Europaudvalget 2008-09
EUU Alm.del Bilag 328
Offentligt
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenSagsnr.: 2009-20-221-03428, Dep. sagsnr. 14890Den 17. april 2009FVM 653
NOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om godkendelse og afvisning af visse sund-hedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og tilbørns udvikling og sundhed;og forslag til Kommissionens forordning om afvisning af visse andre sundhedsanpris-ninger end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling ogsundhed.KOM-dokumenter foreligger ikkeKommissionen har fremsendt forslag til forordning om godkendelse og afvisning af vissesundhedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børnsudvikling og sundhed samt forslag til Kommissionens forordning om afvisning af visse andresundhedsanprisninger end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børnsudvikling og sundhed.Forslagene forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH) den 27. april 2009.Formålet med de to foreliggende forslag er henholdsvis at fastsætte en liste over godkendte ogafviste anprisninger vedrørende reduceret risiko for sygdom og vedrørende anprisninger afbørns udvikling og sundhed (i henhold til artikel 14, stk. 1 i anprisningsforordningen), og atafvise en række andre sundhedsanprisninger end dem, der henviser til en reduceret risiko forsygdom og børns udvikling og sundhed (i henhold til listen i artikel 13, stk. 3 i anprisnings-forordningen).På baggrund af EFSA’s vurdering foreslår Kommissionen, at der gives afslag på 16 ansøgnin-ger om godkendelse af sundhedsanprisninger i henhold til henholdsvis artikel 14, stk. 1 og ar-tikel 13, stk. 1 i anprisningsforordningen, og at der gives tilladelse til 2 ansøgninger om god-kendelse af sundhedsanprisninger i henhold til artikel 14, stk. 1.En vedtagelse af forslagene vurderes ikke at have negative sundhedsmæssige konsekvenser.Det er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning bør byggepå et solidt videnskabeligt grundlag. Ligeledes er det væsentligt, at der fastsattes nødvendigevilkår og betingelser for anvendelse af den pågældende anprisning, både for at sikre, at for-brugerne får relevante oplysninger og ikke bliver vildledt, og at der kan føres en effektiv fø-devarekontrol. Regeringen agter på dette grundlag at stemme for Kommissionens forslag.
2
Ministeriet for Fødevarer, Landbrug og FiskeriFødevarestyrelsenSagsnr.: 2009-20-221-03428Dep. sagsnr. 14890Den 17. april 2009FVM 653
GRUNDNOTAT TILFOLKETINGETSEUROPAUDVALGom forslag til Kommissionens forordning om godkendelse og afvisning af visse sund-hedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og tilbørns udvikling og sundhed;og forslag til Kommissionens forordning om afvisning af visse andre sundhedsanpris-ninger end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børns udvikling ogsundhed.KOM-dokumenter foreligger ikkeResumé
Kommissionen har fremsat et udkast til forslag til forordning om godkendelse og afvisning afvisse sundhedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og tilbørns udvikling og sundhed samt forslag til Kommissionens forordning om afvisning af visseandre sundhedsanprisninger end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og tilbørns udvikling og sundhed. Begge forslag er fremsat i henhold til anprisningsforordningen.En vedtagelse af forslagene vurderes ikke at have negative sundhedsmæssige konsekvenser.BaggrundKommissionen har fremsendt forslag til forordning om godkendelse og afvisning af vissesundhedsanprisninger af fødevarer, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børnsudvikling og sundhed samt forslag til Kommissionens forordning om afvisning af visse andresundhedsanprisninger end dem, der henviser til en reduceret risiko for sygdom og til børnsudvikling og sundhed.Forslagene er fremsat med hjemmel i henholdsvis artikel 17, stk. 3 og artikel 18, stk. 5 i Eu-ropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om ernæ-rings- og sundhedsanprisninger af fødevarer.Forslaget behandles efter en forskriftsprocedure med kontrol i Den Stående Komité for Føde-varekæden og Dyresundhed. Hvis der er kvalificeret flertal for forslaget, forelægger Kommis-
3sionen forordningen for Rådet og Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hhv. kvalificeretog absolut flertal inden for 3 måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet ogEuropa-Parlamentet tilslutter sig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Opnås der ikke kvalificeret flertal i Komitéen, forelægger Kommissionen sagen for Rådetog Europa-Parlamentet, der udtaler sig med hhv. kvalificeret og absolut flertal inden for 2måneder. Kommissionen vedtager forslaget, såfremt Rådet og Europa-Parlamentet tilsluttersig forslaget eller ikke har udtalt sig inden for tidsfristen.Forslagene forventes sat til afstemning på mødet i Den Stående Komité for Fødevarekædenog Dyresundhed (SCoFCAH) den 27. april 2009.NærhedsprincippetDer er tale om gennemførelsesforanstaltninger til en