Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri

2.1/ Kontoret for Europapolitik og internationale relationer

Sagsnr.: 14463

Den 15. januar 2009

FVM 621

 

 

 

EU-sager 1. halvår 2009 – orientering fra Fødevareministeriet

 

1. Indledning

Denne orientering har til formål at præsentere det tjekkiske formandskabsprogram for det 1. halvår af 2009 for så vidt angår de sager, der hører under Fødevareministeriets ressort. Orienteringen vil fokusere på de sager, som Tjekkiet har annonceret, at de vil behandle i løbet af deres formandskabsperiode.

 

Tjekkiet er det andet formandskabsland i den trojka, der sammen med Frankrig og Sverige skal være formand for EU i perioden 1. juli 2008 til 1. december 2009. Tjekkiet har udarbejdet et formandskabsprogram for perioden 1. januar 2009 til 30. juni 2009 og har i fællesskab med de øvrige lande i formandskabstrojkaen udarbejdet et 18-måneders formandskabsprogram. De vigtigste drøftelser under tjekkisk formandskab forventes at blive på fiskeri herunder behandling af forslaget til en ny fiskerikontrolforordning, der dog også først ville kunne afsluttes i efteråret 2009. På landbrugsområdet forventes en relativ stille periode i kølvandet på sundhedstjekket.  Endvidere forventes det tjekkiske formandskab at give prioritet til grønbogen om fødevarekvalitet.

 

Der er planlagt rådsmøder (landbrug og fiskeri) på følgende datoer:

 

·                            19. januar i Bruxelles

·                            23. – 24. februar i Bruxelles

·                            23. – 24 marts i Bruxelles

·                            23. – 24. april i Luxembourg

·                            25. – 26. maj i Bruxelles

·                            22. – 23. juni i Luxembourg

 

2. Generelle forventninger til det franske formandskabsprogram

 

2.1. Fødevare-, veterinær- og plantesundhedssager

Det tjekkiske formandskab vil prioritere en debat om fremme af kvalitetsfødevarer på baggrund af Kommissionens Grønbog om kvalitetsfødevarer. Formålet er at udvikle strategier for, hvordan EU’s landbrugs- og fødevareerhverv kan bruge fødevarekvalitet som et konkurrenceparameter i det globale marked, herunder anvendelse af geografiske indikatorer og oprindelsesbetegnelser. Kommissionen vil fremlægge en ny meddelelse i foråret 2009, som forventes sat på dagsordenen på rådsmødet i maj med henblik på drøftelse og efterfølgende vedtagelse af rådskonklusioner på rådsmødet i juni.

 

Drøftelserne om forslaget til revision af forordningen om Novel Food vil ligeledes fortsætte under det tjekkiske formandskab. Novel food-reglerne omfatter godkendelse af nye fødevarer inden markedsføring heraf i EU. Ved nye produkter forstås i den nuværende forordning fødevarer og fødevareingredienser, der ikke har været anvendt til konsum i nævneværdigt omfang i EU før maj 1997. Det tjekkiske formandskab vil forsøge at få vedtaget forslaget i førstebehandling med Europa-Parlamentet.

 

Forhandlingerne om en ny forordning om de generelle mærkningsregler vil fortsætte under tjekkisk formandskab. Forordningen vil erstatte en række direktiver, herunder det horisontale (generelle) mærkningsdirektiv samt næringsdeklarationsdirektivet. Det lægges op til en større revision af de gældende regler om næringsdeklaration, herunder at næringsdeklaration bliver obligatorisk, og der åbnes for angivelsen af næringsdeklarationsoplysninger på forsiden af fødevarerne. Formandskabet håber at kunne afslutte førstebehandlingen af forslaget og dermed overdrage de videre forhandlinger med Europa-Parlamentet til det svenske formandskab i 2. halvår af 2009.

 

Forslaget om sundhedsbestemmelser for animalske biprodukter, som ikke er bestemt til konsum vurderes at blive færdigbehandlet under det tjekkiske formandskab i førstebehandling. Hensigten med forslaget er forenkling og effektivisering af den eksisterende lovgivning for håndtering af animalske biprodukter, samtidig med at det eksisterende høje niveau for fødevaresikkerhed, dyresundhed og miljøbeskyttelse bevares. Forslaget om animalske biprodukter forventes formelt vedtaget på rådsmødet i juni 2009.

 

Derudover vil der være drøftelsen af en række rapporter, herunder blandt andet rapport om gennemførelse af hygiejne-pakken samt rapport om overholdelse af lovgivningen indenfor foder, fødevarer og dyresundhed og dyrevelfærd. Arbejdet med dyresundhedsstrategien fortsætter endvidere.

