Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om forslag til kommis-sionsbeslutning om udsteÂdelÂse af markedsføringsÂtilladelse med betingelser for lægeÂmidÂlet til sjældne sygdomme Nplate - romiplostim
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en markedsføringstilladelse til lægemidlet Nplate - romiplostim.
Nplate er indiceret til voksne patienter, som har fÃ¥et fjernet milten som led i behandlingen af den sjældne sygdom, kronisk immun (idiopatisk) tromboÂcytopenisk purpura (ITP), og som er refraktære over for andre behandlinger (fx kortikosteroider, immunoglobuliner).
Nplate kan også overvejes som andenvalgs-behandling til voksne patienter i stedet for miltfjernelse, hvis det kirurgiske indgreb er kontraindiceret.
En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark.
1. Indledning
Kommissionens forslag EU/1/08/497/001-002 (EMEA/H/C/942) til den ovenfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 5. januar 2009.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 4, stk. 1, og artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Endvidere foreligger der forslag til beslutning i henhold til artikel 127a i Europa-Parlamentets og Rådets direktiv 2001/83/EF, for så vidt angår tilladelse til markedsføring af lægemidlet Nplate.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslagene skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 26. januar 2009.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduÂren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvars-sygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgÂningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved anÂsøgninger om godkendelse af lægemidler til sjældne sygdomme afgives først udtalelse af COMP (Committee on Orphan Medicinal Products - Udvalget for Lægemidler til Sjældne Sygdomme), der afgør, om det pÃ¥gælÂdende produkt kan fÃ¥ status som et lægemiddel til sjældne sygdomme. SÃ¥Âfremt COMP kan godkende denne status, afgives herefter udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hver medlemsstat har udpeget 1 medlem til henholdsvis COMP og CHMP.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen kan udstedes en markedsføringstilladelse med betingelser til lægemidlet Nplate, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medÂlemsstater.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Romiplostim er fremstillet ved hjælp af rekombinant DNA-teknologi i Escherichia coli (E. coli).
Romiplostim er et Fc-peptid-fusionsprotein (peptibody), som signalerer og aktiverer intracellulære transkriptionsveje via trombopoietin (TPO)-recepÂtoren (ogsÃ¥ betegnet cMpl) til at øge blodpladeproduktionen. Der er tale om et biologisk lægemiddel med en helt ny virkningsmekanisme.
Lægemidlet er indiceret til voksne patienter, som har fÃ¥et fjernet milten som led i behandlingen af den sjældne sygdom kronisk immun (idiopatisk) tromÂboÂcytopenisk purpura (ITP), og som er refraktære over for andre behandÂlinger (fx kortikosteroider, immunoglobuliner). ITP er karakteriseret ved et nedsat antal blodplader pga. øget destruktion af disse celler i milten. Mangel pÃ¥ blodplader viser sig ved øget blødningstilbøjelighed.
Nplate kan også overvejes som andenvalgs-behandling til voksne patienter i stedet for miltfjernelse, hvis det kirurgiske indgreb er kontraindiceret.
Lægemidlet indgives en gang ugentligt som en subkutan injektion under nøje kontrol af blodpladetallet.
Bivirkningerne har relation til den farmakologiske virkning pÃ¥ de bloddanÂnenÂde celler i knoglemarven. Dels kan en utilsigtet stor stigning i blodpladeÂtallet bevirke blodpropper, dels vil en stimulation af de celler, der danner blodplader (megaka-ryocytter), bevirke, at der sker en stimulation af de celler, der danner de fibre (retikulin), som er forstadiet til bindevæv. Herved er der risiko for fortrængning af den normale knoglemarv. I praksis er denne skade ikke set.
En anden risiko er udvikling af antistoffer mod lægemidlet, som kan bevirke tab af effekt. Mere alvorligt er det, at sÃ¥danne antistoffer krydsreagerer med det naturlige trombopoietin (en vækstfaktor, som regulerer den normale danÂnelse af blodplader).
Til markedsføringstilladelsen til Nplate er der fastsat en række betingelser eller begrænsninger som angivet i artikel 127a i Direktiv 2001/83/EF, som medlemsstaterne er forpligtet til at implementere nationalt.
Nplate mÃ¥ kun udleveres efter begrænset recept; i Danmark vil lægeÂmidlet kun blive udleveret pÃ¥ sygehuse.
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslagene.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Idiopatisk trombocytopenisk purpura (ITP) er karakteriseret ved et nedsat anÂtal blodplader (trombocytter) i blodet pga. antistoffer rettet mod blodpladerÂne. NÃ¥r der bindes antistof til blodplader, fanges cellerne lettere i det naÂturÂlige destruktions-organ, milten. ITP kan have mange grader, men det vigtigÂste symptom er i alle tilfælde tegn pÃ¥ øget blødningstilbøjelighed, først i hud og slimhinder, men i sværere grader ogsÃ¥ livstruende blødning i indre orÂganer.
