UDENRIGSMINISTERIETÂ Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â Â EUP j.nr. 400.A.2-10-2007
Nordgruppen                                                                                     Den 15. april 2008
Svar på Folketingets Europaudvalgs spørgsmål ad L 53 af 8. april 2008
Spørgsmål 534:
â€Kan danske dommere hindre udlevering efter den europæiske arrestordre, hvis de forhold, som pÃ¥stÃ¥s kriminelle, ikke ville være ulovlige i Danmark?â€
Svar:
Der er indhentet svar fra Justitsministeriet, der oplyser følgende:
â€Det følger af udleveringslovens § 10 a, stk. 1, at der for sÃ¥ vidt angÃ¥r en række nærmere opregnede alvorlige forbrydelser som f.eks. terrorisme og menneskehandel vil kunne ske udlevering til strafforfølgning eller straffuldbyrdelse i en anden medlemsstat pÃ¥ grundlag af en europæisk arrestordre, selv om en tilsvarende handling ikke er strafbar efter dansk ret. Det forudsætter imidlertid, at den pÃ¥gældende lovovertrædelse efter lovgivningen i det medlemsland, der har anmodet om udlevering, kan straffes med fængsel eller anden frihedsberøvende foranstaltning i mindst 3 Ã¥r.
Udlevering til strafforfølgning i en anden medlemsstat for andre handlinger end de forbrydelser, der er nævnt i udleveringslovens § 10 a, stk. 1, vil kun være muligt, hvis den strafbare handling i den pågældende medlemsstat kan medføre fængsel i mindst et år, og en tilsvarende handling er strafbar efter dansk ret, jf. lovens § 10 a, stk. 2
Danske domstole vil i forbindelse med en prøvelse af, om en udleveringsbeslutning, der er truffet af Justitsministeriet, er lovlig, skulle vurdere, om bl.a. betingelserne i udleveringslovens § 10 a er opfyldt. Hvis udleveringsbeslutningen er truffet pÃ¥ grundlag af lovens § 10 a, stk. 2, skal domstolene i den forbindelse bl.a. tage stilling til, om de relevante handlinger ville være strafbare efter dansk ret.â€