Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 32 - Forslag til Lov om ændring af momsloven og forskellige andre love (Flymoms, salg til interesseforbundne parter, omvendt betalingspligt, undtagelser til energibeskatningsdirektivet m.v.).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer kommentar til en henvendelse fra Dansk Faldskærms Union af 3. marts 2008 (bilag 29).

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Lene Skov Henningsen

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Dansk Faldskærms Union har skrevet til Skatteudvalget, idet organisationen mener, at L 32 vil belaste deres idræt urimeligt hårdt med stigninger på flyvedligeholdelse og brændstof. Herved vil mange klubber få merudgifter på 100.000 kr. og opefter, hvilket vil betyde, at klubberne må hæve medlemspriserne betydeligt.

Dansk Faldskærms Union spørger derfor, om det er muligt at finde alternative løsninger om fritagelse/kompensation for lovforslagets konsekvenser, f.eks. en overgangsordning på 2 år.

 

Kommentar

For så vidt angår afgift på brændstof kan oplyses, at lovforslagets bestemmelser om ophør af afgiftsfritagelsen for ikke-erhvervsmæssig privatflyvning har baggrund i en Meddelelse fra Kommissionen fra juli 2006 om ophør af medlemslandenes undtagelser til energibeskatningsdirektivet.

Fra dansk side har vi – i lighed med de øvrige berørte medlemslande – efter at have modtaget meddelelsen anmodet Kommissionen om at få forlænget vores undtagelser fra direktivet, herunder også undtagelsen vedrørende afgiftsfrihed for ikke-erhvervsmæssig privatflyvning. Kommissionen har imidlertid fastholdt, at der ikke er nogen begrundelse for at bibeholde undtagelserne, og har derfor – i så godt som alle tilfælde – besluttet ikke at fremsætte forslag til Rådet om videreførelse af undtagelserne. Efter forhandlinger med Kommissionen er det imidlertid lykkedes, at få Kommissionen til at acceptere, at undtagelserne først får virkning i dansk lovgivning i 2008, idet lovgivningsprocessen ikke kunne gennemføres hurtigere.

Det har hele tiden ligget regeringen meget på sinde, at implementeringen af ophøret af undtagelserne til energibeskatningsdirektivet skal ske med så lidt gene som muligt for de involverede brancher. Derfor er mulighederne for at fastsætte en særlig differentieret afgiftssats til den form for flybenzin, der især anvendes på ikke-erhvervsmæssige privatflyvninger også blevet undersøgt i forbindelse med det forberedende arbejde med L 32.

På baggrund af en bestemmelse i energibeskatningsdirektivet, der i visse tilfælde giver mulighed for at afgiftsdifferentiere, er Kommissionen således blevet spurgt, om der indenfor energibeskatningsdirektivets rammer er mulighed for at indføre en lempelige afgiftssats for privatflyvningen. Kommissionen har imidlertid meldt tilbage, at den ikke anser dette muligt.

For så vidt angår ændringen af momsreglerne er lovforslagets bestemmelser om flymoms affødt af en dom fra EF-Domstolen om momsfri leverancer til selskaber, der overvejende flyver i udenrigstrafik. Danmark er forpligtet til at gennemføre dommen så hurtigt som muligt.

I forbindelse med denne dom har man besluttet også at bringe momslovens regler om leverancer af fly og leverancer til fly i øvrigt i overensstemmelse med reglerne i EU’s momssystemdirektiv, som Danmark også er forpligtet til at overholde.

Det er korrekt, at der foreslås en overgangsordning på 2 år for flyskoler. Dette skyldes særlige hensyn, idet uddannelsen til erhvervspilot tager 2 år. Ved indsættelse af en overgangsordning sikres, at elever der starter på uddannelsen inden den 1. januar 2009 (hvor de ændrede regler træder i kraft) har samme økonomiske vilkår under hele uddannelsen.

Der ses ikke at være sådanne særlige hensyn til stede i forbindelse med aktiviteterne under Dansk Faldskærms Union eller andre sportsklubber, privatpersoner m.fl., der anvender fly til egne formål som eks.vis faldskærmsudspring, trække svævefly op m.v.