Folketingets Udvalg for Fødevarer,

Landbrug og Fiskeri

Christiansborg

1240 København K

 

København, den 5. maj 2008

Sagsnr.: 10196

 

 

 

 

 

 

 

Folketingets Udvalg for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri har i skrivelse af 7. april 2008 udbedt sig min besvarelse af spørgsmål 2 i forbindelse med ændringsforslag til innovationsloven, LF 92.

 

Spørgsmål 2:

 

”Hvordan vil ministeren sikre en mere alsidig sammensætning af Innovationsudvalget, således at eksempelvis repræsentanter fra uafhængige organisationer med faglige kompetencer og fra forskningsverdenen får plads i udvalget?”

 

Svar:

Det fremgår af bemærkningerne til lovforslaget, hvordan det er hensigten at sammensætte det nye udvalg. Meningen er, at de organisationer, foreninger og ministerier, der er repræsenteret i de to nuværende udvalg, også skal være repræsenteret i det nye udvalg. Desuden skal Miljøministeriet og de regionale vækstfora være repræsenteret i udvalget.

 

Med forslaget til sammensætning af udvalget vil der således være en god balance mellem repræsentanter fra primærerhvervene og forarbejdningssektoren og repræsentanter fra andre organisationer og ministerier m.v., som har en stor faglig viden og interesser i fødevaresektorens rammebetingelser.

 

Det er hensigten, at medlemmerne af det nye udvalg ikke skal repræsentere snævre organisatoriske interesser. De skal have den nødvendige faglige kompetence og overblik, bl.a. fordi det nye udvalg er mere strategisk og skal sikre en sammenhængende og ensartet prioritering på tværs af sektorer.

 

Det fremgår af lovforslaget, at fødevareministeren eller det nye udvalg kan indhente rådgivning fra sagkyndige i forbindelse med vurdering af de enkelte projektansøgninger. Dermed bliver det fortsat muligt at indhente rådgivning fra en bredere kreds af relevante sagkyndige, herunder forskere eller forskningsinstitutioner eller såkaldte uafhængige organisationer.

 

Indhentning af rådgivning fra sagkyndige vil kunne foregå på ad hoc-basis eller i en mere formaliseret struktur. Ved en sådan fremgangsmåde opnås en kvalificeret mulighed for sagkyndig rådgivning, der er målrettet specifikt til den enkelte projekttype. De nærmere regler herfor vil blive fastlagt i bekendtgørelsen.

 

I forhold til forskningsverdenen kan det være en fordel med en model, hvor forskningsinstitutionernes viden indhentes i form af rådgivning, når der er behov for det, frem for ved en fast repræsentation i udvalget.

 

I øvrigt får Ministeriet for Videnskab, Teknologi og Udvikling en fast repræsentant i udvalget, og har dermed mulighed for at udnævne en repræsentant fra en relevant forskningsinstitution.

 

Den endelige sammensætning af det nye udvalg vil blive fastsat i en bekendtgørelse, der udstedes i medfør af loven.

 

 

Eva Kjer Hansen

 

 

/ Søren Sørensen