Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 281
Offentligt
657053_0001.png
Europaudvalget
REFERAT
AF 25. EUROPAUDVALGSMØDE
Dato:
Tidspunkt:
Sted:
Til stede:
Onsdag den 25. februar 2009
5 min. efter mødet i Det Udenrigspolitiske Nævn, dog tid-
ligst kl. 9.30
Vær. 2-133
Kim Andersen (V), Michael Aastrup Jensen (V), Erling
Bonnesen (V), Henrik Høegh (V) næstformand, Morten
Messerschmidt (DF), Pia Adelsteen (DF), Kim Mortensen
(S) og Hanne Agersnap (SF).
Statsminister Anders Fogh Rasmussen.
Desuden deltog:
Næstformanden, Henrik Høegh, fungerede som formand.
Punkt 1. Forelæggelse af uformelt topmøde for EU’s stats- og
regeringschefer den 1. marts 2009
Statsministeren:
Der er indkaldt til uformelt topmøde søndag den 1. marts i
Bruxelles, og formålet med det er at drøfte EU’s videre håndtering af den fi-
nansielle og økonomiske krise. Formandskabet ønsker at sende et klart signal
om, at EU fortsat vil tage alle nødvendige skridt og fortsat vil koordinere krise-
tiltag inden for den fælles EU-ramme.
Jeg vil godt understrege, at formandskabet ikke lægger op til, at vi skal træffe
beslutninger på mødet. Men formandskabet har tilkendegivet, at drøftelsen
særligt vil fokusere på fire emner:
For det første situationen i den finansielle sektor, det er en situation, der fort-
sat er meget præget af usikkerhed og tilbageholdenhed i kreditgivningen. En
række lande har vedtaget omfattende hjælpepakker rettet mod banksektoren i
form af rekapitalisering og garantiordninger – det gælder også for Danmark –
og der er behov for fortsat at følge situationen tæt.
For det andet lægger formandskabet op til at drøfte gennemførelsen af den
økonomiske genopretningsplan, som vi besluttede på DER i december. Det er
en plan om at sætte skub i den europæiske økonomi gennem en koordineret
finanspolitisk ekspansion. I den forbindelse ønsker formandskabet bl.a. at
drøfte, hvordan vi sikrer, at de mange nationale hjælpepakker ikke tilsidesæt-
te Det Indre Markeds grundlæggende principper om fri og lige konkurrence.
For det tredje ønsker formandskabet at drøfte beskæftigelsessituationen og
mulige initiativer for at undgå tab af arbejdspladser. Vi venter alene en første
drøftelse, for det er sådan, at vækst og beskæftigelse traditionen tro også vil
være et hovedemne på det ordinære forårstopmøde, som finder sted om få
uger, nemlig den 19.-20. marts.
Så kan jeg i øvrigt oplyse, at formandskabet herudover har planlagt et ekstra-
ordinært topmøde om beskæftigelse i maj.
829
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 281: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/2-09
25. Europaudvalgsmøde 25/2-2009
For det fjerde vil formandskabet benytte lejligheden til at drøfte forberedelsen
af G 20-mødet i London den 2. april. G 20-mødet vil fokusere på reformer af
det globale finansielle og økonomiske system i bred forstand, herunder ikke
mindst en styrkelse af det finansielle marked.
Fra dansk side hilser vi formandskabets initiativ velkomment. EU har gennem
det seneste halve år udvist stor beslutsomhed i håndteringen af krisen. Vi har
vedtaget fælles retningslinjer for nationale hjælpepakker rettet mod
banksektoren og realøkonomien, og vi har aftalt en fælles EU-strategi for
styrkelse og regulering af det globale finansmarked.
Det er væsentligt, at vi fortsat håndterer krisen gennem en fælles og
velkoordineret indsats, og mødet på søndag vil give os lejlighed til uformelt at
drøfte mange af de spørgsmål, som vi så vender tilbage til i mere formel
ramme på det ordinære forårstopmøde senere i marts.
Det er også i Danmarks interesse, at EU anlægger en koordineret linje forud
for G 20-mødet i London. EU bør efter vores opfattelse arbejde for en
ambitiøs tilgang. Fra dansk side lægger vi stor vægt på at styrke den
finansielle regulering og overvågen. Der er behov for større gennemsigtighed
og mere ansvarlighed både i EU og globalt.
Vi skal forbedre tilsynet med den finansielle sektor, forbedre reglerne for
kapitalkrav, og vi skal styrke samarbejdet mellem landenes
tilsynsmyndigheder.
