Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 14 vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrkelse af indsatsen mod ulovlige skydevåben og knive på offentligt tilgængelige stedet) (L 171), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 23. april 2008.
Lene Espersen
/
 Lars Hjortnæs
Spørgsmål nr. 14 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrkelse af indsatsen mod ulovlige skydevåben og knive på offentligt tilgængelige stedet) (L 171).
â€I forbindelse med stramningerne af vÃ¥benloven, herunder retten til at bære vÃ¥ben i det offentlige rum og nattelivet, forekommer formuleringen/undtagelsen â€anerkendelsesværdigt formÃ¥lâ€.
Mener ministeren, at det ville være muligt for en potentiel kriminel at bevæge sig rundt i eksempelvis nattelivet med en køkkenkniv og en regning pÃ¥ en nyindkøbt kniv, som vedkommende ville kunne præsentere politiet for, hvis han blev standset bevæbnet med en sÃ¥dan kniv, og derved være i stand til at pÃ¥berÃ¥be sig et anerkendelsesværdigt formÃ¥l med bevæbningen, eller ville det i det givne tilfælde ikke være adækvat, om den potentielle kriminelle allerede havde fralagt sig vÃ¥bnet, inden han bevægede sig ud i nattelivet?â€
Svar:
I henhold til våbenlovens § 4, stk. 1, er det forbudt at bære eller besidde kniv på offentligt tilgængelige steder mv., medmindre det sker som led i erhvervsudøvelse, til brug ved jagt, lystfiskeri eller sportsudøvelse eller har et lignende anerkendelsesværdigt formål. Forbuddet gælder dog ikke små foldeknive med en klinge på højst 7 cm, der ikke kan fastlåses i udfoldet position.
Lovforslaget ændrer ikke ved denne bestemmelse, men alene ved den tilknyttede straffebestemmelse i våbenlovens § 10, stk. 3.
Om den nærmere afgrænsning af begrebet â€anerkendelsesværdigt formÃ¥l†kan Justitsministeriet henvise til følgende beskrivelse i forarbejderne til lov nr. 217 af 31. marts 2004 om ændring af vÃ¥benloven (Forbud mod at bære kniv m.v. samt skærpelse af straffen for ulovlig besiddelse af kniv m.v.) (pkt. 2.1 i de almindelige bemærkninger til lovforslag nr. 97 fra folketingsÃ¥ret 2003-04):
â€Efter bestemmelsen er det sÃ¥ledes forbudt at gÃ¥ med kniv, hvis den bæres blot til pynt eller lignende, eller den ikke skal bruges til noget bestemt. Det er heller ikke tilladt at bære kniv f.eks. med henblik pÃ¥ at skulle forsvare sig eller andre, hvis der eventuelt skulle opstÃ¥ en truende situation.
Skal kniven derimod anvendes som værktøj i (lovligt) erhverv eller bruges i forbindelse med jagt, lystfiskeri og sportsudøvelse, er det tilladt at bære den pÃ¥ offentligt sted. Det gælder ogsÃ¥, nÃ¥r kniven bæres, mens den pÃ¥gældende person er pÃ¥ vej direkte til eller fra den pÃ¥gældende aktivitet. Opregningen i lovteksten er ikke udtømmende, jf. ordene â€eller andet lignende anerkendelsesværdigt formÃ¥lâ€. SÃ¥ledes vil kniv ogsÃ¥ kunne bæres som led i anden lovlig fritidsaktivitet. Dette gælder f.eks. for spejdere og andre, der dyrker friluftsvirksomhed og i den forbindelse anvender kniv.
Herudover er der en række andre tilfælde, hvor det ud fra formålet med bestemmelsen er tilladt at bære kniv på offentligt sted. Her tænkes navnlig på situationer, hvor det i forbindelse med transport af kniv fra ét sted til et andet ikke kan undgås, at kniven medbringes på (passerer) offentligt område. Kniven er f.eks. købt i en forretning og skal bringes hjem til bopælen.
Med hensyn til beviset for, om bestemmelsen er overtrÃ¥dt, tages udgangspunkt i den almindelige processuelle grundsætning, at anklagemyndigheden har bevisbyrden. Det er sÃ¥ledes ikke tiltalte, der selv skal bevise, at kniven bæres som led i erhverv mv. Noget andet er, at sigtede/tiltalte for at kunne unddrage sig strafansvar i praksis i almindelighed ikke vil kunne nøjes med at hævde, at kniven skal bruges til et af de formÃ¥l, der fritager for straf, hvis der ikke samtidig foreligger omstændigheder f.eks. med hensyn til pÃ¥klædning, tid og sted, mÃ¥den kniven bæres pÃ¥, knivens art mv., der underbygger denne pÃ¥stand. Denne samlede bedømmelse vil medføre, at der forekommer en række situationer, hvor personer normalt aldrig lovligt vil kunne bære kniv. Det vil f.eks. gælde tilskuere til sportskampe, gæster pÃ¥ værtshuse og personer, der gÃ¥r i byen for at more sig.â€
Det må på baggrund af disse forarbejder antages, at en person, som bevæger sig rundt i nattelivet med en køkkenkniv, næppe vil kunne anses for at have et anerkendelsesværdigt formål hermed, uanset om kniven er nyindkøbt.