 

2.2. Landbrugssager

Med afslutningen af sundhedstjekket af den fælles landbrugspolitik under rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18.- 20. november 2008 er rammerne for den fælles landbrugspolitik foreløbigt fastlagt for de næste år. Drøftelserne af den fremtidige fælles landbrugspolitik vil fortsætte under de kommende formandskaber.

 

Forenkling af den fælles landbrugspolitik vil være en prioritet for det tjekkiske formandskab. Prioriteten skal ses i sammenhæng med Kommissionens overordnede forenklingsinitiativ, i særdeleshed målsætningen om forbedring af lovgivningskvaliteten. Kommissionen forventes i løbet af foråret 2009 at fremlægge en rapport om forenkling af den fælles landbrugspolitik, hvilket formandskabet vil bruge som afsæt til efterfølgende vedtagelse af rådskonklusioner.

 

På landdistriktsområdet vil formandskabets primære fokus være meddelelsen om en eventuel ny definition af de såkaldte ugunstigt stillede områder (LFA - Less Favoured Areas). Denne støtteordning anvendes i vid udstrækning i en række medlemsstater til at kompensere landmænd i ugunstigt stillede områder. Meddelelsen om ugunstigt stillede områder forventes fremlagt i foråret 2009, men forventes ikke fulgt af egentlige forslag før efteråret 2009. Færdigbehandling og vedtagelse af eventuelle forslag vil således ikke kunne nås under det tjekkiske formandskab.

 

Europa-Parlamentet forventes at afgive sin udtalelse om forslaget om fødevarehjælp til socialt udsatte i marts 2009. Det er dog uklart, hvorvidt forslaget vil kunne vedtages, da der er et blokerende mindretal i Rådet imod forslaget. Der vil endvidere være en drøftelse af en rapport fra Kommissionen om anvendelsen af IT i landdistrikterne. Derudover er der en række mindre forslag om den internationale vinorganisation og konsekvenstilpasninger af den fælles markedsordning.

 

2.3. Fiskerisager

Under det tjekkiske formandskab forudses det vigtigste punkt at blive forslaget til en ny fiskerikontrolforordning, som blev præsenteret på rådsmødet (landbrug og fiskeri) den 18.-20. november 2008. Formålet med forslaget er at konsolidere og forenkle den gældende lovgivning, men også at udvikle en ny harmoniseret tilgang til inspektion og kontrol, der dækker alle aspekter fra ”redskab til bord”, at udvikle en fælles kultur for efterlevelse af reglerne og at sikre en effektiv anvendelse af reglerne i den fælles fiskeripolitik. Tjekkiet forudser, at man vil skulle behandle forslaget indgående igennem hele foråret med henblik på at opnå vedtagelse under det svenske formandskab i andet halvår af 2009.

 

Formandskabet agter endvidere at fortsætte drøftelserne om Kommissionens forslag fra juni 2008 om tekniske foranstaltninger for at fremme bevarelsen af fiskebestandene, reducere udsmid og beskytte sårbare marine habitater i EU-farvande. Tanken er, at der med forslaget kan opnås klarere og enklere tekniske regler for EU-fiskeriet og regler, der er bedre tilpasset de forskellige økosystemer. Formandskabet vil forsøge at opnå politisk enighed på rådsmødet i juni 2009.

 

Kommissionen forventes i foråret 2009 at præsentere en grønbog til reform af EU's fiskeripolitik med henblik på at indlede en bredt funderet konsultation med medlemsstater og interessenter og skabe politisk momentum og bred enighed om behovet for en ambitiøs reform. Formandskabet har lagt op til en præsentation på rådsmødet i april 2009. Et egentligt forslag forventes først fremsat i begyndelsen af 2011 med henblik på vedtagelse i 2012.

 

For det tjekkiske formandskab vil akvakultur have høj prioritet, og man vil gerne opnå rådskonklusioner på rådsmødet i juni 2009. Kommissionen forventes også sidst i første halvår 2009 at præsentere et forslag om miljømærkning af fiskeriprodukter. Dette forslag vil skulle drøftes under svensk formandskab i andet halvår af 2009.

 

Formandskabet lægger endvidere op til at opnå enighed om langsigtede planer for hestemakrel og nordlig kulmule. På rådsmødet i juni 2009 vil der være en første drøftelse af politikerklæringen om TAC/kvoter for 2010. Derudover er der forhandlinger og tilpasninger af bestemmelser for en række regionale fiskeriforvaltningsorganisationer.