Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 2 vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Konfiskation af knallerter mv.) (L 96), som Folketingets Retsudvalg har stillet til justitsministeren den 9. april 2008.

 

 

 

Lene Espersen

/

 Anette Arnsted

 


Spørgsmål nr.<DOCUMENT_START> 2 fra Folketingets Retsudvalg vedrørende forslag til lov om ændring af færdselsloven (Konfiskation af knallerter mv.)
(L 96):

 

”Ministeren bedes uddybe høringsnotatets bemærkninger side 7, nederst, om, at det må der i den konkrete sag findes en praktisk løsning på i forhold til Advokatrådets høringssvar om, hvordan en konfiskeret knallert kan tilbageleveres, hvis en produktionsfejl er årsagen til en hastighedsoverskridelse.”

 

Svar:

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet indhentet en udtalelse fra Rigspolitiet, som har oplyst følgende:

 

”Såfremt betingelserne for at foretage konfiskation i medfør af den foreslåede nye bestemmelse i færdselslovens § 133 a, stk. 5, er opfyldt, vil knallerten blive beslaglagt af politiet i medfør af reglerne i retsplejelovens kap. 74. Knallerten vil herefter blive opbevaret af politiet, indtil afgørelsen om konfiskation er endelig.

 

Hvis der under straffesagens behandling fremsættes anmodning om, at en beslaglagt knallert stilles til rådighed som bevis i et civilt søgsmål, evt. til brug for udarbejdelse af syns- og skønserklæring, vil en sådan anmodning normalt kunne imødekommes.

 

Politiets pligt til at opbevare beslaglagte genstande ophører, når der foreligger en endelig afgørelse om konfiskation. Fremsættes der efter dette tidspunkt anmodning som nævnt ovenfor, vil politiet alene kunne imødekomme anmodningen i tilfælde, hvor den konfiskerede knallert endnu ikke er solgt eller destrueret.”

 

Justitsministeriet har til brug for besvarelsen af spørgsmålet desuden indhentet en udtalelse fra Rigsadvokaten, som har oplyst følgende:

 

”Det må forventes, at der kun i yderst sjældne tilfælde er grundlag for at antage, at ha­stigheder, der overstiger 43 km/t for en lille knallert og 64 km/t for en stor knallert, kan skyldes produktionsfejl. 

 

Hvis en knallertejer i et sådant tilfælde ønsker foretagelse af syn og skøn af en be­slaglagt/konfiskeret knallert i forbindelse med et civilt søgsmål mod producenten, må der som nævnt i Justitsministeriets høringsnotat i den konkrete sag findes en løsning herpå.

 

Som det fremgår af udtalelsen fra Rigspolitiet om det foreliggende spørgsmål, vil en anmodning om, at en beslaglagt knallert stilles til rådighed som bevis i et civilt søgs­mål, eventuelt til brug for udarbejdelse af syns- og skønserklæring, normalt kunne imødekommes. Er knallerten konfiskeret, kan anmodningen imødekommes, hvis knallerten endnu ikke er solgt eller destrueret.”

 

Justitsministeriet kan henholde sig til Rigspolitiets og Rigsadvokatens udtalelser.