Til Skatteministeriet
Nicolai Eigtveds Gade 28
DK- 1402 København K
København den 22. september 2007
Vedr. konsekvenser ved ændring af lov om betaling af sociale afgifter for udenlandsk arbejdskraft.
Öresundskomiteens sekretariat og Øresunddirekt[1] følger de to regeringers arbejde med at fremme mobiliteten på det Øresundsregionale arbejdsmarked med stor interesse, og vi hilser skatteministeriets initiativ til at gøre det muligt for arbejdstagere at arbejde i både Danmark og Sverige velkomment. Vi har dog et par synspunkter til ovenstående lovforslag, som vi har indhentet fra grænseregionale skatte- og socialsikringseksperter. Kommentarerne fremsender vi hermed til det ansvarlige ministerium til brug for endelig behandling af lovforslaget.
Vores kommentarer drejer sig om
· Social sikring
· Muligheden for at inddrive de sociale afgifter (afledt svensk problem)
· Incitamenter for arbejdstageren
Social sikring
Forslaget vil i praksis ikke ændre ved de bestÃ¥ende regler for social sikring for den enkelte medarbejder. Medarbejderen, der ved at arbejde i bÃ¥de bopælslandet og arbejdslandet vil være social sikret i bopælslandet og derfor vil være underlagt den sociale sikring i bopælslandet, og de rettigheder det giver. Â
Der har hidtil været relativt få, som er beskæftiget i både Danmark og Sverige og derfor er socialt sikret i Sverige. Det skyldes primært, at de danske arbejdsgivere ikke vil beskæftige personer med arbejde i deres bopælsland pga. udgifterne til social sikring der.
Forslaget har til hensigt at åbne op for den mulighed og vi forventer, at væsentlig flere vil benytte sig af den mulighed end hidtil.
Konsekvenserne vil være at en svensk bosiddende med hovedbeskæftigelse i Danmark og en bibeskæftigelse i Sverige vil blive socialt sikret i Sverige. Medarbejderen vil have ret til svensk social sikring i form af sygedagpenge, barselsydelse i op til 480 dage, ledighed ved barns sygdom i op til 60 dage. Derudover vil det være svensk social sikring der gælder mht. arbejdsskade og sygdom som konsekvens af arbejdet. Den danske arbejdsgiver vil i disse tilfælde være underlagt svensk lovgivning på området.
Med ændringen i loven vil det set fra Øresunddirekts side kræve en udvidet information til danske virksomheder om hvor og hvordan de kommer i kontakt med svenske myndigheder samt en udvidet information om hvordan de som arbejdsgiver skal håndtere de svenske regler, mht. sygdom, barsel osv. Med det kan vi være behjælpelige.
Erfaringerne fra Øresunddirekts informationsvirksomhed viser, at der på social sikringsområdet er et stort behov for information allerede i dag. Med ovenstående ændring vil der være en betydelig usikkerhed om administrationen af den sociale sikring, dels fra bopælslandets sagsbehandlere og dels fra de danske arbejdsgivere. Vi opfordrer derfor til, at ministerier og myndigheder imellem – på tværs af Øresund – til at sikre fælles fortolkning af eventuelt ændrede regler, hvis lovforslaget gennemføres.
Muligheden for at inddrive de sociale afgifter
Det er i dag ikke hverken lovligt eller tekniskt muligt for skatteverket at opkræve sociale afgifter fra den enkelte lønmodtager. Det betyder, at løsningsforslaget om at lade lønmodtageren betale de sociale afgifter i dag ikke er muligt på svensk side. Det regionale skatteverk i Skåne har præsenteret problemet for det nationale hovedkontor, og reglerne skal ses over.
Som det fremgår af lovforslaget er løsningen drøftet med den svenske regering. Vi antager derfor, at man er beredt på at åbne op for at inddrive de social afgifter hos den enkelte, men vi vil alligevel gøre opmærksom på problemet på dansk side. Gøres det muligt at inddrive afgifterne, er man fra Skatteverkets side endvidere usikker på, om det kan svare sig for lønmodtageren at tage bijob i Sverige (se nedenfor samt det guldt markerede i vedhæftede brev fra Skatteverket i Malmø)
Incitamenter for arbejdstageren
Det er i lovforslaget ikke helt tydeligt, hvad det betyder for den enkelte lønmodtagers løn. Det er i dag kendt, at en stor del af incitamentet for at svenskere søger arbejde i Danmark er den bedre løn i Danmark. I lovforslaget fremgår det, at en svensk lønmodtager vil være stillet på nogenlunde samme måde, som hvis den pågældende havde haft tilsvarende beskæftigelse i Sverige. Hvis det bliver usikkert for den svenske jobsøger, om personen får en bedre løn på niveau med sine danske kolleger, kan man risikere at incitamentet for at søge arbejde i Danmark vil forsvinde.
Afslutningsvis vil vi gøre opmærksom på, at vi tidligere har fremført forslag om at udvide de eksisterende dispensationsmuligheder således, at lønmodtageren også kan tilhøre dansk socialsikring i de tilfælde, hvor man arbejder for forskellige arbejdsgivere i begge lande.
For yderligere spørgsmål eller kommentarer kan Lars Victor
Whitt fra Øresunddirekt kontaktes på +45 26 13 20 84 eller Anja Storgaard fra
Öresundskomiteens sekretariat på tlf. + 45 33 26 89 07
Med venlig hilsen
Anja Storgaard                                                Lars Victor Whitt
Projektleder, Öresundskomiteen                                 Portalkoordinator, Øresunddirekt
[1] Øresunddirekt er organiseret i København med en webbaseret informationstjeneste og hos Øresunddirekt i Malmø sidder det svenske skatteverk, Försäkringskassa og Arbejdsformidling samlet i et informationscenter.