Princippet bør være, at alle typer finansielle aktiver og finansielle aktører er
underlagt regulering. Det gælder også kapital- og hedgefonde, sådan som det
fremgår af det danske udspil fra november. Og vi skal lægge større pres på
lande, der reelt fungerer som skattely.
Samtidig skal vi styrke de globale finansielle institutioner, så reformarbejdet
får den nødvendige politiske legitimitet. Det gælder ikke mindst IMF, der bør
tilføres øgede ressourcer og større kompetencer, f.eks. når det gælder
finansiel og makroøkonomisk overvågning.
Det er væsentligt, at den økonomiske krise ikke medfører en tilsidesættelse af
EU’s grundlæggende spilleregler på det økonomiske område.
Som en lille og åben økonomi har Danmark en stor interesse i, at nationale
hjælpepakker bliver gennemført i fuld respekt for Det Indre Markeds
grundlæggende principper. Det må være sådan, at eventuelle undtagelser fra
EU’s konkurrence- og statsstøtteregler bliver begrænset mest muligt, både
hvad angår omfang og varighed. Og det er i det hele taget vigtig, at undgå
protektionistiske tendenser både i EU og globalt.
Det er også vigtigt, at vi respekterer vækst- og stabilitetspagten, selvfølgelig
på en sådan måde at den indbyggede fleksibilitet, der jo er i vækst- og
stabilitetspagten, bliver udnyttet fuldt ud i den nuværende situation.
Men det er vigtigt, at finanspolitiske ekspansioner bliver doseret og timet kor-
rekt. Vi må konstatere, at flere EU-lande har oplevet et hurtigt voksende of-
fentligt underskud og rentespænd. Vi bør allerede nu overveje en fælles EU-
strategi for den efterfølgende konsolidering, så vi ikke sætter de offentlige fi-
830
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 281: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/2-09
25. Europaudvalgsmøde 25/2-2009
nansers langsigtede holdbarhed over styr, og det vil samtidig være et væsent-
ligt bidrag til at understøtte en høj beskæftigelse også på længere sigt.
Det er også væsentligt, at vi fortsat fokuserer på at fremme Europas langsig-
tede vækst og beskæftigelse gennem Lissabon-strategien. Der er behov for
strukturreformer og en øget fokus på forskning og uddannelse, så Europa og-
så fremover kan begå sig i den globale konkurrence.
Endelig lægger vi fra regeringens side stor vægt på, at den finansielle og
økonomiske krise ikke fjerner opmærksomheden fra andre væsentlige globale
dagsordner. Det gælder bl.a. klimaudfordringen, hvor der er et stort behov for,
at EU fortsat påtager sig et globalt lederskab frem mod klimakonferencen til
december.
I det hele taget er det min opfattelse, at der bør være stærk fokus på at give
det grønne element en stærk placering i de økonomiske stimulanspakker, der
måtte blive introduceret rundt omkring.
Men der er også andre globale dagsordner, der er væsentlige, det gælder
f.eks. den udviklingspolitiske og handelspolitiske dagsorden. EU bør fortsat
presse på for at nå en positiv afslutning på frihandelsforhandlingerne inden for
DOHA-runden.
Jeg vil godt her til sidst endnu en gang understrege, at det er tale om et ufor-
melt møde. Der er ikke lagt op til, at der skal træffes egentlige beslutninger,
og vi vender tilbage til de emner her på de kommende møder i DER, i første
omgang på forårstopmødet den 19.-20. marts.
Kim Mortensen
takkede for orienteringen og sagde, at der jo ingen tvivl var
om, at det var de samme emner, der optog diskussionen her i Danmark som i
hele EU, nemlig den finansielle krise og den hastigt stigende arbejdsløshed
rundt omkring i Europa.
Kim Mortensen sagde, at han havde hørt, at statsministeren havde sagt, at
det var et uformelt møde, hvor man skulle diskutere de almindeligt kendte
emner, og at det første spørgsmål, statsministeren havde berørt, vedrørte
kapital- og hedgefonde.
Kim Mortensen havde bemærket, at den tyske forbundskansler efter det forri-
ge møde i DER havde sagt, at EU nu var klar til at foretage, om ikke indgreb,
så at træffe nogle beslutninger, der rettede sig mod større kontrol med kapi-
talmarkederne. Kim Mortensens første spørgsmål var derfor, hvordan det
danske indspil indgik i drøftelserne, og hvordan regeringen havde placeret det
indspil i forhold til de drøftelser, der skulle foregå omkring det emne.
