Uddannelsesudvalget 2007-08 (2. samling)
L 24
Offentligt
527612_0001.png
527612_0002.png
Folketingets UddannelsesudvalgChristiansborg
MinisterenFrederiksholms Kanal 211220 København KTlf. 3392 5000Fax 3392 5547www.uvm.dk
3. august 2010
I forbindelse med behandlingen af (L 24) Forslag til Lov om ændring aflov om Danmarks Evalueringsinstitut har Folketingets Uddannelsesud-valg i brev af 29. januar 2008 stillet mig følgende spørgsmål:Spørgsmål 2 :” I L 24 står der ”Det foreslås, at det primært bliver Danmarks Evalue-ringsinstitut (EVA), der gennemfører akkrediteringsvurderinger og udar-bejder akkrediteringsrapporter som grundlag Akkrediteringsrådets afgø-relser om akkreditering af videregående uddannelser inden for undervis-ningsministerens område”. Hvorfor skal et universitet, der beder om atfå akkrediteret en uddannelser, der normalt hører under undervisnings-ministerens område (f.eks. læreruddannelsen) så ikke akkrediteres afEVA, der har kompetencen?Svar:Jeg har forstået spørgsmålet således, at det sigter på Akkrediteringsrådetsbehandling af en konkret ansøgning fra Aarhus Universitet om etableringaf en akademisk læreruddannelse.Efter § 3 i akkrediteringsloven (lov nr. 294 af 27. marts 2007) træfferAkkrediteringsrådet afgørelser om akkreditering. Det gælder, uanset omet uddannelsesforslag ressortmæssigt hører under Videnskabsministeriet,Kulturministeriet eller Undervisningsministeriet.Det grundlag, som Akkrediteringsrådet træffer afgørelser om akkredite-ring på, er akkrediteringsrapporter, der udarbejdes af fagligt anerkendteaktører, jf. lovens § 3, stk. 2, og bemærkninger til lovforslaget (L 111).Efter denne bestemmelse beslutter rådet, hvilke aktører der skal udarbej-de rapporterne, medmindre andet følger af akkrediteringsloven, reglerfastsat i medfør af denne lov eller anden lovgivning.
2For uddannelser på Undervisningsministeriets område foreslås det i L 24,at det primært er EVA, der skal udarbejde akkrediteringsrapporter somgrundlag for Akkrediteringsrådets afgørelser om akkreditering.For nye universitetsuddannelser er det fastsat i akkrediteringsloven, jf. §9, at det faglige sekretariat, der er nedsat efter lovens § 2, foretager enfaglig vurdering af uddannelsens kvalitet og relevans i henhold til kriteri-er fastsat i medfør af § 11 og udarbejder en akkrediteringsrapport somgrundlag for Akkrediteringsrådets afgørelse.Efter akkrediteringslovens § 5, stk. 3, kan Akkrediteringsrådet afvise enanmodning om akkreditering eller stoppe behandlingen af anmodningen,bl.a. hvis en anmodning ikke indeholder tilstrækkelig dokumentation foruddannelsens kvalitet og relevans.Videnskabsministeren kan efter akkrediteringslovens § 10, stk. 3, undta-gelsesvis træffe afgørelse om, at en uddannelse ikke kan godkendes ihenhold til stk. 1. Afgørelse herom træffes, hvor uddannelsen ikke opfyl-der lovgivningsmæssige krav, eller oprettelsen af uddannelsen ud fra ensamfundsøkonomisk betragtning ikke skønnes hensigtsmæssig.Videnskabsministeren vurderer for tiden den pågældende ansøgning fraAarhus Universitet i henhold til akkrediteringslovens § 10, stk. 3. Jeg haroplyst i mit svar på spørgsmål nr. S 322 til Folketinget, at regeringen fortiden overvejer de samfundsøkonomiske konsekvenser af en eventuelgodkendelse af uddannelsen. Endvidere overvejer regeringen forholdetmellem akkrediteringsloven og læreruddannelsesloven. Når disse overve-jelser er tilendebragt, vil regeringen vende tilbage til spørgsmålet.Dette svar fremsendes i 5 eksemplarer.
Med venlig hilsen
Bertel Haarder