L 37 (som fremsat): Forslag til lov om ændring
af kriminalloven og retsplejeloven for Grønland.
(Fuldbyrdelse af anstaltsdomme i den øvrige del af riget og
beskikkelse af pantefogeder).
Forslag
til
Lov om ændring af kriminalloven og
retsplejeloven for Grønland
(Fuldbyrdelse af anstaltsdomme i den
øvrige del af riget og beskikkelse af pantefogeder)
§ 1
I kriminallov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 49 af 13. februar 1979, som
ændret bl.a. ved lov nr. 335 af 16. maj 2001 og senest ved
lov nr. 1186 af 7. december 2004, foretages følgende
ændring:
1.
Efter § 127 indsættes i kapitel 32 :
Ȥ 127
a. Justitsministeren kan bestemme, at en anstaltsdom skal
fuldbyrdes i den øvrige del af riget, hvis den dømte
har bopæl eller i øvrigt er hjemmehørende
dér. I så fald omsættes foranstaltningen til
fængselsstraf af samme varighed som fastsat i dommen. Det
samme gælder, hvis den dømte har opholdt sig i den
øvrige del af riget, og det findes mest
hensigtsmæssigt, at fuldbyrdelsen finder sted
dér.«
§ 2
I lov om rettens pleje i Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 99 af 21. marts 1984, som ændret
senest ved lov nr. 365 af 2. juni 1999, foretages følgende
ændring:
1. I
kapitel 7, § 19, stk. 1,
ændres »kommunalbestyrelserne« til:
»Grønlands landsstyre«.
§ 3
Loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
Bemærkninger til lovforslaget
Almindelige
bemærkninger
1. Indledning
Lovforslaget indeholder en ændring af kriminalloven for
Grønland og en ændring af retsplejeloven for
Grønland.
For det første foreslås det, at der
indsættes en hjemmel i den grønlandske kriminallov,
hvorefter justitsministeren kan bestemme, at en anstaltsdom skal
fuldbyrdes i den øvrige del af riget, hvis den dømte
har bopæl eller i øvrigt er hjemmehørende
dér.
For det andet foreslås den grønlandske
retsplejelov ændret, således at Grønlands
landsstyre får kompetencen til at beskikke
pantefogeder.
Begge ændringer indgår også i det samtidigt
fremsatte forslag til henholdsvis en ny kriminallov og en ny
retsplejelov for Grønland, der gennemfører en reform
af det grønlandske retsvæsen, der som udgangspunkt
foreslås at træde i kraft den 1. januar 2010.
Bl.a. med henblik på at bidrage til en
hensigtsmæssig udnyttelse af kapaciteten i kriminalforsorgens
institutioner, foreslås det, at den nævnte
ændring af kriminalloven træder i kraft tidligere end
reformlovforslagene i øvrigt. Der er endvidere fra
grønlandsk side særligt udtrykt ønske om, at
den nævnte ændring af retsplejeloven for
Grønland får en tidligere ikrafttræden end
reformlovforslagene.
Af lovtekniske grunde er de pågældende
lovændringer indeholdt i nærværende
særskilte lovforslag, der foreslås at træde i
kraft dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende.
2. Fuldbyrdelse af anstaltsdomme i
den øvrige del af riget
Efter § 127 i den gældende kriminallov for
Grønland kan justitsministeren bestemme, at frihedsstraf,
som i den øvrige del af riget er idømt personer, der
har bopæl eller i øvrigt er hjemmehørende i
Grønland, skal fuldbyrdes i Grønland, således
at straffen omsættes til anbringelse i anstalt af samme
varighed som fastsat i dommen. Det samme gælder, hvis den
dømte har opholdt sig i Grønland, og det findes mest
hensigtsmæssigt, at fuldbyrdelsen finder sted i
Grønland.
Derimod er der efter den gældende kriminallov for
Grønland ikke adgang til at bestemme, at fuldbyrdelse af
domme til anstaltsanbringelse, der er idømt i
Grønland, skal ske i den øvrige del af riget,
når den dømte har bopæl eller i øvrigt er
hjemmehørende dér.
