Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 326
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og Fiskeri
Den 16. april 2009 (rev2. 17. april)
Samråd den 17. april 2009, kl. 11.00
Fødevareministerens besvarelse af samrådspørgsmål T, stillet af Folke-
tingets Europaudvalg
Spørgsmål:
Ministeren bedes - som lovet i samrådet med udvalget den 20. marts 2009 - i et kommende
samråd at redegøre for, hvordan regeringen vil leve op til de løfter, som ministeren har givet i
Europaudvalget, om at råde bod på de miljømæssigt negative konsekvenser i Danmark af
afskaffelsen af EU's braklægningsordning - henset til de løfter ministeren afgav i forbindelse
med forelæggelsen af forhandlingsoplægget den 21. september 2007 og samrådene i Euro-
paudvalget den 24. oktober 2008 og den 12. december 2008.”
Svar:
Jeg forstår godt, at udvalget kan være skuffet over, at en redegørelse fra regerin-
gen om håndteringen af de miljø- og naturmæssige effekter af brak, trækker ud.
Jeg ville gerne have været i stand til at fremlægge en plan langt tidligere.
Regeringens plan for håndteringen af effekterne for natur og miljø, som et resultat
af ophævelsen af EU's braklægningsordning, indgår i regeringens strategi for
Grøn Vækst.
Ved sidste samråd her i udvalget (den 20. marts) var jeg så dristig at invitere mig
selv til et nyt samråd i dag den 17. april for at gøre rede for Grøn Vækst-udspillet.
Set i bakspejlet kunne jeg have ønsket mig én til to ugers frist mere.
1
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Regeringen mangler at lægge den allersidste hånd på udspillet, inden det bliver
præsenteret. Jeg tror, at Grøn Vækst er som mange af de store bygge- og anlægs-
projekter, vi kender. Der er altid en detalje mere, der skal tjekkes og et hjørne me-
re der skal kigges på. Det medfører forsinkelser, men vi ender altid med at blive
tilfredse med det. Og det er jeg sikker på, at vi også bliver med Grøn Vækst.
Når det tager længere tid end forventet, er det et udtryk for, at regeringen tager
udfordringen meget alvorligt. Det er vigtigt, at vi ikke haster det igennem.
Under alle omstændigheder er vi meget tæt på at kunne præsentere Grøn Vækst-
udspillet.
Jeg kan af gode grunde ikke gøre rede for de konkrete elementer i Grøn Vækst-
udspillet i dag. Men jeg vil opsummere udfordringerne og generelt komme ind på,
hvilke typer initiativer og indsatser, som regeringen arbejder med i udspillet. Og
så kan jeg love, at Grøn Vækst-udspillet vil blive sendt til udvalget, samtidig med
at det præsenteres offentligt.
Jeg vil også gerne kort orientere om den aktuelle økonomiske situation i land-
brugserhvervet, og hvordan den økonomiske krise er slået igennem her. For det er
klart, at vi bliver nødt til at tænke sammen, hvordan vi kan løse miljøudfordrin-
gerne og samtidig sikre landbrugserhvervets omstilling og indtjeningsgrundlag på
lang sigt. Dansk landbrug skal også i fremtiden kunne forsyne verdensmarkedet
med fødevarer af høj kvalitet og hermed være med til at sikre danske arbejdsplad-
ser og store eksportindtægter.
2
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Jeg vil også gerne kort redegøre for situationen i de andre EU-lande i forhold til,
hvor de er henne med deres indsats for natur og miljø som følge af ophævelsen af
brakforpligtelsen.
Regeringens brak-indsatsplan (midlertidig ophævelse af brakkravet)
Jeg har tidligere i detaljer - senest ved samrådet den 20. marts 2009 - redegjort for
regeringens brak-indsatsplan fra 2008, der var sammensat med henblik på at neu-
tralisere effekterne af det midlertidige ophør af brakkravet på op til 50.000 ha. i
forhold til kvælstofudvaskning, fosfortab, pesticidforbrug og naturen.
Indsatsplanen er implementeret efter den fastlagte tidsplan. Kravet om 4% flere
efterafgrøder er trådt i kraft, ”randzoneordningen” har frist for tilmelding 21. april
i år, og der er gennemført en række informationskampagner i forhold til at reduce-
re preticidforbruget på de tidligere brakmarker. Endelig er der etableret en digital
kortlægning af brakarealerne, som nu ligger på miljøportalen, tilgængelig for alle.
Et godt værktøj for den lokale miljøindsats.
