Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 16 vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrkelse af indsatsen mod ulovlige skydevåben og knive på offentligt tilgængelige steder) (L 171), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 6. maj 2008.
Lene Espersen
/
 Lars Hjortnæs
Spørgsmål nr. 16 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af straffeloven, retsplejeloven, våbenloven og lov om fuldbyrdelse af straf m.v. (Styrkelse af indsatsen mod ulovlige skydevåben og knive på offentligt tilgængelige steder) (L 171):
â€Ministerens kommentarer udbedes til høringssvar fra Institut for Menneskerettigheder, jf. bilag 7.â€
Svar:
1. Institut for Menneskerettigheders høringssvar vedrører bl.a. lovforslagets betydning for reglerne om udvisning.
Institut for Menneskerettigheder anfører, at det bør fremgå af lovforslagets bemærkninger, at det foreslåede nye stk. 1 i straffelovens § 192 a indebærer, at anvendelsesområdet for udlændingelovens § 22, nr. 6, om udvisning på grundlag af visse nærmere angivne lovovertrædelser, herunder bl.a. overtrædelser af straffelovens § 192 a, udvides. Det bør endvidere fremgå, at denne adgang til udvisning forudsættes praktiseret i overensstemmelse med artikel 3 og 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention. Endelig anfører Institut for Menneskerettigheder, at antallet af udlændinge på såkaldt tålt ophold må forventes at ville stige.
I pkt. 2.2.4 i de almindelige bemærkninger i det fremsatte lovforslag er der redegjort for, at forslaget til et nyt stk. 1 i straffelovens § 192 a om ulovlig besiddelse af skydevåben under særlig skærpende omstændigheder på offentligt tilgængeligt sted vil medføre, at en sådan overtrædelse efter omstændighederne kan give grundlag for udvisning også efter reglen i udlændingelovens § 22, nr. 6, og vil være omfattet af reglen i udlændingelovens § 11, stk. 7, nr. 3, om begrænsning i adgangen til at opnå tidsubegrænset opholdstilladelse.
Denne adgang til udvisning efter udlændingelovens § 22, nr. 6, i anledning af overtrædelser af forslaget til straffelovens § 192 a, stk. 1, vil i givet fald skulle anvendes i overensstemmelse med Danmarks internationale forpligtelser på dette område, herunder Den Europæiske Menneskerettighedskonventions artikel 3 og 8 om henholdsvis forbud mod tortur og retten til respekt for privatliv og familieliv.
Ministeriet for Flygtninge, Indvandrere og Integration har oplyst, at det ikke er muligt at sige noget om, hvorvidt det i praksis vil forekomme, at udlændinge, der måtte blive udvist som følge af overtrædelse af den foreslåede § 192 a, stk. 1, i straffeloven, vil være personer, der ikke kan udsendes af Danmark (og dermed vil blive her i landet på såkaldt tålt ophold).
2. Institut for Menneskerettigheder anfører endvidere, at den forebyggende indsats i forhold til børn og unge i relation til besiddelse af ulovlige vÃ¥ben, herunder særligt knive, bør intensiveres og opprioriteres, herunder i form af mÃ¥lrettet holdningsbearbejdelse af børn og unge - eksempelvis ved oplysningskampagner, som mÃ¥lrettes skoleelever pÃ¥ bestemte klassetrin i samarbejde mellem kommuner, skoler og lokalt politi, eventuelt sammen med lokale SSP-medarbejdere. Institut for Menneskerettigheder henviser i den forbindelse ogsÃ¥ til FN’s retningslinjer vedrørende forebyggelse af ungdomskriminalitet (â€The Riyadh Guidelinesâ€), hvorefter unge bl.a. skal informeres om loven og om deres rettigheder og ansvar i forhold til loven.
