MILJØstyrelsen                                                                                      10. januar 2009   

Pesticider og genteknologi                                                            J. nr. DEP-243-00012

Departementet                                                                                        nsh (mst)/japed (dep)

EU og Internationalt Politisk Sekretariat

 

 

 

GRUNDNOTAT TIL FOLKETINGETS EUROPAUDVALG

 

Forslag til Kommissionsdirektiver om optagelse af aktivstofferne metam, chlorsulfuron, quizalofop-P, propaquizafop og etofenprox på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebe­skyt­tel­sesmidler.

 

Resumé

Kommissionen forventes at foreslå, at aktivstofferne metam, chlorsulfuron, quizalofop-P, propaquizafop og etofenprox optages på bilag I til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.

Hvis forslagene bliver vedtaget, vil det betyde, at stofferne optages på bilag til bekæmpelsesmiddelbekendtgørelsen. Forslagene har ingen økonomiske konsekvenser for borgerne og kun marginale konsekvenser for staten og erhvervsliv. Det er ikke muligt umiddelbart at vurdere konsekvenserne af forslagene for miljøbeskyttelsesniveauet.

1.      Status

Foreløbige forslag til Kommissionsdirektiver “Draft Commission Directive amending Council Directive 91/414/EEC to include metam, chlorsulfuron, quizalofop-P, propaquizafop and etofenprox as active substance” forventes fremsendt til medlemsstaterne.

 

Forslagene har hjemmel i direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler artikel 6, som fastlægger, at aktivstoffer skal optages på bilag I til direktivet.

 

Forslaget om propaquizafop forventes at komme til afstemning i Den Stående Komité for Fødevarekæden og Dyresundhed den 22. - 23. januar 2009. De øvrige forslag forventes sat til afstemning på et senere tidspunkt. Det skal vedtages i komitéprocedure efter forskriftsprocedure (1999/468/EF, art. 5).

 

Hvis der er kvalificeret flertal, udsteder Kommissionen direktiverne. Opnås der ikke kvalificeret flertal, forelægger Kommissionen sagen for Rådet og underretter samtidig Europa Parlamentet. Rådet kan med kvalificeret flertal vedtage forslaget uændret eller udtale sig mod det. Hvis der er kvalificeret flertal imod forslaget, skal Kommissionen behandle sagen på ny.

Handler Rådet ikke inden en frist på højst tre måneder, kan Kommissionen udstede direktiverne.

 

Da stofferne har været på markedet i EU før den 26. juli 1993, er baggrunden for forslagene direktivets artikel 8, stk. 2, hvorefter alle aktivstoffer, der var på markedet i EU før den 26. juli 1993 skal vurderes.

 

2.      FormÃ¥l og indhold

De foreløbige forslag forventes at dreje sig om optagelse af aktivstofferne metam, chlorsulfuron, quizalofop-P, propaquizafop og etofenprox på bilag I (positivlisten) til direktiv 91/414/EØF om plantebeskyttelsesmidler.

 

Stofferne er blevet vurderet af en medlemsstat, og vurderingen er derefter behandlet i mindre ekspertgrupper og endelig i arbejdsgrupper under Kommissionen eller i arbejdsgrupper under EFSA (Den Europæiske Fødevaresikkerheds Autoritet), hvor alle EU-landes pesticidmyndigheder har deltaget. Disse vurderinger har resulteret i ovennævnte forslag, der har til hovedformål at optage aktivstofferne på bilag I til direktiv 91/414/EØF.

 

EFSA har udarbejdet en konklusionsrapport[1] over risikovurderingen af stofferne.

I følge udkast til vurderingsrapport, der kommer til at høre til direktivforslagene, har vurderingerne af stofferne ud fra de i bilag IV angivne anvendelsesområder vist, at det kan antages, at stofferne og midler indeholdende disse stoffer opfylder betingelserne i henholdsvis artikel 4 og artikel 5 i direktiv 91/414/EØF for optagelse på bilag I; dvs. at der ikke er uacceptable effekter på sundhed og miljø.

 

De angivne anvendelsesområder er:

Aktivstof

Anvendelsesområde

Metam

Jorddesinfektion i en lang række afgrøder, bl.a. kartofler, tomater og vin

Chlorsulfuron

Ukrudtsbekæmpelse i korn

Quizalofop-P

Ukrudtbekæmpelse i bl.a. raps og roer

Propaquizafop

Ukrudtsbekæmpelse i raps og roer

Etofenprox

Insektbekæmpelse i bl.a. raps, kål og vin

 

Når et aktivstof er optaget på bilag I, er det efterfølgende en national opgave at tage stilling til,

om de plantebeskyttelsesmidler, aktivstoffet indgår i, kan godkendes til brug i det pågældende land. Denne stillingtagen skal ske på grundlag af de såkaldte ”ensartede principper” (bilag VI til direktivet) samt den viden om aktivstoffet, der er opnået ved vurderingen. Denne vurdering er sammenfattet på datablade i en vurderingsrapport, som er knyttet til direktivforslaget.

 

Når medlemsstaterne efterfølgende skal vurdere plantebeskyttelsesmidler indeholdende stofferne, skal der ifølge udkastet til vurderingsrapport for nogle af stofferne tages særligt hensyn til visse risici. Det kan f.eks. være risikoen for udvaskning til grundvandet af aktivstoffet og dets nedbrydningsprodukter, risiko for vandmiljøet, eller risiko for sprøjteførere. Det vil endvidere være angivet, at der om nødvendigt skal indføres risikobegrænsende foranstaltninger.