Effekterne af permanent ophævelse af brak-kravet.
En opgørelse fra juni 2008 over den anmeldte arealanvendelse i 2008 viste som
bekendt, at der i praksis var taget ca. 83.000 ha. tidligere brakjord ind i dyrkning.
Det var noget mere end vurderet af forskningsinstitutionerne og hermed også me-
re end forudsat i regeringens brak-indsatsplan. Men det vil blive håndteret i Grøn
Vækst.
Der vil om nogle måneder være opgjort data for et år mere, dvs. 2009, om udnyt-
telsen af den tidligere brakjord.
3
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
669956_0004.png
Forskningsinstitutionerne har tidligere vurderet, at permanent ophævelse af brak-
ken kan forventes at medføre, at ca. 120.000 ha tidligere brakjord på sigt bliver
taget ind i dyrkning igen.
Grøn Vækst
Som regeringen tidligere har meldt ud, vil de yderligere effekter af den midlerti-
dige ophævelse af brakordningen i 2008 og den permanente ophævelse blive
håndteret i forbindelse med regeringens strategi ”Grøn Vækst”.
”Grøn Vækst”-udspillet indeholder målsætninger om bl.a. at reducere udvasknin-
gen med kvælstof og fosfor, reducere miljøeffekterne af landbrugets pesticidfor-
brug og en indsats for mere natur.
Grøn Vækst vil give natur og miljø et væsentligt løft. Og her taler vi om ”ægte”
og blivende natur, ikke om den slags natur der visse steder og midlertidigt var
skabt med braklægning. Med indsatsen lever Danmark op til forpligtelserne i
EU’s vandrammedirektiv og Natura2000-direktivet. Ved opgørelsen af indsatser-
ne i Grøn Vækst, er der også taget højde for, at 120.000 ha tidligere brakjord bli-
ver opdyrket og de effekter, de vil have for udvaskning af kvælstof, fosfor og pe-
sticider og for natur. Grøn Vækst tager også højde for, at målene i Vandmiljøplan
III ikke ser ud til at blive nået. Vandmiljøplan III-mankoen er ligesom effekterne
af brak-ophøret regnet ind i Grøn Vækst-udfordringerne og vil blive neutraliseret
med de virkemidler, som regeringen vil spille ud med.
Da Grøn Vækst-udspillet som sagt ikke helt er i mål endnu, kan jeg ikke i detaljer
løfte sløret for, hvordan indsatserne i udspillet vil være skruet sammen og dimen-
sioneret. Men det er jeg sikker på nok skal blive diskuteret, når Grøn Vækst-
udspillet bliver præsenteret. Men jeg vil gerne her nævne, at Grøn Vækst-udspillet
vil lægge op til at anvende en bred vifte af virkemidler. Både obligatoriske, are-
4
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
almæssige virkemidler, f.eks. krav om ekstensivering af landbrugsdriften på føl-
somme arealer samt frivillige miljøtilskudsordninger.
Finansieringen af Grøn Vækst
Grøn Vækst vil også indeholde regeringens forslag til, hvordan EU’s fælles land-
brugspolitik kan understøtte gennemførelsen af de mange indsatser, der indgår i
Grøn Vækst. Det gælder både i form af tilskudsordninger til miljø- og naturpro-
jekter og til kompensation til landbrugserhvervet på områder, hvor der lægges op
til at begrænse eller helt fjerne dyrkningsmulighederne.
Med Grøn Vækst-udspillet vil regeringen lægge op til, at de kommende års inve-
steringer i miljø og natur forøges mærkbart. Bl.a. ved at Danmark udnytter de nye
muligheder for EU-finansiering, som sundhedstjekket har åbnet op for.
Landbrugets økonomiske situation
Gennemførelsen af en Grøn Vækstpakke kan ikke ske uden at tage den aktuelle
økonomiske situation i landbrugserhvervet i betragtning.
Fødevareøkonomisk Institut ved Københavns Universitet tegner i en kun to må-
neder gammel analyse et forholdsvist dystert billede af landbrugets økonomiske
situation i 2009. De økonomiske udsigter efter 2009 er vanskelige at forudsige.
Fødevareøkonomisk Institut peger på følgende centrale forhold:
Dansk landbrug har en stor gæld – også væsentligt større end landbruget i
de øvrige EU-lande
Svinebrugenes indtjening forventes at stige fra et meget lavt niveau i 2007
og et endnu lavere i 2008 til et mere moderat niveau i 2009. Kvæg- og plan-
tebrugenes indtjening forudses at falde fra moderate niveauer i 2007 og
2008 til hhv. et lavt niveau og et særdeles lavt niveau i 2009.
