomheden. Det samme princip er lovfæstet i lov nr. 548 af 24. juni 2005 om et evalueringsinstitut for kommuner m.v.

 

Jeg finder det vigtigt - som supplement til de evalueringer, institutions- ejere selv kan lade gennemføre - at opretholde princippet om, at EVA som selvstændigt institut kan operere uafhængigt af institutionsejere, også i prioriteringen af, hvilke evalueringer EVA ønsker at gennemføre. Ved EVA-lovens gennemførelse i 1999 blev princippet om obligatorisk deltagelse i evalueringer kun fraveget for de frie skoler på baggrund af traditionen for lovgivningen på friskoleområdet.

 

Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder