Hans Erik Meyer

Nørrebyvej 55

Løjt Kirkeby

6200 Aabenraa

 

 

Kære Hans Erik Meyer

 

Tak for dit brev af 8. marts 2008, hvori du spørger til lovforslag L70 om ændring af udstationeringsloven.

 

Anmeldelsespligt

Det er korrekt, at der i lovforslagets § 5a, stk. 4 gælder en særlig regel vedrørende ændringer til den oprindelige anmeldelse. Sådanne ændringer skal anmeldes senest 8 dage efter ændringen.

 

Dette ændrer ikke på, at en udenlandsk virksomhed, der ønsker at levere en tjenesteydelse i Danmark, skal være anmeldt i RUT senest samtidig med, at leveringen af tjenesteydelsen i Danmark påbegyndes, og det er denne anmeldelse, der – uanset efterfølgende ændringer – tjener til brug for myndighedernes kontrol med de udenlandske virksomheder.

 

Fristen på 8 dage skal sikre den udenlandske arbejdsgiver en vis fleksibilitet fx i det tilfælde, hvor en arbejdstager bliver syg og må erstattes af en kollega. Vi ønsker ikke med RUT at skabe en administrativ barriere for de udenlandske virksomheder eller den danske modtager af tjenesteydelsen.

 

Enkeltmandsvirksomheder

Når en udenlandsk virksomhed, herunder en enkeltmandsvirksomhed, kommer til Danmark for at levere tjenesteydelser, skal virksomheden enten via Erhvervs- og Selskabsstyrelsen eller direkte hos SKAT registreres for – som et minimum – moms. Den udenlandske virksomhed vil således være omfattet af SKATs indsats i form af vejledning og kontrol.

 

Med hensyn til enkeltmandsfirmaer vil SKAT vurdere og – i forbindelse med bl.a. kontrol på byggepladser – kontrollere om virksomheden reelt arbejder som selvstændig på det danske arbejdsmarked, eller om der er tale om et lønmodtagerforhold, hvor udlændingen reelt er ansat hos en herværende arbejdsgiver.

 

Som det fremgår skal en udenlandsk enkeltmandsvirksomhed registreres hos myndighederne, og en samtidig registrering i RUT vil derfor være en unødig dobbeltregistrering.

 

Enkeltmandsvirksomheder adskiller i øvrigt sig fra virksomhederne i RUT, idet enkeltmands virksomheder ikke udstationerer arbejdskraft fra hjemlandet. De er således ikke omfattet af udstationeringsloven, og vil således ikke blive registreret i RUT.  

 

Arbejdsmarkedspolitik

Med østaftalen har vi i Danmark benyttet en løsning, hvor vi på den ene side åbnede det danske arbejdsmarked og på den anden side kræver, at østeuropæiske arbejdstagere skulle arbejde på danske løn- og ansættelsesvilkår.

 

Vi har efterfølgende kunnet konstatere at åbningen af arbejdsmarkedet ikke har ført til ubalancer. Tværtimod har tilgangen af arbejdskraft været med til at afhjælpe flaskehalsproblemer.

 

Overordnet set må man derfor konstatere at EU-udvidelsen og østaftalen har været en succes. Danske virksomheder har fået en meget værdifuld mulighed for at besætte ledige stillinger med østeuropæisk arbejdskraft. Det har været afgørende for at kunne fastholde ordretilgang og økonomisk vækst i en situation med alvorlig mangel på arbejdskraft. Samtidig har vi med østaftalen sendt et vigtigt politisk signal om, at arbejde i Danmark skal ske på danske vilkår.

 

 

 

 

Venlig hilsen

 

 

 

 

Claus Hjort Frederiksen