Til

                      Folketinget - Skatteudvalget

 

 

L 86 - Forslag til Lov om ændring af aktieavancebeskatningsloven, skattekontrolloven og andre skattelove (Ændring af sondringen mellem børsnoterede og unoterede aktier).

 

Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på henvendelse af 5. maj 2008 fra Finansrådet.

 

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                 /  Lise Bo Nielsen


Finansrådet har i en henvendelse af 5. maj 2008 til Skatteudvalget knyttet nogle bemærkninger til mit svar på Finansrådets tidligere henvendelse om L 86.

Fondshandlernes indberetninger

Hvis et pengeinstitut ved en fejl ikke har indberettet et aktiekøb, er der mulighed for, at pengeinstituttet efterfølgende kan indberette det. Hvis fejlen først opdages adskillige år efter købet, vil der kunne opstå en situation, hvor pengeinstituttet skal indberette om et køb, som det ikke længere har oplysningerne om. Indberetningen vil da kunne baseres på købsnotaen. Dette kan give risiko for, at et allerede indberettet køb indberettes igen.

Hvis pengeinstituttet er i en sådan situation, hvor det ikke har mulighed for at undersøge, om købet allerede er indberettet, vil pengeinstituttet som udgangspunkt ikke kunne gøres ansvarlig i kontrolmæssig sammenhæng for en dobbelt indberetning, hvis en sådan skulle forekomme.

Optaget til handel på regulerede markeder uden for EU

Der opfordres til, at indberetningspligten for aktier, der handles på regulerede markeder uden for EU, suspenderes, indtil Kommissionen har udarbejdet den fortegnelse over tilsvarende markeder i tredjelande, som skal udarbejdes efter art. 19, nr. 6 i MiFID-direktivet. Samtidig bedes det tiltrådt, at denne liste også i skattemæssig henseende anses for autoritativ. Alternativt anmodes om, at der udarbejdes en udtømmende liste over de pågældende markeder, da indberetningerne ellers risikerer at få et mere eller mindre tilfældigt præg.

Når Kommissionen får udarbejdet fortegnelsen over markeder i tredjelande, som er ligestillet med regulerede markeder inden for EU, vil de markeder, der indgår på oversigten, også i skattemæssig henseende falde ind under kategorien regulerede markeder. Det ligger i henvisningen i bemærkningerne til, at den skattemæssige definition følger art. 4, stk. 1, nr. 14 i MiFID-direktivet.

Da lovforslaget er udskudt til næste folketingssamling, er der ikke grundlag for en suspension. Hertil kommer, at indberetningen vedrørende beholdninger efter forslaget skal omfatte alle deponerede aktier, og ikke kun aktier, der er optaget til handel pÃ¥ et reguleret marked. Â