Til

Folketinget - Finansudvalget

 

Hermed sendes svar på spørgsmål § 38 nr. 3 af 5. september 2008.

 (Alm. del).

 

 

 

 

 

Kristian Jensen

                                                                  /Lene Skov Henningsen

 

                        


Spørgsmål:

Ad § 38.23.07. Afgift af vejbenyttelse
Der ønskes en redegørelse for baggrunden for den forventede vækst i vejbenyttelsen på -5,7 pct. i 2008 og -1,9 i 2009. jf. anmærkningerne s. 332.

 

Svar:
Indledende skal det bemærkes, at budgetteringsforudsætningen i august 2008 for vejbenyttelsesafgiften i 2008 er -5,8 pct., men ved en fejl er den angivet til -5,7 pct. i FFL09.

Budgetteringsforudsætningen er den forventede vækst i privatforbruget af energi til brændsel mm., og forventes at være negativ som følge af stigende priser på energi til brændsel mm.
Denne forudsætning benyttes, da den indikerer væksten i forbruget af diesel, som benyttes som brændstof af stort set alle lastbiler i Danmark.

Afgiften betales ved køb af vejbeviser, der giver rettighed retten til at benytte vejnettet i Danmark og de øvrige aftalelande - Sverige, Nederlandene, Belgien og Luxembourg - i et bestemt tidsrum. Vejbeviserne kan købes pr. dag, pr. uge, pr. måned eller pr. år.
Provenuet der konteres på finanslovskonto 38.23.07.10 vedrører udelukkende danske lastbiler.

Det må forventes, at købet af vejbeviser tilpasses i forhold til omfanget af den godstransport og kørsel der udføres, således at der f.eks. ikke købes vejbeviser gældende for et år til alle lastbiler i vognparken, hvis de ikke alle er i brug hele året. Det kan meget vel tænkes, at der er en vis ledige kapacitet af lastbiler, der kan sættes ind i spidsbelastningsperioder.
I takt med at omkostningerne til brændstof stiger, må det forventes at brændstofforbruget, og deraf omfanget af trafikarbejdet med lastbiler mindskes.

Den forventede vækst i privatforbruget af energi til brændsel mm. er altså en indikator for udviklingen i lastbilernes trafikarbejde, og da indkøbet af vejbeviser følger omfanget af lastbilernes trafikarbejde, så er det ligeledes en indikator for provenuet fra vejbenyttelsesafgiften.

Da budgetteringsforudsætningen dækker privatforbruget i andet end lastbiler og af andre energiprodukter end diesel, er der en vis usikkerhed forbundet med budgetteringsforudsætningen. Provenuskøn på baggrund af budgetteringsforudsætningen korrigeres derfor i forhold til forelæggende regnskabstal.