Til
Folketinget - Skatteudvalget
L 46 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. (Afgiftsmæssig ligestilling mellem offentlig og privat virksomhed m.v.)
Hermed sendes i 5 eksemplarer kommentarer til henvendelse af 28. januar 2008 fra Experimentarium (L 46 - bilag 10).
Kristian Jensen
                           /Lene Skov Henningsen
Experimentarium har den 29. januar 2008 skrevet til Skatteudvalget og Skatteministeriet og anmodet om, at der i relation til L 46 tages hensyn til en virksomhed som Experimentarium, idet Experimentarium ønsker, at virksomhedens bemærkninger kan indtænkes i det nye lovforslag, eller om der kan åbnes for fritagelse for betaling af lønsumsafgift ad andre kanaler.
Experimentarium oplyser at være en almennyttig fond, hvis formål er - i befolkningen og især den yngre del af denne - at øge interessen for naturvidenskab og teknik og fremme kendskabet til metoder og resultater inden for naturvidenskab og teknik.
Experimentarium driver efter egne oplysninger ikke konkurrenceforvridende virksomhed, da der ifølge virksomheden ikke findes andre Science Centre i landet. Virksomheden betegner sig selv som en oplevelsesvirksomhed.
Experimentarium finder at lønsumsafgiften rammer skævt, og den betyder et reduceret antal medarbejdere med deraf følgende lavere serviceniveau.
Endelig oplyser Experimentarium, at virksomheden i 2007 har modtaget statsstøtte på 3.200.000 kr., men den har alligevel udarbejdet et samfundsregnskab, der viser, at Experimentarium yder en nettobetaling til samfundet på mere end 9.000.000 kr., incl. en lønsumsafgift der efter egne oplysninger i 2007 udgjorde 924.000 kr.
Kommentarer:
I følge momsloven betales der som hovedregel moms af varer og ydelser, som leveres mod vederlag i Danmark. Momsloven indeholder dog også en række undtagelser til denne hovedregel, og nogle af de varer og ydelser, som er fritaget for moms, er i stedet afgiftspligtige efter lønsumsafgiftsloven. Eksempelvis er der momsfritagelse for levering mod vederlag af varer og ydelser inden for sundhedspleje, visse former for undervisning og kulturelle aktiviteter, mens levering mod vederlag af disse varer og ydelser i stedet lønsumsafgiftspligtige.
Efter de gældende regler er offentlige virksomheder undtaget fra pligten til at blive registreret for lønsumsafgift, ligesom skatteministeren kan bestemme, at virksomheder, som overvejende finansieres af offentlige midler, kan fritages for registreringspligten. Hjemlen til det sidste har skatteministeren udnyttes i bekendtgørelsen om afgift af lønsum m.v., idet bekendtgørelsens § 1, stk. 2, bestemmer, at institutioner, hvis driftsudgifter dækkes af offentlige tilskud med mindst 50 pct., er fritaget for at betale afgift.
Formålet med lovforslaget til ændring af lønsumsafgiftsloven er at skabe afgiftsmæssig ligestilling mellem offentlig og privat virksomhed, når der finder en levering sted mod et vederlag.
Denne ligestilling kan bedst opnås ved at ophæve undtagelsen for registreringspligt for offentlige virksomheder, samt at ophæve fritagelsen for at betale lønsumsafgift for institutioner, hvor driftsudgifterne dækkes af offentlige tilskud med mindst 50 pct.
De gældende regler fritager allerede en række undervisningstilbud inden for eksempelvis børnehaveklasser, folkeskoler, folkehøjskoler, folkeoplysende voksenundervisning, folkeuniversitetsvirksomhed og flere. Med lovforslaget kunne en række gymnasiale og videregående uddannelser i det nationale uddannelsessystem blive omfattet af pligten til at betale lønsumsafgift. Dette har aldrig været hensigten, hvorfor lovforslaget specifikt fritager sådanne uddannelser.
Som Experimentarium beskriver sig selv, drives der oplevelsesvirksomhed, som allerede i dag er omfattet af lønsumsafgiftspligten. Som nævnt ændrer lovforslaget kun ved registreringsforholdet for offentlige virksomheder, eller institutioner med mindst 50 pct. offentlige tilskud.
Experimentarium vil derfor også være lønsumsafgiftspligtige efter vedtagelsen af L 46.
Experimentarium skriver også, at der ikke drives konkurrenceforvridende virksomhed, da der ikke findes andre Science Centre i landet. Hertil må jeg bemærke, at det afgørende for lønsumsafgiftspligten ikke er, om der er en eller flere udbydere af tilsvarende varer eller ydelser. Der findes en række aktiviteter, som kunne siges at være i direkte konkurrence med Experimentarium, f.eks. Planetariet og Danfoss Universe. Det afgørende for lønsumsafgiftspligten er varernes og ydelsernes art og karakter, samt at de leveres mod et vederlag.
Jeg finder ikke, at der er grundlag for at fritage Experimentarium for lønsumsafgiften. Regeringen prioriterer lempelse af skat på arbejde frem for lempelse af andre skatter og afgifter.
Regeringens skattepolitisk betyder, at borgerne i 2008 i alt sparer 40,5 mia. kr. Dette kommer også Experimentarium til gode, både direkte og indirekte ved at folk har flere penge til forbrug - herunder besøg på Experimentarium.