Departementet

Holmens Kanal 22

1060 København K

 

Tlf. 3392 9300

Fax. 3393 2518

E-mail [email protected]

 

DLE/CAP/J.nr. 2008-1676

Folketingets Socialudvalg

 

 

 

 

 

Dato:

 

 

 

Under henvisning til Folketingets Socialudvalgs brev af 23. april 2008 følger hermed velfærdsministerens endelige svar på spørgsmål nr. 63 (Ad L 154).

 

­

 

Spørgsmål nr. 63:

 

”Finder ministeren, det er rimeligt at kompensere kommunerne for forbedringer af hjælpeordningen, f.eks. L 154 og senere ekstra udgifter til forbedring af handicaphjælpernes løn- og arbejdsvilkår, via de almindelige bloktilskudsregler, når fordelingen af hjælpeordninger kommunerne imellem af blandt andet historiske grunde er meget ulige fordelt, f.eks. ca. 70 hjælpeordninger pr. 100.000 indbyggere i Århus Kommune og ca. 10 hjælpeordninger pr. 100.000 indbyggere i Københavns Kommune?”

 

Svar:

 

Ved ændringer i kommunernes opgaver kompenseres kommunerne for de udgiftsmæssige konsekvenser, jf. det såkaldte DUT-princip (Det Udvidede Totalbalanceprincip). Princippet indebærer, at kommunerne kompenseres under ét for merudgifter over statens bloktilskud, og at kompensationsbeløbet hermed fordeles efter dels folketal og dels en samlet nøgle for kommunernes demografiske og socioøkonomiske udgiftsbehov.

 

Det er korrekt, at der derved ikke tages højde for, hvorledes indsatsen pÃ¥ handicapomrÃ¥det konkret er tilrettelagt i de enkelte kommuner. Det skal ses i sammenhæng med, at det er en del af det kommunale selvstyre, at kommunerne selv skal kunne prioritere, hvorledes indsatsen pÃ¥ et omrÃ¥de tilrettelægges. I sammenhæng hermed anvendes der et kompensationsprincip, som indebærer en fast fordelingsnøgle uafhængigt af opgavens konkrete omfang i den enkelte kommune. Hensigten er sÃ¥ledes, at en økonomisk kompensation til kommunerne netop ikke i sig selv skal kunne pÃ¥virke, hvorledes kommunerne tilrettelægger en konkret indsats, og sÃ¥ledes heller ikke skal kunne ”straffe” eller ”belønne” kommuner for historiske prioriteringer af indsatsen. 

 

Det kan iøvrigt tilføjes, at der i opgørelsen af ovennævnte kommunale socioøkonomiske udgiftsbehov indgår et kriterium for antallet af personer med en diagnose, som kan indebære et fysisk eller psykisk handicap.

 

 

 

 

Karen Jespersen

 

/Karin Munk Petersen Â