Grundnotat til Folketingets Europaudvalg om udÂstedelse af markedsføringstilladelse under særlige omstænÂdigÂÂheder for lægemidlet Celvapan
Resumé
En vedtagelse af det foreliggende forslag vil indebære, at der udstedes en tilladelse under særlige omstændigheder til markedsføring af lægemidlet Celvapan. Lægemidlet anvendes til forebyggelse af influenza i tilslutning til en officielt erklæret pandemi.
En vedtagelse af forslaget kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en forbedring af sundhedsbeskyttelsesniveauet i Danmark
Det skal bemærkes, at det pga. edb-tekniske problemer i Ministeriet for Sundhed og Forebyggelse beklageligvis tidsmæssigt ikke har været muligt at orientere Folketingets Europaudvalg om sagen, før afstemningen fandt sted. Af denne årsag har Danmark valgt at undlade at stemme i den konkrete sag. Dette har dog ikke haft indflydelse på udfaldet af afstemningen, idet samtlige andre medlemsstater har tilsluttet sig forslaget.
1. Indledning
Kommissionens forslag (EU/1/08/506/001 (EMEA/H/C/982)) til den ovenÂfor nævnte beslutning er fremsendt til medlemsstaterne den 3. februar 2009.
Forslaget har som retsgrundlag artikel 4, stk. 1, og artikel 10, stk. 2, i RÃ¥dets forordning 726/2004 om fastlæggelse af fællesskabsprocedurer for godkendelse og overvÃ¥gning af human- og veterinærmedicinske lægemidler og om opretÂtelse af et europæisk lægemiddelagentur.
Forslaget behandles i skriftlig procedure, og Kommissionen har oplyst, at medlemsstaternes stillingtagen til forslaget skal være formanden for forÂskriftskomitéen i hænde senest den 25. februar 2009.
Efter forordning 726/2004 skal en central godkendelsesprocedure følges ved ansøgninger om udstedelse af markedsføringstilladelse til lægemidler udÂviklet pÃ¥ grundlag af en række bioteknologiske fremgangsmÃ¥der. ProceÂduÂren skal desuden anvendes ved godkendelse af lægemidler til mennesker med et indhold af nye aktive stoffer (der ikke tidligere har været godkendt i et lægemiddel inden for EU), nÃ¥r de pÃ¥gældende lægemidler er fremstillet til behandling af immunforsvarssygdomme, kræft, visse nervelidelser, sukkerÂsyge og sjældne sygdomme samt ved godkendelse af veterinære lægemidler bestemt til at fremme dyrs vækst eller produktivitet.
Virksomhederne kan endvidere frivilligt anmode om anvendelse af den cenÂtrale procedure for andre lægemidler med et nyt aktivt stof, lægemidler som er behandlingsmæssigt, videnskabeligt eller teknisk nyskabende, samt lægeÂmidler hvor en tilladelse pÃ¥ fællesskabsplan kan være til gavn for patienÂterne.Â
Â
Ansøgninger, der behandles efter den centrale procedure, indsendes til Det Europæiske Lægemiddelagentur. Lægemiddelagenturets udtalelse om anÂsøgÂningen afgives af et af agenturets videnskabelige ekspertudvalg. Ved anÂsøgninger om godkendelse af lægemidler til mennesker afgives udtalelse af CHMP (Committee for Medicinal Products for Human Use – Udvalget for Humanmedicinske Lægemidler). Hver medlemsstat har udpeget 1 medlem til dette udvalg.
Kommissionen træffer afgørelse om godkendelse eller nægtelse af godÂkendelse af udstedelse af en markedsføringstilladelse efter forvaltningsÂproceduren i Det StÃ¥ende Udvalg for Humanmedicinske Lægemidler. KomÂmissionen vedtager de foreslÃ¥ede foranstaltninger, der straks finder anÂvendelse. OpnÃ¥s der ikke kvalificeret flertal i udvalget, forelægger KommisÂsionen sin beslutning for RÃ¥det. Kommissionen kan i sÃ¥ fald udsætte anÂvendelsen af de foranstaltninger, den har vedtaget, i 1 mÃ¥ned. RÃ¥det kan med kvalificeret flertal træffe anden afgørelse inden for 1 mÃ¥ned. Har RÃ¥det ikke inden for fristen pÃ¥ 1 mÃ¥ned truffet en anden afgørelse, gennemfører Kommissionen sin beslutning.
