Folketinget Skatteudvalg

Folketinget

Christiansborg

1240 København K

 


20. maj 2008

 

L 46 - kompensationsordning ved ophævelse af lønsumsafgiftsfriheden for den offentlige sektor

 

DI vil gerne forud for betænkningsafgivelsen til L 46 rette nogle kommentarer til Fi­­nansministeriets forslag om en kompensationsordning vedr. tilbageføring af det sam­­lede provenu på 230 mio. kr. Provenuet fremkommer dels ved at offentlig produk­tion (mod vederlag) også pålægges lønsumsafgift, som privat produktion gennem årene har været pålagt, dels ved bortfald af nuværende refusionsordninger.

 

DI havde helst set, at det offentliges egenproduktion også blev omfattet af lønsums­af­­giften. Det vil ud over en mere reel ligestilling til private leverandører også skabe en administrativ lettelse for det offentlige, når der f.eks. sker salg af offentlig produk­tion til offentlige myndigheder. Når dette ikke sker, er det bl.a. nødvendigt at op­retholde refusionsordningen (positivlisten) for de aktiviteter, hvor der er mulighed for at indkøbe ydelser fra private leverandører, der er pålagt lønsumsafgift. DI hå­­ber, at der arbejdes mod en fuldstændig ligestilling så også egenproduktion i den of­­fentlige sektor pålægges lønsumsafgift. Dermed kan der skabes forenkling samt me­re reel og gennemskuelig konkurrence ved at fjerne refusionsordningerne (po­si­tiv­­listerne), uanset om der indkøbes hos offentlige eller private producenter, sam­ti­dig med at sker en momsmæssig ligestilling mellem offentlig og privat.

 

Offentlig produktion må ikke overkompenseres

 

I forbindelse med udvidelse af den nuværende refusionsordning til også at omfatte of­fentlig produktion er det vigtigt, at der ikke gives ekstra refusion for moms, hvis f.eks. kommunerne i forvejen kan fratrække indkøbsmomsen på momsfrie områder via det mellemkommunale momsudligningssystem. I så fald vil den købende offentlige myndighed ved køb af offentlig produktion blive kompenseret for indkøbsmom­sen, selvom der har været foretaget momsfradrag i den offentlige produktion. Det vil skabe konkurrenceforvridning i forhold private leverandører, som ikke kan fra­­trække indkøbsmomsen.

 

 

 

 

Ikke reel ligestilling

 

For DI er det vigtigt, at der skabes fair og lige konkurrence – også når det gælder betaling af skatter og afgifter. Derfor er det uforståeligt, at DSB (der skal til at betale ca. 80 mio. kr. om året i lønsumsafgift) får en tilsvarende kompensation i form af et permanent løft i kontrakbetalingen. Det sker jo ikke, hvis der sker ændringer i skat­­te- og afgiftssatserne eller -grundlaget for private virksomheder.

 

Private togoperatører har i årevis betalt lønsumsafgift, uden at de offentlige indkøbere af ydelserne er blevet kompenseret, som det kendes fra de kommunale og regio­nale positivlister. Derfor er ingen grund til, at DSB kompenseres for merudgifter, da DSB så at sige gennem årene har haft en konkurrencefordel i forhold til private ope­ratører, da de offentlige indkøbere ikke er blevet kompenseret for den lønsumsafgift, som private operatører betaler.

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Henrik Friis