København, den 12. maj 2008
Folketinget Skatteudvalget
|
vaTax Grønhøjgårdsvej 139 DK-2630 Tåstrup
Tel: +45 4052 9523 CVR nr. 56 04 78 59
|
|
|
L 46 |
I forbindelse med udarbejdelsen af min afhandling pÃ¥ Master i Moms og Afgifter (Handelshøjskolen, Aarhus Universitet), hvor mit valgte emne er â€Lønsumsafgift i fonde, foreninger, organisationer og selvejende institutionerâ€, stiftede jeg bekendtskab med det fremsatte lovforslag vedrørende lønsumsafgift (L 46).
FormÃ¥let med lovforslaget synes kun at være en ligestilling mellem private og offentlige virksomheder. Dette synspunkt er sympatisk, men man skal efter min vurdering være opmærksom pÃ¥, at ophævelsen af skatteministerens mulighed i lønsumsafgiftslovens § 2 a (§ 1 i bek. nr. 1176 af 23.11.2006) til at fritage â€offentlig støttede virksomheden†kan fÃ¥ utilsigtede konsekvenser. Jeg tænker bl.a. pÃ¥ de organisationer og institutioner, der modtager offentlig støtte via bl.a. tipsmidlerne, som ikke omfattes af aktivitetsliste i den foreslÃ¥ede udvidelse af lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 2.
Disse organisationer m.fl. opkræver typisk et mindre kontingent fra medlemmerne, der jf. momslovens § 13, stk. 1, nr. 4 er fritaget for moms. Men som praksis er vedrørende lønsumsafgiftspligten og organisationer m.fl. omfattet af momslovens § 13, stk. 1, nr. 4, vil disse kunne omfattes af lønsumsafgiftspligtens 2. del â€virksomheder med anden økonomisk virksomhed, der mod vederlag leverer ydelser, der ikke er afgiftspligtige efter merværdiafgiftsloven†i § 1, stk. 1, medmindre den aktivitet der udføres kan henføres til den foreslÃ¥ende udvidelse af § 1, stk. 2.
Et eksempel på foreninger som i dag er fritaget for lønsumsafgift via § 2 a og bekendtgørelsens § 1 er, som det fremgår af SKAT’s Lønsumsafgiftsvejledning:
Politiske foreninger |
Politiske foreninger og partier er omfattet af lønsumsafgiftspligten som anden økonomisk virksomhed, idet kontingentbetalingen betragtes som vederlag for en ydelse. |
I henhold til lovbekendtgørelse nr. 831 af 20. september 2001 om økonomisk støtte til politiske partier mv. (partistøtteloven) modtager politiske partier støtte fra det offentlige. |
Af loven fremgår det, at partistøtten skal bruges til dækning af administrative udgifter, hvilket betyder, at støtten efter lønsumsafgiftsloven kan betragtes som tilskud, idet der ikke ydes en konkret modydelse. |
De politiske foreninger, hvis driftsudgifter dækkes af offentlig støtte med mindst 50 pct, vil således være fritaget for lønsumsafgift. |
Bl.a. disse foreninger og organisationer vil
efter min vurdering ikke kunne omfattes af udvidelsen i
§ 1, stk. 2, og vil derfor med ophævelsen af bemyndigelsesmuligheden i § 2 a, stk. 1, nr. 2 skulle betale lønsumsafgift.
Ud over selve lønsumsafgiftspligten vil mange af disse fonde, foreninger, organisationer og selvejende institutioner, som i dag ikke er registreret for lønsumsafgift og moms, med vedtagelsen af L 46 blive omfattet af pligten til at betale finansieringsbidrag, som omfattet alle private virksomheder der er registreret for lønsumsafgift eller moms. Offentlige virksomheder er ikke omfattet af pligten til at betale finansieringsbidrag, selvom de er registreret for lønsumsafgift eller moms.
Når der henses til formålet ved fremsættelsen af L 46 ville en ændring af lov om finansieringsbidrag synes som en naturlig konsekvens.
Jeg har med interesse læst de for
skatteudvalget fremlagte dokumenter, som er offentliggjort på Folketingets
hjemmeside, og ingen synes umiddelbart at berøre de formentlige utilsigtede
konsekvenser en ophævelse af § 2 a, stk. 1, nr. 2 måtte have for fonde,
foreninger, organisationer og selvejende institutioner, som i dag modtager
offentlige tilskud, der dækker mere end 50 % af driftsudgifterne, men samtidig
er nødsaget til at opkræve kontingent fra medlemmerne, som omfattes af
momslovens § 13,
stk. 1, nr. 4.
Med venlig hilsen
|
|
John Linnemann Tax Manager
|
|