Skatteministeriet
(også sendt med e-mail til [email protected])
Dato:Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â 13. december 2007
Høringssvar vedr. Forslag til Lov om ændring af lov om afgift af lønsum mv.
HTS takker for muligheden til at kommentere ovennævnte lovforslag.
Generelle bemærkninger
HTS finder, at lovforslaget som udgangspunkt bygger pÃ¥ en meget sund holdning til fjernelse af konÂkurÂrenceforvridning mellem offentlig og privat produktion, der er langt mere gennemÂsigtig og mindre kompliceret end en refusionsordÂning.
Der er mange omrÃ¥der, hvor offentlige virksomheder konkurrerer med private virkÂsomheder. F.eks. hospitals- og sundhedsomrÃ¥det, klinikker, genoptræning, unÂdervisning (f.eks. kørekort til erhvervsmæssigt formÃ¥l og danseundervisning), ambulance- og togkørsel og øvrig personbefordring. PÃ¥ disse omrÃ¥der betaler priÂvate virksomheder mere end ½ mia. kr. i lønsumsafgift hvert Ã¥r, mens offentlige virksomheder ikke betaler lønsumsafgift.
Der har siden 2007 været en refusionsordning, som giver offentlige myndigheder, der køber en ydelse eller en vare hos en privat leverandør, refusion svarende til den merudgift som lønsumsafgiften medfører. Refusionen er imidlertid udregÂnet pÃ¥ baggrund af gennemsnitsberegninger, som ikke nødvendigvis fuldstænÂdigt modsvarer merudgiften hos den private leverandør.
Specifikke bemærkninger
Lovforslaget er desværre ikke dækkende for hele området, hvor offentlig produktion konkurrerer med privat produktion.
Hvis der er tale om almindelig intern offentlig drift eller egenproduktion (intern alÂloÂkering af offentlige ressourcer), vil der sÃ¥ledes ikke ske afgiftsbelægning.
F. eks. modtages der ikke betaling for de fleste sygehus- og sundhedsbehandlinÂgÂer i den offentlige sektor (public service), selvom disse ydelser konkurrerer med priÂvate hospitaler og klinikker. Det gælder ogsÃ¥ for en række beredskabsydelser, herÂunder brandslukning og ambulanceydelser, sygeplejeydelser, plejeydelser til ælÂdre etc.
Alle offentlige aktiviteter, der kan konkurrere med privat produktion (altsÃ¥ en mulig konkurrencesituation over for private virksomheder), skal derfor omfattes af lønsumsafgiften. Af samme grund kan en løsning være, at hele den offentlige sekÂtor omfattes af lønsumsafgiften. Alternativt skal de private virksomheder friholÂdes for lønsumsafgiften (og selvsagt skal der sÃ¥ ikke være afgift pÃ¥ offentlig proÂduktion eller være refusionsordninger).
HTS finder det bekymrende og utilstrækkeligt, hvis dette problem ikke løses. I sÃ¥ fald vil det være bedre at beholde det nuværende positivlistesystem (refusionsordÂning), hvor der inÂdiÂrekte sker kompensation for aktiviteter, som det nuværende lovforslag ikke taÂgÂer højde for. Evt. kan positivlistesystemet bevares, hvor der ikke sker vederlagÂ/beÂÂtaling for den offentlige produktion, men det er ikke det opÂtiÂmale.
Med venlig hilsen
Henrik Friis