Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 1 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven og straffeloven (Skærpede sanktioner for flugtbilister) (L 164), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 24. april 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Dan Bjerring

 

 


Spørgsmål nr. 1 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven og straffeloven (Skærpede sanktioner for flugtbilister) (L 164):

 

”Hvori består strafskærpelsen for overtrædelsen af færdselslovens § 9, når straframmen uændret er fængsel indtil 1 år?”

 

Svar:

 

Det bemærkes indledningsvist, at et ønske fra Folketinget om, at straffene inden for et bestemt område udmåles på et højere niveau end hidtil, kan gennemføres på flere måder. Det er således ikke nødvendigvis en forudsætning, at strafferammen for de pågældende lovovertrædelser ændres, således at maksimumstraffen hæves.

 

Med den foreslåede ændring af straffebestemmelsen i færdselslovens § 117 d, er der anvendt den teknik at ændre udgangspunktet for strafudmålingen i sager om tilsidesættelse af hjælpepligten efter færdselslovens § 9. Hvor udgangspunktet efter den gældende affattelse af bestemmelsen er, at en sådan overtrædelse straffes med bøde og under skærpende omstændigheder fængsel indtil 1 år, vil udgangspunktet efter den foreslåede affattelse være en fængselsstraf (indtil 1 år) og under formildende omstændigheder bøde. Jeg henviser herved til lovforslagets § 1, nr. 7, og bemærkningerne hertil.

 

Samtidig gives der i bemærkningerne til lovforslaget nogle anvisninger for de ønskede udgangspunkter for en skærpet strafudmåling i (bl.a.) sager om tilsidesættelse af hjælpepligten i § 9. Jeg henviser herved til besvarelsen af spørgsmål nr. 2.

 

Det bemærkes i øvrigt, at de foreslåede ændringer af færdselslovens § 9 og § 117 d har til formål at tydeliggøre i hvilke tilfælde frihedsstraf skal anvendes, og dermed at eliminere den tvivl – også med hensyn til strafudmålingen – der har knyttet sig til rækkevidden af § 9, og som efter Rigsadvokatens opfattelse har medvirket til, at der hidtil typisk kun er blevet straffet med bøde, selv om personer har pådraget sig skader – herunder også alvorligere skader – ved færdselsuheld, hvor en flugtbilist har tilsidesat hjælpepligten. Der henvises herved til afsnit 2.2.1. i bemærkningerne til lovforslaget.