Efter § 257 i det samtidigt fremsatte forslag til en
ny kriminallov for Grønland, der foreslås at
træde i kraft den 1. januar 2010, etableres en sådan
adgang.
Der har igennem den senere tid været et øget
kapacitetsmæssigt pres på de grønlandske
anstalter. Dette har bl.a. ført til oprettelsen af en
midlertidig anstalt for domfældte i Kangerlussuaq (Sdr.
Strømfjord).
Bl.a. på denne baggrund finder Justitsministeriet, at
der også i den gældende kriminallov bør
indføres en adgang for justitsministeren til at bestemme, at
domme til anstaltsanbringelse skal fuldbyrdes i den øvrige
del af riget, hvis den dømte har bopæl eller i
øvrigt er hjemmehørende dér. Herved etableres
en ordning, der er parallel til adgangen efter kriminallovens
§ 127 til at overføre personer, der er
idømt frihedsstraf i den øvrige del af riget, til
fuldbyrdelse i grønlandske anstalter.
Der henvises til lovforslagets § 1.
3. Beskikkelse af pantefogeder
Grønlands Landsting besluttede i 2005, at de kommunale
pantefogeders virksomhed skal samles under Grønlands
Hjemmestyre. Formålet er navnlig at øge effektiviteten
i restanceinddrivelsen, at reducere ressourceforbruget samt at
styrke retssikkerheden og det ledelsesmæssige fokus i
forbindelse med inddrivelsesopgaven.
Grønlands Hjemmestyres og de grønlandske
kommuners tilgodehavender hos borgere og virksomheder
beløber sig i dag til mere end 900 mio. kr., hvilket
målt pr. indbygger er mere end det dobbelte af statens og de
danske kommuners tilgodehavender.
Forskellen skyldes først og fremmest, at det
offentliges deltagelse i økonomien i Grønland er
væsentlig større end i Danmark. Eksempelvis er en
betydelig del af udlejningsboligerne ejet af Grønlands
Hjemmestyre eller de grønlandske kommuner.
En anden del af forklaringen på de store tilgodehavender
skal søges i den nuværende decentrale struktur med
uensartethed i opgaveløsningen og sårbarhed i
forbindelse med personaleudskiftninger mv. Dette har samtidig
indflydelse på centrale forhold som kvalitet og
retssikkerhed.
På den baggrund vil Grønlands landsstyre samle
den del af fogedvirksomheden, som hører under de kommunale
pantefogeders kompetence, i en landsdækkende
inddrivelsesmyndighed.
Imidlertid er kapitel 7, § 19, stk. 1, i den
gældende retsplejelov for Grønland til hinder for at
samle pantefogederne under hjemmestyret, da kompetencen til at
beskikke pantefogeder i denne bestemmelse er henlagt til
kommunalbestyrelserne.
Grønlands landsstyre har på den baggrund anmodet
regeringen om at ændre retsplejelovens kapitel 7,
§ 19, stk. 1.
Det foreslås derfor, at den grønlandske
retsplejelovs kapitel 7, § 19, stk. 1, ændres,
således at kompetencen til at beskikke pantefogeder i
Grønland overføres fra de grønlandske
kommunalbestyrelser til landsstyret.
Der henvises til lovforslagets § 2.
4. Lovforslagets økonomiske og
administrative konsekvenser mv.
Lovforslaget skønnes ikke at have økonomiske
konsekvenser for det offentlige. Lovforslaget skønnes ikke
at have administrative konsekvenser af betydning for det
offentlige. Lovforslaget skønnes ikke at have
økonomiske og administrative konsekvenser for erhvervslivet.
Lovforslaget skønnes ikke at have administrative
konsekvenser for borgerne.
