Erik Harbo, operasanger
Formand for Blicher-Selskabet, formand og udgiver for Udgiverselskabet Hegermann
Lindencrone Det Kongelige Teater
Havelodden 64, 4000 Roskilde, tlf/fax 46 37 39 20Â mail [email protected]
25. februar 2008
Til kulturministeren og kulturudvalget i forbindelse med revision af Ophavsretsloven L 58.
Jeg har nu gennemlæst lovforslag og kommentarer.
Jeg er derfor foruroliget over ministeriets forslag om at loven kun gælder for nye optagelser og udgivelser. Dette virker meget utilfredsstillende og løser altså slet ikke mine problemer.
Som udøvende kunstner og udgiver af i alt 8 lp’er i Ã¥rene 1980-1990, der nu i en Ã¥rrække har ligget bundet hos et dansk selskab, der ligger inde med produktionsrettighederne, er jeg udsat for en diskrimination. Selskabet har skriftligt meddelt, at det ikke ønsker at udgive optagelserne pÃ¥ cd pÃ¥ noget tidspunkt. Jeg er altsÃ¥ udsat for â€den døde hÃ¥ndâ€, omtalt i flere af høringssvarene.
Jeg kan hertil bemærke, at der er tale om produktioner, der i sin tid opnåede de allerbedste anmeldelser i pressen og solgtes i store oplag. Det drejer sig bl.a. om en lp med sange og viser af Jeppe Aakjær (en lp, der savnes på markedet i dag som cd), en lp med sange af St.St. Blicher, og dertil to lp’er med sange af Grundtvig samt 3 lp’er med danske sange og viser. Pladerne er indspillet med kendte musikere fra Det kongelige Kapel og KFUM-sangerne.
I forbindelse med udgivelsen af disse lp’er stod jeg selv som idémand, komponist, arrangør, nodeudskriver, sanger og musiker, samt for tekster til cover og PR-arbejde. Selskabets opgave var at betale, samt at distribuere lp’er og kassettebånd.
Dertil skaffede jeg store tilskud af Gramexmidler fra mit fagforbund og interesseorganisationer, som jeg var medlem af. Disse penge gik direkte til selskabet. I to tilfælde fik selskabet alle udgifter betalt, da udgivelserne var bestilt af en organisation.
For mig selv var der desværre ikke indgået kontrakt af nogen art med selskabet. Jeg har aldrig modtaget royalty eller anden betaling.
Jeg opkøbte restoplaget af produktionerne i 1994, da selskabet ikke længere ønskede at markedsføre produkterne.
Jeg har nu, hvor jeg ønsker lp’erne udgivet på cd henvendt mig til selskabet, og opsagt den ikke skriftlige aftale ifølge § 55. Man har svaret mig gennem IFPI, at den eneste mulighed for at få udgivet disse optagelser inden de bliver 50 år gamle er at betale for dem § 66.
Det finder jeg urimeligt da jeg gennem disse indspilninger har givet selskabet lejlighed til at tjene rigtig mange penge på salget af produkterne gennem mange år. Selskabet har ifølge § 55 forsømt at udvikle markedet og har derved skadet mig økonomisk.
Jeg vil til sidst bemærke, at dette problem slet ikke er noget enestående. Der er mange danske kunstnere, også hos det selskab jeg har været tilknyttet, der ikke kan få deres gamle lp’er udgivet på grund af ophavsretsloven, der giver udgiverselskaberne alle rettigheder. (§66)
Med venlig hilsen
Erik Harbo