Folketingets Uddannelsesudvalg

Christiansborg

                                                                                                                                29-02-2008

I forbindelse med behandlingen af (L 56) Forslag til Lov om almen voksenuddannelse og om anerkendelse af realkompetence i forhold til fag i almen voksenuddannelse, i hf‑uddannelsen og i uddannelsen til studentereksamen (avu‑loven) har Folketingets Uddannelsesudvalg i brev af 18. februar 2008 stillet mig følgende spørgsmål:

 

Spørgsmål 9:

” Hvad er baggrunden for, at lovforslaget ikke tager højde for at styrke lærernes pædagogiske kvalifikationer til arbejdet med undervisning af unge og voksne, når det nu er besluttet at stille krav til lærernes kvalifikationer?”

 

Svar:

Med Avu-reformen indføres kvalifikationskrav i form af læreruddannelse med linjefag eller tilsvarende forudsætninger i de fag, der undervises i.

 

I læreruddannelsen integreres pædagogik, didaktik og faglighed. Læreruddannelsen udruster lærere med forudsætninger, der tilgodeser kvalifikationsbehovet for lærere ved almen voksenuddannelse i forhold til teoretisk og praktisk viden om undervisning.

 

Læreruddannelsen giver den studerende mulighed for at specialisere sig i undervisning af de ældste elever. Som supplement til uddannelsen kan uddannelsesinstitutionen endvidere tilbyde de studerende kurser i undervisning af voksne og i andre emner og aktiviteter, der peger mod lærernes arbejdsområder. Der kan henvises til læreruddannelseslovens § 7, stk. 2, 1. pkt. (lov nr. 579 af 9. juni 2006).

 

 

Med venlig hilsen

 

 

Bertel Haarder