2. Forslagets formål og indhold
Vedtagelse af Kommissionens forslag til beslutning indebærer, at der af Kommissionen under særlige omstændigheder kan udstedes en markedsføÂringstilladelse til lægemidlet Celvapan, som giver adgang til at markedsføre lægemidlet i samtlige 27 medlemsstater.
Kort beskrivelse af lægemidlet
Celvapan er en influenzavaccine, som er fremstillet ud fra hele inaktiverede virioner, som er dyrket i vero-celler. Vaccinen indeholder antigen af pandeÂmisk stamme A/Vietnam/1203/2004(H5N1). En dosis pÃ¥ 0,5 ml indeholder 7,5 μg hæmagglutinin (H5).
Celvapan er en mockup-vaccine, hvilket betyder, at den er fremstillet ud fra en virusstamme, som potentielt vil kunne forÃ¥rsage en pandemi. Det der karakteriserer et sÃ¥dant virus er, at det aldrig (eller muligvis senest for manÂge Ã¥r siden) har cirkuleret blandt mennesker. Dette indebærer, at befolkninÂgen ikke har nogen som helst immunitet over for virusset, hvilket normalt gør sig gældende over for â€almindelig†sæsoninfluenza. Smitte vil derfor meÂget hurtigt kunne sprede sig til et stort antal mennesker over hele Jorden. Man kender til mange pandemier gennem tiderne, f.eks. Den Spanske Syge, hvorunder ca. 20 millioner mennesker døde i 1918-19.
Mockup-vacciner fremstilles i interpandemi-situationen efter de almindeÂliÂge guidelines for vaccinefremstilling, dvs. at der er udført farmakologiske og kliniske studier, som viser, at vaccinen er effektiv, sikker og af høj kvalitet, og ansøgning om markedsføringstilladelse har gennemgÃ¥et vanlig omfattenÂde assessment. I det øjeblik WHO erklærer, at en pandemi er brudt ud, vil virus blive karakteriseret, og det virusantigen, som mockup-vaccinen indeÂholÂder, vil blive erstattet af det relevante antigen. Denne fremgangsmÃ¥de skulle sikre, at man i løbet af fÃ¥ mÃ¥neder kan levere en vaccine specifikt retÂtet mod det pandemiudløsende virus, og godkendelsesprocedurens varigÂhed kan forkortes betydeligt.
Symptomerne pÃ¥ en pandemisk influenza er de samme som ved en â€ordiÂnær†influenza, men er hyppigt mere alvorlige.
Celvapan er i kliniske forsøg blandt 312 voksne i alderen 18 til 59 år og 272 ældre vist at have en beskyttende effekt på ca. 66 pct. efter to doser givet med tre ugers interval. Studierne har ikke inkluderet børn eller personer med andre sygdomme.
Studier af antistoffernes holdbarhed har vist, at vaccinens beskyttende effekt er faldet til ca. det halve efter 6 måneder.
Med hensyn til bivirkninger er der i kliniske forsøg inkluderende 606 perÂsoner pÃ¥ 18 Ã¥r eller derover ikÂke obserÂveÂret alvorlige bivirkninger. Hyppigst er registreret lette smerter pÃ¥ injektionsstedet, hovedpine, svimmelhed, feÂber, kuldegysninger samt muskel- og ledsmerter. SjældÂnere er observeret symptomer som ved forkølelse.
Vaccinen mÃ¥ ikke gives til personer, der tidligere har udvist en anafylaktisk reaktion over for et af vaccinens indholdsstoffer, og der skal udvises forsigÂtighed, hvis vaccinen gives til personer med kendt overÂfølsomhed over for det aktive stof eller over for et eller flere af hjælpeÂstofferne og over for sporstoffer – f.eks. formaldehyd, benzonase eller saccharose. Under en panÂdemi kan det dog være relevant at give vaccinen selv til personer, der tidÂligere har udvist anafylaktisk reaktion over for et af de nævnte stoffer, under forudsætning af, at der er genoplivÂningsÂudstyr inden for rækkevidde.