Kim Mortensens andet spørgsmål vedrørte landenes enkeltbidrag til den sam-
lede EU-vækstpakke og den samlede økonomi. Han nævnte, at det af en hi-
storie i Børsen var fremgået, at Danmark faktisk havde endnu bedre økono-
miske muligheder for at skyde ind i forhold til den samlede EU-pakke, og hans
spørgsmål var, om Danmark underspillede de reelle økonomiske muligheder,
vi havde, eller om Danmark bidrog til den samlede EU-strategi med den øko-
nomi, vi havde til rådighed.
831
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 281: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/2-09
25. Europaudvalgsmøde 25/2-2009
Kim Mortensens sagde, at hans sidste spørgsmål var et mindre spørgsmål,
som vedrørte diskussionen om beskæftigelse. Han gjorde opmærksom på, at
man tidligere i Europaudvalget havde prøvet at sætte fokus på ungdomsar-
bejdsløsheden og på ungdomsarbejdsløsheden som et selvstændigt emne i
forhold til både den nationale, men også den europæiske fremtid, og at stats-
ministeren selv havde nævnt den langsigtede strukturreform og Lissabon-
strategien, der skulle følges op på. Kim Mortensen mente, at den stigende
ungdomsarbejdsløshed isoleret set udgjorde et kæmpe problem i de langsig-
tede strategier, og at den måske derfor fortjente en selvstændig plads i dis-
kussionerne.
Hanne Agersnap
takkede statsministeren for orienteringen og sagde, at de jo
tidligere havde diskuteret koordinationen i EU, den fælles regulering og gen-
nemsigtigheden, som de alle var meget interesserede i, og at hun havde tre
spørgsmål.
Det ene var rent teknisk. Statsministeren havde nævnt, at IMF skulle have
kompetence til mere overvågning, men sagde Hanne Agersnap, hun var ikke
klar over, om EU var selvstændigt medlem af IMF, eller om det var som med-
lemsstat man skulle prøve at koordinere et pres på IMF, som jo var en ver-
densbankorganisation.
Hanne Agersnap bad statsministeren kommentere noget, hun dagen før hav-
de læst på Ritzau, at Sarkozy var ude med handelskrigstrommerne i forhold til
USA’s landbrugsstøtte og protektionisme. Hun havde forstået, at statsministe-
ren mente, at det var det, man skulle undgå, men hun ville gerne have en re-
aktion på det, Sarkozy havde sagt.
Hanne Agersnap sagde, at hendes sidste spørgsmål selvfølgelig vedrørte
klimaet, der, som statsministeren havde sagt, kom meget ind i løsningspak-
kerne. Hun syntes, det ville være interessant, hvis man via disse pakker
umiddelbart kunne få sat gang i økonomien, og at klimatiltag dér lå naturligt
for, fordi de tidligere havde været forberedt, og fordi der i forvejen et sted på
dagsordenen stod, at de skulle fremskyndes. Hanne Agersnap spurgte, om
man også i snakken om de mere strategisk langsigtede løsninger kunne få
drejet snakket hen på nogle af de tiltag, altså få løftet den dagsorden på det
uformelle topmøde.
Den fungerende formand
sagde, at han ligesom Hanne Agersnap kunne
tænke sig at høre lidt om den diskussion, der var startet i USA om protektio-
nisme, om den fare var drevet over, hvordan udmeldingerne var fra USA, og
hvordan reaktionen i øvrigt var i Europa.
Henrik Høegh havde bemærket, at man af hyrdebrevet (xx) kunne se, at den
tjekkiske premierminister specifikt nævnte bilindustrien, og han spurgte, hvor-
dan det på europæisk plan gik med at få det grønne ind over stabiliseringen af
bilindustrien, og de ønsker og principper, der kunne være i den retning.
Statsministeren
svarede Kim Mortensen, at det danske udspil vedrørende en
styrket regulering af kapitalmarkedet, herunder skærpet kontrol med kapital-
og vækstfonde var blevet modtaget positivt af Kommissionen. Kommissionens
formand, Barroso, havde i et brev, som der var sendt en kopi af til Europaud-
832
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 281: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/2-09
25. Europaudvalgsmøde 25/2-2009
valget, klart givet udtryk for en positiv holdning. Statsministeren sagde, at vi
derfor havde en forventning om, at de danske tanker ville indgå i de overve-
jelser, Kommissionen havde forud for bl.a. forårstopmødet, hvor det givet ville
blive et af temaerne. Så det havde altså fået en positiv modtagelse, tilføjede
statsministeren.