I Danmark diagnosticeres der Ã¥rligt ca. 140 nye tilfælde af ITP hos voksne. Omkring 60 pct. af disse patienter opnÃ¥r en varig remission ved behandling med binyrebarkhormon eller fjernelse af milten (splenektomi), mens resten af patienterne fÃ¥r refraktær sygdom defineret ved vedvarende blodpladeÂmangel. En række lægemidler kan anvendes i den situation, først og fremÂmest et fornyet behandlingsforsøg med binyrebarkhormon (prednisolon eller dexamethason) og andre midler, som hæmmer immunsystemet, højdosis immunglobulin og cytostatika, især azathioprin, men ogsÃ¥ cyklophosphamid eller vinkaalkaloider. Endelig kan man anvende det antibakterielle middel dapson og det androgene hormon danazol.
Behandlingen af patienter med refraktær ITP udgør et stort klinisk problem, idet der ikke er gennemført randomiserede, kontrollerede kliniske undersøÂgelÂser, som kan danne grundlag for valg af behandlingsform og -rækÂkeÂfølge.
Fjernelse af milten er ikke helt uproblematisk, dels er der en operativ risiko, dels en vedvarende øget risiko for alvorlige infektioner især med pneumoÂkokker, meningokokker og Haemophilus influenzae B efter indgrebet. AmeÂriÂcan Society of Hematology (ASH) anbefaler operation efter 4-6 ugers forÂsøg med binyrebarkhormon, uden at pladetallet er kommet over 30 mia/liter blod (normalværdi 150-400 mia/liter). I Danmark er man lidt mere restriktiv med operation, og man vil ofte have prøvet en modalitet mere ud over biÂnyreÂbarkhormon, inden indgrebet foretages.
Nplate er et nyt lægemiddel til de relativt fÃ¥ patienter med refraktær ITP, som ikke responderer pÃ¥ konventionel behandling. Pga. de mange allerede tilÂÂgængelige mere eller mindre velundersøgte behandlingsmodaliteter er det endnu ikke muligt at vurdere lægemidlets praktiske plads i behandlingsÂrækkefølgen.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel lever op til de krav, der stilles til lægemidlers effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥Âgældende læÂgemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenÂhæng udgør forslagene en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Da man endnu ikke kender den pris, som Nplate vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af patienterne med refraktær ITP, der vil skulle tilbydes behandling med Nplate, kan man ikke præcist udtale sig om forslagets økonomiske konsekvenser for regionerne.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
PÃ¥ baggrund af forslag til kommissionsbeslutning om udstedelse af marÂkedsÂføringstilladelse med betingelser for lægemidlet Nplate, omhandÂlet i artikel 127a i Europa-Parlamentets og RÃ¥dets direktiv 2001/83/EF, er det af hensyn til en sikker og virkningsfuld anvendelse af lægemidlet en betingelse for markedsførings-tilladelsen, at indehaveren af markedsføringstilladelsen skal afÂtale indholdet i et informationsprogram med de relevante nationale myndigÂheder og derefter implementere programmet nationalt for at sikre, at læÂger, før de ordinerer lægemidlet, modtager en informationspakke, der er mÃ¥lrettet sundhedspersonale, og som har følgende indhold: 1) InformationsÂmateriale 2) Produktresumé (SPC) samt indlægsseddel og etikettering.
Informationsmaterialet skal især fokusere pÃ¥ dosering i forhold til det akÂtuelle blodpladetal og sundhedspersonalets pligter i forbindelse med ordinaÂtion af romiplostim og nødvendigheden af grundig patientvejledning anÂgÃ¥ende forholdet mellem risici og fordele.
Risici omfatter bl.a. sandsynlighed for recidiv af trombotytopeni ved sepoÂneÂring af behandlingen, en øget dannelse af retikulin i knoglemarven, hvis kliniske betydning endnu er ukendt, men som teoretisk kan betyde øget danÂnelse af bindevæv og dermed fortrængning af den normale knoglemarv. Monitorering af denne mulige bivirkning kræver regelmæssige knogleÂmarvsÂbiopsier.
Der skal informeres om incidencen af romiplostim-neutraliserende antiÂstoffer i de kliniske studier og om, at romiplostim-neutraliserende antistoffer kan krydsreagere med endogen trombopoietin (TPO) og bevirke blodpladeÂmangel. Informa-tionsmaterialet skal fortælle, at antistoftestning er tilgængeÂlig pÃ¥ lægens begæring, og hvor denne testning kan finde sted.
Der skal informeres om en øget risiko for blodpropper.
Der skal informeres om, at romiplostim kan inducere progression af visse ondartede blodsygdomme, især myelodysplastisk syndrom (MDS), og at det følgelig kun bør anvendes som angivet i kliniske studier. Risikoen og forÂdeÂlene ved behandling af blodplademangel hos ikke-ITP patientpopulationer er ikke afklaret. Det skal være tydeliggjort, at forholdet mellem risiko og fordele ved ITP-behandling hos børn ikke er afklaret.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninÂger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslagene.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalgene COMP og CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har ikke været drøftet i EU-regi efter behandlingen i CHMP, hvorfor forhandlingssituationen er uafklaret.
Det forventes, at hovedparten af medlemsstaterne kan støtte forslagene.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslagene har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.