Justitsministeriet kan oplyse, at indsatsen mod ulovlig besiddelse af knive bl.a. omfatter kampagnevirksomhed, som forestås af Det Kriminalpræventive Råd. Det Kriminalpræventive Råd har i denne vinter gennemført en kampagne, der havde til formål at informere de unge om, hvordan man agerer fornuftigt i nattelivet (konflikthåndtering), herunder påvirke de unge til at lade være med at gå med kniv. Kampagnen omfattede busskilte, tv-spots og hjemmesiden www.knivfri.dk. Rådets kampagne fortsætter for så vidt angår hjemmesiden, hvor der fortsat gives gode råd om et trygt natteliv.
Der er endvidere taget initiativ til et projekt i Det Kriminalpræventive RÃ¥ds medlemskreds, â€Forebyggelse af vold blandt ungeâ€. Det overvejes i den forbindelse bl.a. at udvikle materiale vedrørende konflikthÃ¥ndtering, mægling og dilemmaspil enten til brug for de unge selv eller for voksne, som har med mÃ¥lgruppen at gøre.
De omtalte â€Riyadh Guidelines†angÃ¥r den generelle indsats mod ungdomskriminalitet mv., herunder undervisningssystemets rolle. Justitsministeriet har herom til brug for besvarelsen af spørgsmÃ¥let indhentet en udtalelse fra Undervisningsministeriet, der har oplyst følgende:
â€SpørgsmÃ¥l omkring unge og vold, herunder anvendelse af knive, indgÃ¥r pÃ¥ forskellig vis i folkeskolens undervisning. Det fremgÃ¥r af formÃ¥lsbestemmelsen i folkeskolelovens § 1, stk. 3, at folkeskolen bl.a. skal â€forberede eleverne til deltagelse, medansvar, rettigheder og pligterâ€.
Dette afspejles i de bindende formÃ¥l, trin- og slutmÃ¥l for f.eks. samfundsfag, hvoraf det af fagets formÃ¥l fremgÃ¥r, at undervisningen skal bidrage til, at eleverne udvikler â€ansvarlighed for løsningen af fælles opgaver†samt af slutmÃ¥lene, at eleverne skal have tilegnet kundskaber og færdigheder vedrørende â€det enkelte menneskes rolle i grupper og fællesskaber.â€
Den konkrete udmøntning af disse overordnede rammer for undervisningen foretages i den enkelte kommune og pÃ¥ den enkelte skole. Undervisningsforløb og temaer vedrørende normer, adfærd, konflikter og vold vil typisk indgÃ¥ i undervisningen, herunder i form af aktiviteter og undervisning tilrettelagt i regi af det lokale SSP-samarbejde eller som led i kampagner, f.eks. kampagner gennemført af Det Kriminalpræventive RÃ¥d.â€
3. Institut for Menneskerettigheder anfører endelig, at man bør være opmærksom på risikoen for, at der udøves såkaldt etnisk profilering (f.eks. ved at politiet relativt oftere visiterer personer med en anden etnisk baggrund end dansk).
Justitsministeriet har i den anledning indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, der har oplyst følgende:
â€Der er ikke udarbejdet egentlige retningslinjer vedrørende â€etnisk profileringâ€, og der foretages ikke etnisk profilering i forbindelse med udførelsen af politiets arbejde.
Politiets generelle opgavevaretagelse baserer sig – ud over den relevante lovgivning – i vid udstrækning på de erfaringer, der opnås i forbindelse med udførelsen af det konkrete politiarbejde. Dette gælder f.eks. også i forbindelse med udførelsen af patruljevirksomhed, hvor politiet i vidt omfang ud fra personers fremtræden og opførsel i bestemte sammenhænge vil være i stand til at identificere mistænkelig adfærd, der kræver en nærmere undersøgelse af politiet.
Det kan i øvrigt oplyses, at det i forbindelse med undervisningen i almindelig polititeori og sociologi pÃ¥ Politiskolen over for eleverne understreges, at politiet ikke alene pÃ¥ baggrund af personers etniske tilhørsforhold bør iværksætte politimæssige undersøgelser mv.â€
Justitsministeriet kan henholde sig til det, der er anført af Rigspolitiet.