På Kim Mortensens spørgsmål, om Danmark underspillede en stimulanspak-
ke i forhold til anbefalingen fra EU, svarede statsministeren, at man havde
drøftet det på topmødet i december, hvor anbefalingerne fra mødet var, at
man totalt i EU gennemførte en stimulans af økonomien svarende til 1,5 pct.
af BNP, hvoraf de 1,2 pct. kom fra nationale pakker og 0,3 pct. fra en EU-
pakke. Statsministeren sagde, at i forhold til kriteriet om 1,2 pct. fra nationale
pakker, lå det, Danmark gjorde her i 2009 nogenlunde på linje med anbefalin-
gen fra EU, så vi underspillede bestemt ikke noget her. Vi lå stort set på linje
med den anbefaling, der var givet, tilføjede han.
Statsministeren understregede, at det var en national beslutning, at der altså
lå en anbefaling fra topmødet, men at der ikke var nogen pligt til, at de enkelte
lande skulle følge den. Man kunne ligge over, man kunne ligge under, som
man selv ville, men Danmark lå altså nogenlunde på den linje, der var anbefa-
let.
Statsministeren sagde, at han var fuldstændigt enig med Kim Mortensen i, at i
nogle lande var ungdomsarbejdsløsheden absolut et specifikt tema og et væ-
sentligt tema, og at han også syntes det var et relevant tema i forbindelse
med Lissabon-strategien. Men der var store nationale forskelle på, hvordan
arbejdsmarkederne fungerede, og hvad der skulle til for at afhjælpe ung-
domsarbejdsløsheden, men, gentog statsministeren, han syntes bestemt, at
Kim Mortensen havde ret i, at det var en udfordring.
Statsministeren svarede Hanne Agersnap, at det var de enkelte lande, der var
medlemmer af IMF og skød kapital ind, og at regeringens anbefaling var, at vi
øgede kapitalgrundlaget for IMF, så man på globalt plan havde en stærk
bankorganisation. Vi måtte så også se i øjnene, tilføjede statsministeren, at
en række af de lande, f.eks. de bedre stillede udviklingslande, som i dag stod
relativt svagt, så ville kræve at få mere indflydelse, stærkere stemmevægt
osv.. Men det havde man også signaleret en klar vilje til at gå ombord i som
led i en reform af det globale system.
Statsministeren sagde, at han også havde bemærket sig Sarkozys udtalelser,
som han imidlertid ikke var alene om. Der var også andre europæere, som
havde udtalt sig kritisk i forbindelse med, at der i USA nu var en debat om
”køb amerikansk klausuler” osv. Og det var lige præcis her, sagde statsmini-
steren, at han satte en fod ned og sagde: Nu var det altså vigtigt, at det ikke
greb om sig, og at der ikke bredte sig protektionistiske tendenser verden over:
Hvis alle lande krøb ind i sig selv og sagde: Nu skal vi lægge restriktioner på
den frie bevægelse over landegrænserne, nu skal vi lægge restriktioner på
den frie handel, nu skal vi beskytte vores egne varer ved at sige: køb dansk –
køb fransk – køb amerikansk osv., så ville det gå præcis nedad i en grum spi-
833
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 281: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/2-09
25. Europaudvalgsmøde 25/2-2009
ral, hvor man trak økonomien længere og længere ned i et sort dyb. Det var,
hvad der ville ske, hvis protektionismen bredte sig, sagde statsministeren.
Der var kun ét svar på at få vækst og velstand i verden, og det var at åbne for
mere frihandel. Frihandel var ubetinget til gavn for alle. Det var til gavn for de
industrialiserede lande såvel som til gavn for udviklingslandene, og derfor ville
det være en stor ulykke for verden, hvis svaret på finanskrisen blev stadig
mere protektionisme, sagde statsministeren. Derfor støttede han formand-
skabet i at få at det tema på topmødets dagsorden. Men han kunne godt for-
stå, at Sarkozy og andre raslede med sablen, hvis det nu var sådan, at man
endte med en situation, hvor der blev givet statsstøtte eller anden form for
støtte til den amerikanske bilindustri, for så ville det jo udsætte europæiske
bilproducenter for en urimelig konkurrence. Og hvis det begyndte at brede sig,
ville man få den der globale nedadgående onde spiral, og det var det, man
måtte advare imod, sagde statsministeren. Men det krævede selvfølgelig, at
der var en god vilje på begge sider af Atlanten til at undgå den form for pro-
tektionisme, tilføjede han.