Vaccinen skal gives intramuskulært og mÃ¥ under ingen omstændigheder giÂves intravaskulært. Der skal udvises forsigtighed hos personer med blødÂningsforstyrrelser. Celvapan mÃ¥ ikke gives samtidigt med andre vacciner.
Der foreligger ingen data vedrørende vaccination med Celvapan af gravide, men data fra anvendelse af interpandemiske trivalente vacciner ved graÂviditet har ikke vist tegn pÃ¥ vaccine-relaterede bivirkninger, hvorfor vacciÂnation af gravide ikke frarÃ¥des. Celvapan kan anvendes til ammende kvinÂder.
Celvapan bør kun anvendes i overensstemmelse med officielle retningsÂlinjer.
Celvapan er receptpligtig. Celvapan mÃ¥ kun markedsføres, nÃ¥r der er udÂstedt en officiel WHO/EU-erklæring om en pandemisk influenza, og pÃ¥ de betingelser, som markedsføringstilladelsesindehaveren skal opfylde i henÂhold til den godkendte Risk Management Plan.
Â
Indehaveren af markedsføringstilladelsen skal sikre, at pharmacovigilance-systemet er på plads og fungerer før og under markedsføring af produktet.
Indehaveren af markedsførngstilladelsen skal indsende en risikohåndteringsplan i henhold til CHMP’s retningslinier for risikohåndtering i forbindelse med lægemidler til mennesker.
Indehaveren af markedsføringstilladelsen skal endvidere inden for en fastsat tidsramme afslutte undersøgelser om kliniske aspekter og pharmacovigilance. Resultaterne af disse undersøgelser vil danne grundlaget for den årlige revurdering af risk/benefit-forholdet.
Â
3. Nærhedsprincippet
Der er tale om en gennemførelsesforanstaltning for en allerede vedtagen retsakt. Overvejelser om nærhedsprincippet er derfor ikke relevante.
4. Udtalelser
Europa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget.
5. Forslagets konsekvenser for Danmark
Historien har vist, at pandemier typisk indtræder 2-4 gange i et århundrede. Det nu er mere end 40 år siden, at Hong Kong-influenzaen indtraf.
I tilfælde af en officielt deklareret pandemisk situation bør det tilstræbes, at så stor en del af befolkningen som muligt vaccineres. Erfaring fra tidligere pandemier har vist, at unge kan være mere modtagelige for smitte end ældre på grund af lavere forekomst af immunitet simpelthen som følge af færre års eksponering for influenzavirus.
Det er Lægemiddelstyrelsens vurdering, at det pÃ¥gældende lægemiddel fuldt ud lever op til de krav, der stilles til mockup-vacciners effekt, sikkerhed og kvaÂlitet. Det er Lægemiddelstyrelsens opfattelse, at markedsføringen af det pÃ¥Âgældende lægemiddel kan indebære behandlingsmæssige fordele, og i den sammenhæng udgør forslaget en bedring af sundhedsbeskyttelsen.
Da man endnu ikke kender den pris, som Celvapan vil blive solgt til, og da man ikke har overblik over, hvor stor en del af befolkningen, der vil skulle tilbydes vaccination med Celvapan, kan man ikke præcist udtale sig om forÂslagets økonomiske konsekvenser for regionerne.
Forslaget vil ikke have statsfinansielle konsekvenser.
En vedtagelse af Kommissionens forslag vil ikke kræve dansk lovgivning.
6. Høring
Ansøgninger om markedsføringstilladelser til lægemidler forelægger Læge-middelstyrelsen ikke for andre myndigheder eller organisationer, da disse sager med ledsagende dokumentationsmateriale indeholder oplysninÂger om forretningshemmeligheder af sensitiv karakter.
7. Regeringens foreløbige generelle holdning
Regeringen kan støtte forslaget.
8. Generelle forventninger til andre landes holdninger
Forslaget har været behandlet i ekspertudvalget CHMP, som med enstemÂmighed har kunnet anbefale markedsføringen af det pÃ¥gældende lægeÂmiddel.
Forslaget har endvidere været behandlet i forskriftskomitéen den 25. februar 2009, hvor samtlige medlemsstater (undtagen Danmark, der undlod at stemme) har tilsluttet sig forslaget.
9. Tidligere forelæggelse for Folketingets Europaudvalg
Forslaget har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.