Til
                     Folketinget - Skatteudvalget
L 7 - Forslag til Lov om ændring af børnefamilieydelsesloven. (Forhøjelse af børnefamilieydelsen til børn under 3 år).
Hermed sendes i 5 eksemplarer svar på spørgsmål nr. 1 og 2 af 29. november 2007.
Kristian Jensen
                                                                / Birgitte Christensen
L 7 spørgsmål 1:
Vil ministeren oplyse, hvor stor den samlede besparelse på børnefamilieydelsen siden den 1. januar 2004 har været som følge af vedtagelsen af L 61 den 11. december 2003, der indførte regulering efter forbrugerprisindekset i stedet for som hidtil efter personskattelovens § 20, samt oplyse hvad satserne for børnefamilieydelsen ville have været i dag, såfremt L 61 ikke var blevet vedtaget?
L 7 spørgsmål 2:
Vil ministeren oplyse, hvordan regeringen forventer, at satserne for børnefamilieydelsen vil udvikle sig i budgetoverslagsårene, samt hvorledes de ville have udviklet sig, såfremt L 61 fra Folketingsåret 2003-04 ikke var blevet vedtaget?
Svar:
Frem til og med 2003 reguleredes børnefamilieydelsen pÃ¥ samme mÃ¥de, som beløbsgrænserÂne i skattelovgivningen. Det vil sige i takt med lønudviklingen, der indeholder elementer af sÃ¥vel prisudviklingen som af udviklingen i produktiviteten.
Børnefamilieydelsen har til formål at kompensere børnefamilier for en del af de økonomiske omkostninger, der er forbundet med at have børn. De udgifter, der er forbundet med at have børn, vokser generelt i takt med prisudviklingen og ikke i takt med lønudviklingen.
Som led i aftalen om finansloven for 2004 blev Regeringen og Dansk Folkeparti enige om at ændre reguleringen af børnefamilieydelsen til at følge forbrugerprisudviklingen. RegulerinÂgen med forbrugerpriserne sikrer, at børnefamilieydelsens købekraft fastholdes over tid.
I femÃ¥rsperioden 2004-2008 skønnes der i alt at blive udbetalt ca. 66 mia. kr. i skattefri børneÂfamilieydelse inkl. forbedringen af børnefamilieydelsen i dette lovforslag med 400 mio. kr. Ã¥rligt for de 0-2 Ã¥rige.
Var den tidligere anvendte regulering fortsat i årene 2004-2008, ville børnefamilieydelsen i gennemsnit have udgjort omkring 300 mio. kr. mere pr. år.
I tabel 1 er vist ydelsesbeløbene til de forskellige aldersgrupper i henhold til gældende regler og efter lovforslaget, samt de beløb der ville have været gældende i 2008, hvis ydelsen fra 2004 fortsat var blevet reguleret i henhold til personskattelovens § 20.
Tabel 1. Børnefamilieydelsen i 2008 |
|||
Aldersgruppe |
Gældende regler |
Lovforslag |
Beløb i 2008 såfremt beløbene var blevet reguleret efter PSL § 20 |
|
Kr. |
Kr. |
Kr. |
0 - 2 årige |
14.156 |
16.156 |
14.700 |
4 - 6 årige |
12.792 |
12.792 |
13.300 |
7 - 17 årige |
10.064 |
10.064 |
10.500 |
Inkl. den foreslÃ¥ede forbedring ville børnefamilieydelsen have udgjort ca. 1,2 mia. kr. mere med den tidligere anvendte regulering, svarende til en merÂydelse pÃ¥ ca. 2 pct. over femÃ¥rsperioden.
Der foreligger ingen skøn over udviklingen i børnefamilieydelsen for budgetoverslagsårene 2009-2011, jf. Forslag til Finansloven for 2008 § 38.12. Børnefamilieydelsen.
Ydelsesbeløbene for 2009 vil foreligge i januar 2008, når stigningen i forbrugerprisindekset for 2007 er opgjort. I den seneste konjunkturvurdering – Økonomisk Redegørelse – fra august 2007, skønnes forbrugerprisindekset i 2007 at stige med 1,8 pct.
I tabel 2 er angivet dels de beløb for børnefamilieydelsen i årene 2004 til 2007, der faktisk er blevet udbetalt i henhold til gældende regler, dels de beløb som børnefamilieydelsen ville have udgjort, såfremt reguleringen ikke var blevet ændret med L 61.
Tabel 2. Børnefamilieydelsen i 2004-2007 |
||||||||
Aldersgruppe |
Faktisk udbetalte beløb efter gældende regler, prisreguleret, kr. |
Beløb såfremt ydelsen fortsat var blevet reguleret efter PSL § 20, lønreguleret, kr. |
||||||
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
2004 |
2005 |
2006 |
2007 |
|
0 - 2 årige |
13.204 |
13.480 |
13.640 |
13.892 |
13.400 |
13.700 |
14.000 |
14.300 |
4 - 6 årige |
11.932 |
12.184 |
12.324 |
12.552 |
12.100 |
12.300 |
12.600 |
13.000 |
7 - 17 årige |
9.388 |
9.584 |
9.696 |
9.874 |
9.500 |
9.700 |
9.900 |
10.200 |