Sendt 23-04-2008 12:05
Kære Joan Simkus,
På vegne af de videnspædagogiske aktivitetscentre har undertegnede følgende synspunkt at fremføre:
Ministeren understreger i sit svar af den 11. april 2008 til Skatteudvalget, tredje sidste afsnit, sidste punktum: "Det afgørende for lønsumsafgiftspligten er varernes og ydelsernes art og karakter, samt at de leveres mod vederlag".
Når ministeren i L46 lægger op til at fritage "museumsvirksomhed omfattet af museumsloven", så har ministeren valgt at fritage en "vare", hvis ydelse og art er fuldstændig den samme som de videnspædagogiske aktivitetscentres. Museerne formidler viden om de samlinger og den forskning, som institutionen bedriver. På samme måde formidler de videnspædagogiske aktivitetscentre det emneområde, som institutionen er sat i verden for at belyse. Således er Experimentariums formålsparagraf ene og alene og øge interessen for naturvidenskab og teknik og øge kendskabet til resultater og metoder inden for naturvidenskab og teknik. Målgrupperne for de videnspædagogiske aktivitetscentre er dels skoleeleverne, dels familierne (med børn eller børnebørn). Det er således for fattigt kun at betegne de videnspædagogiske aktivitetscentre for "oplevelsescentre". De er alle institutioner, der er sat på jorden for at bedrive en seriøs, målrettet formidlingsvirksomhed som helt klart er folkeoplysning, når det er bedst!
Det er også vigtigt at understrege, at de videnspædagogiske Aktivitetscentre alle skal igennem en godkendelsesprocedure, som er lige så omafttende, som den der gælder for museer, der godkendes i henhold til museumsloven.
Summa sumarum: Hvis ministeren vælger at fritage museumsvirksomhed omfattet af museumsloven for lønsumsafgift, må ministeren også fritage de videnspædagogiske aktivitetscentre.
Dette er vores skattepolitiske argument.
Men der er også et undervisningspolitisk synspunkt.
De videnspædagogiske aktivitetscentre (VPAC'erne) bedriver en virksomhed, som er stærkt anerkendt af skoleverdenen. Således besøges Experimentarium årligt af ca. 110.000 elever! Man kan sige, at de videnspædagogiske aktivitetscentre inspirerer eleverne under besøget på centret og fremmer interessen og nysgerrigheden for emnet. Men samtidig bidrager centrene også som inspiration for lærerne. Det er vigtigt, fordi lærerne fx. inden for naturvidenskab og teknik har behov for dygttiggørende initiativer. Man kan sige, at de videnspædagogiske aktivitetscentre udgør en væsentlig del af Danmarks uformelle læringssystem, som skal inspirere og gøde det store formelle læringssystem, som grundskole og ungdomsuddannelserne udgør.
Hvis VPAC'erne ikke fritages for lønsumsafgiften vil de komme til at lide endnu mere under den voksende konkurrence, som VPAC'erne har oplevet efter at børn og unge under 18 år i 2006 fik gratis adgang til de statsanerkendte museer. Vi lægger herved vægt på at understrege, at det nyskabende element i VPAC'ernes formidling er betydeligt større end i museernes formidlingsvirksomhed.
Undervisningsministeren og Skatteudvalgets sekretær modtager kopi af denne mail.
Med venlig hilsen,
På vegne af Forum for de Videnspædagogiske Aktivitetscentre
Asger Høeg
---------------------------------
Direktør
Past-President of ECSITE
'Xtrem Ekspedition - kun den smarteste overlever'
- særudstilling åben til 7. september 2008
Tuborg Havnevej 7, DK-2900 Hellerup
Direkte tlf: + 45 39 25 72 18
Mobil: +45 40 79 47 45
www.experimentarium.dk
---------------------------------
EXPERIMENTARIUM - Center for formidling af naturvidenskab og teknik