20. maj 2008 |
|
DI vil gerne forud for betænkningsafgivelsen til L 46 rette nogle kommentarer til FiÂÂnansministeriets forslag om en kompensationsordning vedr. tilbageføring af det samÂÂlede provenu pÃ¥ 230 mio. kr. Provenuet fremkommer dels ved at offentlig produkÂtion (mod vederlag) ogsÃ¥ pÃ¥lægges lønsumsafgift, som privat produktion gennem Ã¥rene har været pÃ¥lagt, dels ved bortfald af nuværende refusionsordninger.
DI havde helst set, at det offentliges egenproduktion ogsÃ¥ blev omfattet af lønsumsÂafÂÂgiften. Det vil ud over en mere reel ligestilling til private leverandører ogsÃ¥ skabe en administrativ lettelse for det offentlige, nÃ¥r der f.eks. sker salg af offentlig produkÂtion til offentlige myndigheder. NÃ¥r dette ikke sker, er det bl.a. nødvendigt at opÂretholde refusionsordningen (positivlisten) for de aktiviteter, hvor der er mulighed for at indkøbe ydelser fra private leverandører, der er pÃ¥lagt lønsumsafgift. DI hÃ¥ÂÂber, at der arbejdes mod en fuldstændig ligestilling sÃ¥ ogsÃ¥ egenproduktion i den ofÂÂfentlige sektor pÃ¥lægges lønsumsafgift. Dermed kan der skabes forenkling samt meÂre reel og gennemskuelig konkurrence ved at fjerne refusionsordningerne (poÂsiÂtivÂÂlisterne), uanset om der indkøbes hos offentlige eller private producenter, samÂtiÂdig med at sker en momsmæssig ligestilling mellem offentlig og privat.
Offentlig produktion må ikke overkompenseres
I forbindelse med udvidelse af den nuværende refusionsordning til ogsÃ¥ at omfatte ofÂfentlig produktion er det vigtigt, at der ikke gives ekstra refusion for moms, hvis f.eks. kommunerne i forvejen kan fratrække indkøbsmomsen pÃ¥ momsfrie omrÃ¥der via det mellemkommunale momsudligningssystem. I sÃ¥ fald vil den købende offentlige myndighed ved køb af offentlig produktion blive kompenseret for indkøbsmomÂsen, selvom der har været foretaget momsfradrag i den offentlige produktion. Det vil skabe konkurrenceforvridning i forhold private leverandører, som ikke kan fraÂÂtrække indkøbsmomsen.
Ikke reel ligestilling
For DI er det vigtigt, at der skabes fair og lige konkurrence – ogsÃ¥ nÃ¥r det gælder betaling af skatter og afgifter. Derfor er det uforstÃ¥eligt, at DSB (der skal til at betale ca. 80 mio. kr. om Ã¥ret i lønsumsafgift) fÃ¥r en tilsvarende kompensation i form af et permanent løft i kontrakbetalingen. Det sker jo ikke, hvis der sker ændringer i skatÂÂte- og afgiftssatserne eller -grundlaget for private virksomheder.
Private togoperatører har i Ã¥revis betalt lønsumsafgift, uden at de offentlige indkøbere af ydelserne er blevet kompenseret, som det kendes fra de kommunale og regioÂnale positivlister. Derfor er ingen grund til, at DSB kompenseres for merudgifter, da DSB sÃ¥ at sige gennem Ã¥rene har haft en konkurrencefordel i forhold til private opeÂratører, da de offentlige indkøbere ikke er blevet kompenseret for den lønsumsafgift, som private operatører betaler.
Med venlig hilsen