Til

Folketinget - Skatteudvalget

 

L 46 - Forslag til lov om ændring af lov om afgift af lønsum m.v. (Afgiftsmæssig ligestilling mellem offentlig og privat virksomhed m.v.)

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer kommentar til henvendelse af den 20. maj 2008 fra DI (L 46 - bilag 29).

 

 

 

 

Kristian Jensen

 

 

                            /Lene Skov Henningsen

 

 


 

DI vil gerne rette nogle kommentarer til Finansministeriets kompensationsordning ved ophævelse af lønsumsafgifsfritagelsen for den offentlige sektor. Kompensationsmodellen fremgår af L 46 - bilag 19, Finansministeriets notat af 28. april 2008.

DI havde helst set, at det offentliges egenproduktion også blev omfattet af lønsumsafgiften. Dette vil ifølge DI skabe ligestilling til private leverandører og være en administrativ lettelse for det offentlige.

Endvidere finder DI i forbindelse med udvidelse af den nuværende refusionsordning til også at omfatte offentlig produktion, at det er vigtigt, at der ikke gives ekstra refusion for moms, hvis f.eks. kommunerne i forvejen kan fratrække indkøbsmomsen på momsfrie områder via det mellemkommunale momsudligningssystem.

Endelig finder DI det uforståeligt, at DSB (der skal til at betale ca. 80 mio. kr. om året i lønsumsafgift) får en tilsvarende kompensation i form af et permanent løft i kontraktbetalingen.

 

Kommentar:

Lønsumsafgiftsloven fastslår allerede i dag, at der betales afgift af virksomheder, der mod vederlag leverer varer og ydelser, der er omfattet af visse af fritagelsesbestemmelserne i momsloven. Både momsloven og lønsumsafgiftsloven fokuserer på den konkrete vare og / eller ydelse, der bliver leveret, og grundlaget for beskatning er det beløb - det vederlag - der bliver præsteret som modydelse for tjenesteydelsen / varen. Bliver der ikke præsteret en modydelse - et vederlag - er der heller ikke noget grundlag for beregning af afgiften. Med lovforslaget ændres der ikke på dette forhold.

Med hensyn til spørgsmålet om incitamentet til egenproduktion (uden vederlag) vil jeg gerne henvise til ovennævnte notat af den 28. april 2008 fra Finansministeriet, kapitel 3 vedrørende tilpasning af den gældende refusionsordning, samt mine svar til Skatteudvalget på L 46 spørgsmål 1 - 10. Den nævnte refusionsordning vil netop mindske incitamentet til det offentliges egenproduktion og dermed fremme ligestilling til private leverandører.

Velfærdsministeriet har oplyst, at tilpasningen af den gældende momsrefusionsordning for kommuner og regioner, som følge af L 46, kun vil vedrøre kommuners og regioners indirekte udgifter til lønsumsafgift, og tilpasningen vil således ikke medføre ekstra refusion af udgifter til moms.

For så vidt angår DSB vil jeg gerne henvise til ovennævnte notat Finansministeriet (L46 - bilag 19) afsnit 4.3: Øget kontrakttilskud til DSB. Endvidere kan jeg oplyse, at Trafikministeriet på baggrund af henvendelsen fra DI har udtalt, at den nuværende fritagelse for lønsumsafgift afspejles i størrelsen af det driftstilskud, som DSB modtager for udførelse af public-service opgaver i henhold til den forhandlede kontrakt. Opkrævning af lønsumsafgift hos DSB vil medføre en yderligere omkostning. DSB har ikke mulighed for at vælte omkostningen over på passagererne, idet taksterne er underlagt prisregulering, og DSB har heller ikke mulighed for at reducere omkostningerne ved at reducere trafikken, idet omfanget heraf er fastlagt i politisk aftale af 5. november 2003. Derfor må DSB kompenseres ved en øget kontraktbetaling.