Vedrørende klimaet sagde statsministeren, at han ville gøre det til et tema på
topmødet og endnu en gang, som han havde gjort det før, gøre det klart, at
der ikke var nogen modsætning mellem at bekæmpe den finansielle krise og
at bekæmpe klimaforandringer. Tværtimod, det var det samme, der skulle til,
nemlig at man udviklede en ny grøn økonomi, at man skabte en grøn vækst,
der kunne skabe grønne arbejdspladser, det ville være hans tema på mødet.
Statsministeren sagde, at han et par dage tidligere havde talt med premiermi-
nister Gordon Brown om G20-mødet i London den 2. april, som denne skulle
være vært for, og dér havde han spurgt, om det var en mulighed, at klimaet
også kunne gøres til et tema på det møde. Om det kunne det, vidste statsmi-
nisteren ikke, for det møde skulle først og fremmest dreje sig om finansiel re-
gulering, men vi havde en interesse i fra dansk side, at det grønne tema kom
op i så mange globale sammenhænge som overhovedet muligt, tilføjede han.
Statsministeren sagde, at han delvis havde svaret på Henrik Høeghs spørgs-
mål vedrørende de protektionistiske tendenser i USA og navnlig bilindustrien.
Han tilføjede, at det var klart, at det tjekkiske formandskab netop havde fokus
på den risiko, der var for protektionisme, når det gjaldt bilindustrien, og at han
støttede det tjekkiske formandskab i at advare imod protektionistiske tenden-
ser.
Hanne Agersnap
takkede for svarerne og sagde, at hun syntes, de var posi-
tive både omkring det protektionistiske og omkring klimaet, og at det, statsmi-
nisteren havde tænkt sig at sige, lød fornuftigt.
Men vedrørende IMF mente Hanne Agersnap, at det måtte være forbigået
hendes opmærksomhed, hvad det var for forslag, der lå om øget medlemsbi-
drag til IMF, og hvad det ville betyde på stemmevægtene, som statsministe-
ren havde været inde på. Det ville måske være bedre at få et skriftligt svar
eller et notat om det, tilføjede Hanne Agersnap.
834
EUU, Alm.del - 2008-09 - Bilag 281: Offentligt referat af Europaudvalgets møde 25/2-09
25. Europaudvalgsmøde 25/2-2009
Statsministeren
svarede, at på indeværende tidspunkt lå der ham bekendt
ingen konkrete papirer om det tema. Det var et tema, der var til drøftelse, det
var nogle tanker, der cirkulerede, det var et tema, der var oppe bl.a. på G20-
møderne og i EU-kredsen. Der var i hvert fald ham bekendt ikke udarbejdet
noget dansk papir om det, tilføjede statsministeren, men vi havde givet udtryk
for de nævnte synspunkter på globalt plan.
Hanne Agersnap
sagde, at hun ikke forstod, hvorfor det skulle ændre på
stemmevægtene, at der var foreslået øgede bidrag til IMF. Statsministeren
havde sagt, at det ville betyde, at der var nogle af de ulande, der nu var bi-
dragsydere, der ville få en øget stemmevægt i IMF.
Statsministeren
svarede, at stemmevægtene var knyttet til kapitalindskud-
dene. Hvis man skulle sige det meget kort og forenklet, var det sådan, at jo
støre kapitalindskud jo større stemmevægt. Det system var blevet oprettet lige
efter anden verdenskrig, og det var klart, at man roligt kunne sige, at dengang
var fordelingen af velstanden i verden lidt anderledes, end den er i dag. Men
dengang blev grundlaget altså lagt.
Så var der faktisk undervejs siden da med mellemrum sket justeringer, men
det var stadig væk sådan, at kapitalindskuddet såvel som stemmevægtene
ikke afspejlede, hvordan verden i dag så ud. Det var stadig væk sådan, at
grundtegningen fra 1940erne var den, der bestod, selv om der var justeret
mange gange siden. Så humlen her var, at det, forenklet sagt, gjaldt, at jo
større kapitalindskud ,jo støre stemmevægt, og det var derfor, det var relevant
at drøfte stemmevægte i relation til kapitalindskud, når man ville øge den
samlede kapital.
Formanden
takkede statsministeren for svarene og for fremmødet.
835