 

­­­­­­­­­­­­­­I vurderingsrapporterne fastlægges bindende sundhedsmæssige værdier, og de anvendelsesområder, der er vurderet i forbindelse med direktivforslaget, angives.

 

Metam, chlorsulfuron, quizalofop-P, propaquizafop og etofenprox har ikke været til høring i Panelet for Plantesundhed, Plantebeskyttelsesmidler og Restkoncentrationer heraf, da EFSA eller Kommissionen ikke har fundet det nødvendigt at stille specifikke spørgsmål om stofferne og vurderingerne.

 

Optagelse af stoffet på bilag I til direktiv 91/414 betyder, at Danmark forpligter sig til at acceptere fødevarer og foder med restindhold af stoffet, idet der i medfør af artikel 4, stk. 1, litra f i direktiv 91/414 bliver fastsat harmoniserede maksimalgrænseværdier for stoffet på en række afgrøder. Disse grænseværdier vil blive vurderet i forbindelse med, at de optages i særskilte direktiver.

3.      Nærhedsprincippet

Kommissionen har ikke redegjort for nærhedsprincippet. Der er tale om gennemførelsesforanstaltninger af en allerede vedtaget rådsretsakt, hvorfor Regeringen vurderer, at forslagene er i overensstemmelse med nærhedsprincippet.

 

 

4. Konsekvenser for Danmark

Lovgivningsmæssige konsekvenser:

Hvis forslagene bliver vedtaget, vil stofferne blive optaget på bilag 7 til bekendtgørelse nr. 533 om bekæmpelsesmidler.

 

Der er godkendt plantebeskyttelsesmidler midler med propaquizafop i Danmark. Midler med propaquizafop er godkendt til ukrudtsbekæmpelse i raps, roer, ærter og kartofler.

 

Økonomiske og administrative konsekvenser:

Hvis stofferne optages på bilag I, forventes direktiverne at træde i kraft 1. oktober 2009 og at skulle være implementeret et halvt år efter ikrafttrædelsen. Fire år efter ikrafttrædelsen skal eventuelle danske godkendelser med propaquizafop være vurderet på ny og eventuelt være ændret i overensstemmelse med direktivet.

 

Denne revurdering får marginale administrative konsekvenser for Miljøstyrelsen og erhvervslivet.

 

Der er i øvrigt ingen økonomiske eller administrative konsekvenser for stat og kommuner.

 

Beskyttelsesniveau: 

Det er ikke umiddelbart muligt at vurdere konsekvenserne for beskyttelsesniveauet i Danmark ved en optagelse af aktivstofferne på bilag I til direktiv 91/4141/EØF, idet effekten på beskyttelsesniveauet vil afhænge dels af, om der konkret søges om godkendelse af et middel med det pågældende aktivstof i Danmark, og dels af den efterfølgende nationale vurdering af, om midlerne kan godkendes under danske forhold.

5.      Høring

Forslagene har været sendt i høring i miljøspecialudvalget, hvor der er indkommet et høringssvar. Forbrugerrådet har oplyst, at de af ressourcemæssige årsager ikke har taget stilling til forslaget.

6.      Forhandlingssituation

Forslagene forventes vedtaget med kvalificeret flertal.

7.      Dansk holdning

For propaquizafop og quizalofop-P er der efter dansk opfattelse vist sikker anvendelse af stoffet i EU til de ansøgte anvendelser.  

 

For chlorsulfuron er der efter dansk opfattelse ikke vist sikker anvendelse til de i EU ansøgte anvendelsesområder. Dette skyldes udvaskning til grundvandet af relevante nedbrydningsprodukter.

 

For metam er der efter dansk opfattelse ikke vist sikker anvendelse til de i EU ansøgte anvendelsesområder.  Der er ikke data nok til at vise sikker anvendelse for sprøjteførere eller forbrugere, og der er ikke data nok til at vurdere eksponering af miljøet herunder udvaskning til grundvand. Der er endvidere uacceptabel risiko for vandorganismer af et nedbrydningsprodukt.

 

For etofenprox er der efter dansk opfattelse ikke vist sikker anvendelse til de i EU ansøgte anvendelsesområder. Dette skyldes, at der ikke er vist acceptabel risiko for vandorganismer.

 

Der er på EU-plan endnu ikke fastsat harmoniserede regler om beregning af den såkaldte AOEL-værdi (Acceptable Operator Exposure Level) eller modeller for beregning af den eksponering sprøjteførere eller arbejdere udsættes for under sprøjtningen eller ved arbejde med behandlede planter. I vurderingsrapporterne for henholdsvis metam, chlorsulfuron, quizalofop-P, propaquizafop og etofenprox er der imidlertid angivet AOEL-værdier under bindende sundhedsmæssige værdier.

 

I lighed med den danske linie i tidligere forslag om optagelse af aktivstoffer på bilag I til direktiv 91/414/EØF, arbejder Danmark for, at Kommissionen afgiver en erklæring, der anfører, at AOEL-værdien ikke er bindende, såfremt der ikke er fastsat harmoniserede regler for fastsættelse af denne.

 

 



[1] Rapporterne vil blive tilgængelige på EFSA’s hjemmeside http://www.efsa.eu.int/science/praper/conclusions/catindex_en.html