5
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Det likvide resultat forventes at ville ligge på et lavt niveau i 2009. Langt de
fleste heltidsbrug vil kunne sikre den nødvendige likviditet til fortsat drift i
2009 ved – hvis muligheden for yderligere lånoptagning er udtømt – at ud-
skyde samtlige investeringer.
Landbrugets investeringer er konjunkturfølsomme, hvorfor der som følge af
de forholdsvis dystre udsigter for 2009 må forventes en nedgang i investe-
ringerne de kommende år.
Det billede, som Fødevareøkonomisk Institut tegner, viser således, at landbrugets
situation er meget presset, uden at landbruget dog er ved at gå fallit. Men land-
bruget står i en særdeles sårbar situation. En stigning i renten eller at den økono-
misk krise trækker ud, kan få meget alvorlige følger.
I Grøn Vækst-pakken vil miljøkravene derfor blive kædet tæt sammen med en
række initiativer til innovation og vækst. Det gælder f.eks. initiativer der fremmer
anvendelsen af biogas og anden grøn energi, forsknings- og udviklingsinitiativer,
hurtigere miljøgodkendelser mv.
Status for arbejdet med natur og miljø i de øvrige EU-lande
Når vi skal vurdere den danske indsats og tilgang i forhold til at håndtere miljø-
og natureffekterne af ophøret af brakkravet, er det naturligt også at skele til, hvad
der sker i de øvrige EU-lande.
Der forligger ikke en specifik oversigt over udnyttelsen af brakarealerne og even-
tuelle kompenserende miljøforanstaltninger i de enkelte lande, men Fødevaremi-
nisteriet har via ambassaderne forhørt sig om status i de andre EU-lande.
Det viser sig, at landene i stor udstrækning tager tidligere brakjord ind i dyrkning
igen. Langt hovedparten af landene har ikke – og planlægger ikke – at indføre
særlige miljø- og naturforanstaltninger for at kompensere for effekterne af den
yderligere opdyrkning. Landene henviser til de generelle miljøindsatser, der følger
6
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
af EU’s miljødirektiver og af landbrugspolitikkens regler om krydsoverensstem-
melse. Det gælder store landbrugslande som f.eks. Tyskland og Frankrig, men og-
så Sverige.
Kun 2 ud af 27 lande planlægger en særlig natur- og miljøindsats som følge af
ophøret med brak. Det gælder England og Finland. I England overvejes en ord-
ning med frivillig miljøindsatser blandt landmændene kombineret med øget vej-
ledning og tilskyndelse til etablering af randzoner langs søer og vandløb.
Alt i alt er en særlig brak-indsats i de øvrige EU-lande meget beskeden – for ikke
at sige nærmest ikke-eksisterende.
Udover en eventuel direkte indsats i forhold til ophøret af brak-forpligtelsen er der
næppe tvivl om, at de andre EU-lande – som Danmark – ser på miljø- og natur-
indsatsen i den sammenhæng, der især er i forhold til gennemførelsen af de store
miljø- og naturdirektiver, primært vandrammedirektivet.
EU-kommissionen har netop afholdt sin årlige konference om status for gennem-
førelsen af vandrammedirektivet i medlemslandene.
Konferencen viste primært, at udfordringerne for at opnå et godt vandmiljø er
meget forskellige. I de sydeuropæiske lande er der for eksempel store udfordrin-
ger i forhold til at reducere kunstvanding, som medfører udtørring af floder og
dermed forringer vandmiljøet. I lande med meget vandkraft, handler det i høj grad
om at sikre fri faunapassage ved kraftværker og dæmninger. Og så er udfordrin-
gerne selvfølgelig meget forskellige mellem lande med intensivt landbrug som
Danmark og lande med ekstensivt landbrug som for eksempel Grækenland. Det
vil med andre ord sige, at det som udgangspunkt er svært at sammenligne indsat-
sen på tværs af EU-landene.
7
PDF to HTML - Convert PDF files to HTML files
Forhandlinger om Grøn Vækst
Som bekendt er vi ved at nærme os resultatet. Regeringen vil indkalde til politiske
forhandlinger om gennemførelsen af Grøn Vækst-udspillet.
Regeringen vil iværksætte Grøn Vækst-initiativerne så hurtigt, som det er praktisk
muligt. Jeg forventer derfor, at en række at initiativerne vil medføre forslag til
lovændringer i efterårssamlingen 2009.
8