Finansudvalget 2008-09
Aktstk. 138
Offentligt
693358_0001.png
693358_0002.png
693358_0003.png
FolketingetFinansudvalgetChristiansborg1240 København K
Lovafdelingen
Dato:Kontor:Sagsnr.:Dok.:
28. maj 2009Formueretskontoret2009-792-0924DBJ40298
Hermed sendes besvarelse af spørgsmål nr. 10 vedrørende aktstykke 138,som Folketingets Finansudvalg har stillet til justitsministeren den 14. maj2009.
Brian Mikkelsen/Lars Hjortnæs
Slotsholmsgade 101216 København K.Telefon 7226 8400Telefax 3393 3510www.justitsministeriet.dk[email protected]

Spørgsmål nr. 10 fra Folketingets Finansudvalg vedrørende aktstyk-

ke 138:

”Der ønskes en juridisk beskrivelse og bedømmelse af ind-holdet og rækkevidden af den i aktstykket ansøgte skadesløs-holdelse af bestyrelses- og direktionsmedlemmerne i Finan-siel Stabilitet A/S. Herudover ønskes en redegørelse for denansøgte skadesløsholdelse set i forhold til andre lignende sa-ger vedrørende TDC, DONG, PostDanmark m.fl.”

Svar:

Justitsministeriet har anmodet Økonomi- og Erhvervsministeriet om enudtalelse til brug for besvarelsen af spørgsmålet.Økonomi- og Erhvervsministeriet har indhentet en udtalelse fra Kam-meradvokaten, der har oplyst følgende:”Statens skadesløsholdelse af bestyrelsesmedlemmerne i Fi-nansiel Stabilitet A/S omfatter erstatningskrav for fejl ellerforsømmelse som bestyrelsesmedlem i selskabet samt rimeli-ge udgifter til sagsomkostninger i forbindelse med sådannekrav.Skadesløsholdelsen gælder ikke, såfremt det fastslås ved endansk domstol, at bestyrelsesmedlemmet har forvoldt tabetmed forsæt eller ved grov uagtsomhed. Dette vil f.eks. væretilfældet, såfremt et bestyrelsesmedlem bevidst undlader atsøge yderligere oplysninger om eventuelle forpligtelser, derskal oplyses til køber som led i salg af aktierne i et dattersel-skab, selv om bestyrelsesmedlemmet havde anledning til det-te. Såfremt staten i sådanne tilfælde allerede har udbetalt be-løb, f.eks. til dækning af sagsomkostninger, vil bestyrelses-medlemmet i henhold til de vilkår, der vil blive stillet i til-sagnet om skadesløsholdelse, være forpligtet til at tilbagebe-tale disse beløb.Statens skadesløsholdelse gælder heller ikke i den udstræk-ning, bestyrelsesmedlemmet er dækket af en ansvarsforsik-ring. Der er endnu ikke tegnet en sådan ansvarsforsikring.Eventuelle erstatningskrav, der måtte være opstået forud fortegningen af ansvarsforsikring, vil ikke være omfattet af for-sikringsdækningen.Det vil blive gjort til et vilkår, at hvis forsikringsdækning af-vises som følge af for sen anmeldelse til forsikringsselskabeteller for sen betaling af forsikringspræmie, så reduceres rettentil skadesløsholdelse med det beløb, som forsikringsselskabet2
ville have udbetalt. Dette gælder dog ikke, såfremt bestyrel-sesmedlemmet er uden skyld i den for sene anmeldelse tilforsikringsselskabet eller den for sene betaling af forsikrings-præmien.Staten giver endvidere tilsagn om ikke over for bestyrelses-medlemmerne at ville rejse regreskrav for sagsomkostninger,erstatningsbeløb eller andre omkostninger, som staten måtteblive påført som følge af krav fra tredjemand i forbindelsemed forhold, der er omfattet af skadesløsholdelsen. Dette til-sagn finder dog ikke anvendelse, hvis det ved dom afsagt afdansk domstol efter dansk ret eller ved forlig fastslås, at be-styrelsesmedlemmet har handlet groft uagtsomt eller med for-sæt.Skadesløsholdelsen har virkning fra selskabets stiftelse. Krav,der er opstået i perioden fra selskabets stiftelse og indtil teg-ning af bestyrelsesansvarsforsikring, vil alene være omfattetaf statens skadesløsholdelse og ikke af forsikringsdækningen.Skadesløsholdelsen vil blive givet på vilkår, at den kan tilba-gekaldes af staten med 10 dages varsel.Statens skadesløsholdelse af bestyrelsen i Finansiel StabilitetA/S adskiller sig principielt fra statens skadesløsholdelse afbestyrelsen i henholdsvis Tele Danmark A/S og DONGEnergy A/S derved, at der i relation til Finansiel StabilitetA/S er tale om skadesløsholdelse for enhver disposition ved-rørende selskabets virksomhed, mens der i de andre tilfældealene var tale om skadesløsholdelse i forhold til salg af sta-tens aktiepost og ikke i forhold til den øvrige del af selska-bernes virksomhed. Om begrundelsen herfor henvises til be-svarelsen af spørgsmål 8 og 11.Herudover er vilkårene for statens skadesløsholdelse i detvæsentlige de samme. Som følge af karakteren af statens ska-desløsholdelse af bestyrelsen i Finansiel Stabilitet A/S, deromfatter den samlede virksomhed og ikke kun et bestemt ak-tiesalg, tillægges skadesløsholdelsen tilbagevirkende kraft fraselskabets stiftelse, og staten vil forbeholde sig mulighed forat tilbagekalde skadesløsholdelsen med 10 dages varsel. End-videre vil skadesløsholdelsen også komme til at dække i til-fælde af manglende forsikringsdækning på grund af for senpræmiebetaling eller for sen skadesanmeldelse, hvis dette ik-ke skyldes fejl eller forsømmelse fra bestyrelsesmedlemmetsside.Finansiel Stabilitet A/S' skadesløsholdelse af direktionen skalske på samme vilkår, som gælder for statens skadesløsholdel-se af bestyrelsen.”Justitsministeriet kan henholde sig til udtalelsen.3