|
|
|
Dato: |
||
Besvarelse |
||
|
|
|
Besvarelse af spørgsmål nr. 29 ad L 132 stillet af Folketingets udvalg for udlændinge- og integrationspolitik til ministeren for flygtninge, indvandrere og integration den 19. maj 2008.
Â
Spørgsmål:
â€Spm. om kommentar pÃ¥ henvendelse af 19. maj 2008 fra
CAU - Cabin Attendants Union, jf. L 132 - bilag 14.â€
Svar:
Jeg kan oplyse, at jeg besvarede spørgsmål nr. 3 ad L
132 den 30. april 2008. Følgende fremgår af besvarelsen om norske og svenske
regler:
â€Det svenske Migrationsverket har i april 2008 oplyst, at svensk lovgivning indeholder undtagelser fra krav om arbejdstilladelse for personale pÃ¥ tog og busser i international trafik. Der findes ikke en tilsvarende undtagelse for kabinepersonale. I praksis har Sverige dog ikke krævet arbejdstilladelse i forhold til kabinepersonale, da de bliver anset for ikke at udføre egentlig arbejde i Sverige. Dette er under den forudsætning, at de udfører deres arbejde ombord pÃ¥ flyet.
Det norske Arbeids- og inkluderingsdepartement har i april 2008 oplyst, at ifølge norsk lovgivning stilles der ikke krav om arbejds- eller opholdstilladelse over for udenlandsk personale pÃ¥ fly, tog, bus og lastbiler ved ophold af op til 3 mÃ¥neders varighed.â€
CAU rejser spørgsmålet om, hvorvidt Danmark kan lovgive for luftfarttøjer, der er indregistreret i henholdsvis Norge og Sverige, i det omfang flyene befinder sig på dansk territorium. CAU henviser i den forbindelse til Professor Dr. Jur. Ole Spiermanns responsum, hvoraf det fremgår, at Danmark som udgangspunkt har jurisdiktion over norsk- og svenskindregistrerede fly, der ankommer til dansk lufthavn, med forbehold for afvigende traktatbestemmelser.
Der behandles ikke et lovforslag om krav om arbejdstilladelse til udenlandsk kabinepersonale på udenlandske luftfartøjer, der ankommer til danske lufthavne. Jeg har derfor ikke fundet anledning til at undersøge, om der er afvigende traktatbestemmelser.
Jeg skal dog bemærke, at det er min umiddelbare vurdering, at et krav om dansk arbejdstilladelse til udenlandsk kabinepersonale på udenlandske luftfartøjer, der ankommer til danske lufthavne, vil gøre det svært for danske lufthavne at tiltrække udenlandske luftfartselskaber, særligt luftfartselskaber, der ikke er hjemmehørende i EU.
Jeg skal herudover henvise til mine besvarelser af spørgsmål nr. 1, 2, 14, 15 og 26 ad L 132.