Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

L 46 - Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. (Afgiftsmæssig ligestilling mellem privat for offentlig virksomhed m.v.).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer kommentar til henvendelse af 23. april 2008 fra Experimentarium på vegne af Forum for de Videnspædagogiske Aktivitetscentre (L 46 - bilag 14).

 

 

Kristian Jensen

 

 

                            /Lene Skov Henningsen

 

 


 

Forum for de Videnspædagogiske Aktivitetscentre har den 23. april 2008 skrevet til Skatteudvalget og Skatteministeriet og fremført nogle skatte- og uddannelsespolitiske synspunkter for at fritage aktivitetscentrene for lønsumsafgiftspligten. Henvendelsen er fremsendt af Experimentarium, Hellerup (L 46 - bilag 14).

I henvendelsen anføres det som et skattepolitisk argument, at de videnspædagogiske aktivitetscentre alle skal igennem en godkendelsesprocedure, som er lige så omfattende, som den der gælder for museer, der godkendes i henhold til museumsloven. Hvis skatteministeren derfor vælger at fritage museumsvirksomhed omfattet af museumsloven for lønsumsafgift, må skatteministeren også fritage de videnspædagogiske aktivitetscentre.

Som et undervisningspolitisk synspunkt anføres det, at de videnspædagogiske aktivitetscentre udgør en væsentlig del af Danmarks uformelle læringssystem, som skal inspirere og gøde det store formelle læringssystem, som grundskole og ungdomsuddannelserne udgør. Hvis de videnspædagogiske aktivitetscentre ikke fritages for lønsumsafgiften, vil de komme til at lide endnu mere under den voksende konkurrence, som de videnspædagogiske aktivitetscentre har oplevet efter at børn og unge under 18 år i 2006 fik gratis adgang til de statsanerkendte museer. I henvendelsen lægges vægt på at understrege, at det nyskabende element i de videnspædagogiske aktivitetscentres formidling er betydeligt større end i museernes formidlingsvirksomhed.

 

Kommentar

I min kommentar til henvendelsen af 28. januar 2008 fra Experimentarium (L 46 - bilag 10) nævnte jeg, at formålet med forslag til lov om ændring af lønsumsafgiftsloven er at skabe afgiftsmæssig ligestilling mellem offentlig og privat virksomhed, når der finder en levering sted mod et vederlag.

Formålet med den afgiftsmæssige ligestilling kan bedst opnås ved at ophæve undtagelsen for registreringspligt for offentlige virksomheder, samt at ophæve fritagelsen for at skulle betale lønsumsafgift for institutioner, hvor driftsudgifterne dækkes af offentlige tilskud med mindst 50 pct.

Begrebet levering skal forstås sådan som dette er defineret i momslovens § 4, der bestemmer, at der betales afgift af varer og ydelser, der leveres mod vederlag her i landet. Ved levering af en vare forstås overdragelse af retten til som ejer at råde over et materielt gode. Levering af en ydelse omfatter enhver anden levering.

Det centrale for lønsumsafgiftspligten er således, at der sker en levering mod et vederlag, samt at varernes og ydelsernes art og karakter ikke er omfattet af de specifikke fritagelser, der fremgår af lønsumsafgiftslovens § 1, stk. 2, nr. 1 - 5 i den gældende lønsumsafgiftslov og med L 46 udvides til at omfatte § 1, stk. 2, nr. 1 -11.

Inden for undervisningssektoren indeholder den gældende lønsumsafgiftslov allerede en række fritagelser for undervisningstilbud. For eksempel kan jeg nævne undervisningstilbud inden for børnehaveklasser, folkeskoler, folkehøjskoler, folkeoplysende voksenundervisning, folkeuniversitetsvirksomhed og flere, når der modtages statslige tilskud.

Skatteministeriet har set nærmere på de videnspædagogiske aktivitetscentre, der er dækket af Undervisningsministeriets ”Tilskudsordning for Videnspædagogiske Aktivitetscentre”.

De videnspædagogiske aktivitetscentre modtager i dag efter visse nærmere kriterier driftstilskud fra Undervisningsministeriet.

Baggrunden for Undervisningsministeriets tildeling af driftstilskud er at støtte de videnspædagogiske aktivitetscentre, der står for en alternativ og supplerende formidling af vanskeligt tilgængelige fænomener og begreber, og hvis koncept bygger på vidensformidling gennem publikums aktive deltagelse.

Tildeling af støtte sker efter en række klart definerede kriterier vedr. aktiviteter, formidling, samarbejde både lokalt og med lignende centre, økonomi, besøgstal og åbningstider. Bevilling sker årligt via Finansloven under Undervisningsministeriets § 20. Der sker årligt indberetning af, hvordan centrene lever op til tildelingskriterierne.

På denne baggrund finder jeg, at de videnspædagogiske aktivitetscentre, der er dækket af tilskudsordningen, bør fritages for lønsumsafgift i lighed med andre undervisningstilbud, der modtager statstilskud.

Jeg agter at fremsætte ændringsforslag herom til 2. behandlingen af lovforslaget.