5. januar 2008
 Til.
                           Skatteminister Kristian Jensen og Folketingets Skatteudvalg.
Vedrørende: Forslag til lov om ændring af forskellige skattelove. (Diverse EU-tilpasninger af skattelovgivningen m.v. frem sat den 5. december 2007. (L. 31)
Foreningen Rejsearbejdere.dk finder det yderst betænkeligt, at Skatteministeren genfremsætter det,
samme lovforslag igen som tidligere er fremsat 4. 10. 07.  L. 20 uden ændringer.
Ifølge tidligere uddybende spørgsmål til. Skatteministeren på, henvendelsen ved foretræde for Folketingets Skatteudvalg 24. 10. 07  Bilag 6 vedrørende Lovforslag L. 20. Genfremsender vi de 3. spørgsmål igen.
Da der selvfølgelig, ikke kan svares på de 3. spørgsmål på grund af udskrivelse af valg til Folketinget.
Samtidig henviser vi til Skatteudvalget - Bilag 2. 9. 10. 07 samt. Skatteministerens svar Bilag 5. 23. 10. 07 vedrørende L.20. Til foreningen Rejsearbejdere.dk
(Af Skatteministerens bemærkninger fremgår følgende Statsstøttesekretariatet vurderede, at eksportmedarbejderfradraget udgør statsstøtte i henhold til Traktatens artikel 87, stk. 1. Jeg har ikke noget grundlag for at anfægte denne vurdering.
Â
Det mener vi at der grund til at anfægte Statsstøttesekretariatet vurdering og derfor kommer vi med,  ny henvendelse om spørgsmål i henhold til. Skatteministerens svar.
Det har ingen betydning for den EU-retlige vurdering, at der som her er tale om meget små beløb for den enkelte. Reelt taler vi i det aktuelle tilfælde om ca. 18 kr. om dagen ved arbejde i Vesteuropa og ca. 46 kr. om dagen ved arbejde uden for Vesteuropa.
Jeg skal endelig bemærke, at mulige negative konsekvenser for eksporten ikke berettiger en EU-medlemsstat til at give statsstøtte i strid med statsstøttereglerne. Citat Skatteministerens svar)
Med hensyn til de små beløb ca.18 kr. samt de 46 kr. som Skatteministeren henviser til udgør de en stor belastning for eksporten ved at lønnen skal hæves med ca. 3,7 % ca. ved 55 kr. og 10 % ved 140 kr. pr døgn. For at opnå den samme løn. Dertil kommer virksomhedernes forhøjede udgifter for det nedsatte fradrag for repræsentationsudgifter til 25 %. Samtidig kom der ikke svar på om at friholde områder uden for EU for d fremlagte ændringer i lovforslaget…
Da det danske skattetryk er på 50 % af bruttonationalproduktet, og de gennemsnitlige for de andre EU-Lande. Kun er 40,5 er det en stor konkurrence barriere. Derfor kan vi kun anbefale at vente til EU-Kommissionen, retter, henvendelse i form af en åbningsskrivelse om statsstøtte i henhold til Traktatens artikel 87, stk. 1.
I øvrigt strider det jo mod regeringens stort reklamerede skattestop, samt at alle kan arbejde i Danmark fra EU-Lande til 5 kr. i timen. Da de kollektive overenskomster ikke er ophævet til lov, således at Danmark giver, giver en form for direkte statsstøtte til firmaer fra EU-Lande og andre lande. Så de kan udføre konkurrenceforvridende salg og arbejde, over for danske virksomheder og lønmodtagere, her i landet i form af social, dumping på løn og pension, samt at de har mindre udgifter til egenproduktion, som sælges her i landet. På grund af lave lønninger og sociale udgifter.
Der fremgår ikke af lovforslaget, på hvilket tidspunkt loven træder i kraft. Der bør tages hensyn til at. Rejsearbejdere arbejder på langsigtede kontrakter hvor man har indkalkuleret det ligningsmæssige fradrag. Det samme har virksomhederne i deres tilbud, som også rækker år ud i fremtiden vedrørende.
Udgifter til repræsentation.
Samlet er der tale om 11.414 tilfælde, som kan falde ind under reglerne for eksportmedarbejderfradrag.
Oplyser sikringsstyrelsen os, samt derudover er der godkendt 9.638 blanketter E101 for personer, som arbejder i flere lande på én gang. Og der godkendt 2.766 blanketter til personer ansat ved international transport oplyser Lykke Outzen Kontorchef internationalt Kontor Sikringsstyrelsen. Så det omfatter mange der bliver ramt og vil vende hjem når virksomheden ikke vil kompensere for tabet.
Bilag.
Yderligere spørgsmål ved foretræde for Folketingets Skatteudvalg 24. okt. 2007 L. 20-Bilag 6
Kommentarer fra Dansk Byggeri og Dansk Industri til lovforslaget i pressen.
Dansk Byggeri mener dog, at det er yderst tvivlsomt, om fradraget for
eksportmedarbejdere er brud på EU-reglerne – et synspunkt der bakkes op af
Dansk Industri, fordi man forudser, at fjernelse af fradraget vil modarbejde
intentionerne om at have en høj mobilitet på arbejdsmarkedet og tværtimod gøre
det endnu sværere at få danskere til at arbejde i udlandet.
I Dansk Byggeri er man i øvrigt af den opfattelse, at regeringen forsøger at
skjule ændringsforslaget. Det kan nemlig være svært at opdage, at regeringen
ønsker at fjerne fradraget for eksportmedarbejdere, for punktet fylder kun én
side ud af det i alt 110 sider lange lovforslag L20 fra skatteminister Kristian
Jensen, ligesom heller ikke overskriften på lovforslaget fortæller
fyldestgørende om, hvad det indeholder.
Det hedder sÃ¥ledes â€Forslag til lov om ændring af forskellige skattelove
(Ændring af sondringen mellem børsnoterede og unoterede aktier samt diverse
EU-tilpasninger m.v.)â€.
Det forklarer måske, hvorfor der i over 100 siders høringssvar til lovforslaget
ikke er nogen kommentarer til forslagene om eksportmedarbejderfradrag og
repræsentation i udlandet, siger
Henriette Thuen, chef for international afdeling i Dansk Byggeri:
 Formålet med lovforslaget er øjensynligt at tilføre statskassen ekstra 35
millioner kroner næste år, for det bliver
konsekvensen, hvis regeringen kommer igennem med forslagene.
Â
Med venlig hilsen
Formand i foreningen
Rejsearbejdere.dk
Hans Erik Meyer
Nørbyvej 55
6200 Aabenraa.