Lovforslaget har ingen miljømæssige konsekvenser
og indeholder ikke EU-retlige aspekter.
| Positive konsekvenser/ Mindreudgifter | Negative konsekvenser/ Merudgifter |
Økonomiske konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for stat,
kommuner og regioner | Ingen | Ingen af betydning |
Økonomiske konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
erhvervslivet | Ingen | Ingen |
Miljømæssige
konsekvenser | Ingen | Ingen |
Administrative konsekvenser for
borgerne | Ingen | Ingen |
Forholdet til EU-retten | Lovforslaget indeholder ikke EU-retlige
aspekter. |
5. Hørte myndigheder mv.
Et lovudkast vedrørende den foreslåede
ændring af retsplejeloven for Grønland har været
sendt til høring hos Grønlands Hjemmestyre,
Politimesteren i Grønland samt Dansk Polarcenter.
Bemærkninger til lovforslagets enkelte bestemmelser
Til § 1
Til nr. 1 (127 a)
Det følger af den foreslåede bestemmelse, at
justitsministeren kan bestemme, at en anstaltsdom skal fuldbyrdes i
den øvrige del af riget, hvis den dømte har
bopæl eller i øvrigt er hjemmehørende
dér. Desuden vil der kunne ske overførsel i
tilfælde, hvor den dømte opholder sig i den
øvrige del af riget, og det findes mest
hensigtsmæssigt, at fuldbyrdelsen gennemføres
dér.
Den foreslåede overførselsadgang tager sigte
på de tilfælde, hvor den dømte ikke har en
særlig tilknytning til Grønland, f.eks. i
tilfælde hvor kriminaliteten er begået under et
kortvarigt ophold i Grønland, men hvor sagen dog ikke er
anlagt eller henvist til forfølgning i Danmark i
medfør af kriminallovens § 4 c.
Overførsel kan ske, selv om fuldbyrdelsen er indledt i
Grønland.
Overførsel kan kun ske, hvis fuldbyrdelse i Danmark
skønnes mest hensigtsmæssig. I denne vurdering vil
bl.a. indgå længden af den idømte
anstaltsdom.
Der henvises til pkt. 2 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 2
Til nr. 1 (kapitel 7, § 19, stk. 1)
Med den foreslåede ændring overføres
kompetencen til at beskikke pantefogeder i Grønland fra de
grønlandske kommunalbestyrelser til landsstyret.
Ændringen er en forudsætning for en større
reform af inddrivelsesarbejdet, som Grønlands Hjemmestyre
har iværksat.
Der henvises til pkt. 3 i lovforslagets almindelige
bemærkninger.
Til § 3
Det foreslås, at loven træder i kraft dagen efter
bekendtgørelse i Lovtidende.
Bilag 1
Lovforslaget sammenholdt med gældende
lov
Gældende
formulering | | Lovforslaget |
| | |
| | § 1 |
| | |
| | I kriminallov for Grønland, jf.
lovbekendtgørelse nr. 49 af 13. februar 1979, som
ændret bl.a. ved lov nr. 335 af 16. maj 2001 og senest ved
lov nr. 1186 af 7. december 2004, foretages følgende
ændring: |
| | |
| | 1. Efter
§ 127 indsættes i kapitel 32: |
| | |
| | Ȥ 127
a. Justitsministeren kan bestemme, at en anstaltsdom skal
fuldbyrdes i den øvrige del af riget, hvis den dømte
har bopæl eller i øvrigt er hjemmehørende
dér. I så fald omsættes foranstaltningen til
fængselsstraf af samme varighed som fastsat i dommen. Det
samme gælder, hvis den dømte har opholdt sig i den
øvrige del af riget, og det findes mest
hensigtsmæssigt, at fuldbyrdelsen finder sted
dér.« |
| | |
| | § 2 |
| | |
| | I lov om rettens pleje i Grønland,
jf. lovbekendtgørelse nr. 99 af 21. marts 1984, som
ændret senest ved lov nr. 365 af 2. juni 1999, foretages
følgende ændring: |
| | |
»19.
Fogedmyndigheden er politiet og de pantefogeder, der er beskikket
af kommunalbestyrelserne, medmindre andet er bestemt.« | | 1. I kapitel 7, § 19, stk. 1,
ændres »kommunalbestyrelserne« til:
»Grønlands landsstyre«. |
| | |
| | |