allerede vedtaget retsakt. Det er derforregeringens vurdering, at det følger heraf, at forslagene er i overensstemmelse med nærheds-princippet.Formål og indholdFormålet med de to foreliggende forslag er henholdsvis at fastsætte en liste over godkendte ogafviste anprisninger vedrørende reduceret risiko for sygdom og vedrørende anprisninger afbørns udvikling og sundhed (i henhold til artikel 14, stk. 1 i anprisningsforordningen), og atafvise en række andre sundhedsanprisninger end dem, der henviser til en reduceret risiko forsygdom og børns udvikling og sundhed (i henhold til listen i artikel 13, stk. 3 i anprisnings-forordningen).Forslagene omfatter en række konkrete ansøgninger, som er blevet forelagt for Den Europæi-ske Fødevaresikkerhedsautoritet (EFSA) med henblik på at få en videnskabelig vurdering af,blandt andet, om der er tilstrækkelig sammenhæng mellem indtaget af fødevaren og den an-priste effekt og tilstrækkelig karakterisering af den anpriste fødevare.På baggrund af EFSA’s vurdering foreslår Kommissionen, at der gives afslag på 16 ansøgnin-ger om godkendelse af sundhedsanprisninger i henhold til henholdsvis artikel 14, stk. 1 og ar-tikel 13, stk. 1 i anprisningsforordningen, og at der gives tilladelse til de følgende 2 ansøgnin-ger om godkendelse af sundhedsanprisninger i henhold til artikel 14, stk. 1.1. Anprisning af tyggegummi sødet med 100 % xylitol med henvisning til reduceret risiko forplak.Godkendelsen foreslås gjort betinget af, at anprisningen ledsages af information om, at dengavnlige effekt indtræder ved konsumering af 2-3 g tyggegummi sødet med 100% xylitol, mi-nimum 3 gange dagligt efter måltider.2. Anprisning af fosfor og fosfors gavnlige virkning for vækst af børns knogler med henvis-ning til børns udvikling og sundhed.
4Godkendelsen foreslås gjort betinget af, at anprisningen kun anvendes for fødevarer, der somminimum kan overholde kriterier for ”kilde til fosfor”, som beskrevet i bilaget til anprisnings-forordningen.UdtalelserEuropa-Parlamentet skal ikke udtale sig om forslaget, men vil få tilsendt forslaget til kontrol ihenhold til forskriftskomitéproceduren med kontrol.Gældende dansk retEuropa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 1924/2006 af 20. december 2006 om er-nærings- og sundhedsanprisninger af fødevarer er direkte gældende i Danmark og de øvrigemedlemsstater.KonsekvenserKommissionens forslag bygger på EFSA’s vurderinger. Fødevarestyrelsen har desuden an-modet Fødevareinstituttet ved DTU om en udtalelse vedrørende de foreslåede anprisninger.For så vidt angår anprisningen med henvisning til xylitol-sødet tyggegummi, er der sket enomformulering af anprisningens ordlyd efter, at vurderingen fra EFSA er udarbejdet.Fødevareinstituttet har særligt med hensyn til anprisningen af xylitol-sødet tyggegummi be-mærket, at ifølge EFSA’s vurdering er det ikke klart, hvilken risikofaktor, der påvirkes af xy-litol-tyggegummiet. EFSA har udelukkende udtalt sig om effekten på end-point målingen,nemlig caries. Fødevareinstituttet bemærker i den forbindelse, at Kommissionens forslag der-for ikke helt er i overensstemmelse med den dokumenterede effekt.Yderligere har Fødevareinstituttet med hensyn til anprisningen af fosfor bemærket, at ikkekun frisk-ost fra komælk, som ansøgningen specifikt vedrører, men også mange andre fødeva-rer kan bidrage til kosten med det pågældende næringsstof.Konklusionen på baggrund af de videnskabelige vurderinger fra både EFSA og Instituttet er,at der ikke vil være negative sundhedsmæssige konsekvenser af en godkendelse af de tosundhedsanprisninger, som er omfattet af Kommissionens forslag.Forslagene vurderes ikke at have statsfinansielle eller samfundsøkonomiske konsekvenser.HøringDen 3. marts 2009 blev der gennemført en høring af interessenter om forslagene, og i den for-bindelse er der indkommet følgende bemærkninger:Lægemiddelstyrelsen bemærker, at produkter der markedsføres med anprisningen: "Xylitol ityggegummi reducerer risikoen for caries", kan være omfattet af lægemiddeldefinitionen, jf.lægemiddellovens § 2, nr. 1. Lægemiddelstyrelsen opfatter umiddelbart caries som en syg-
5dom, opstået efter angreb af bakterier i tandemaljen. Derfor vil et konkret produkt, der angi-ves, at kunne reducere risikoen for caries, tilsvarende kunne opfattes som egnet til forebyggel-se af sygdommen caries, og ikke som et produkt der kan nedsætte en risikofaktor for sygdom.Det oplyses, at anprisningens ordlyd efterfølgende er blevet ændret for at undgå evt. proble-mer i forhold til lægemiddeldefinitionen.Siden har nærværende notat været sendt i høring i Det Rådgivende Fødevareudvalgs EU-underudvalg, hvor følgende høringssvar er indkommet:Landbrugsraadet oplyser på vegne af Danish Meat Association og Mejeriforeningen, at manikke har særlige bemærkninger, idet man henholder sig til de videnskabelige udtalelser ombeskyttelsesniveauet fra henholdsvis EFSA og Fødevareinstituttet på DTU.Regeringens foreløbige generelle holdningDet er regeringens generelle holdning, at en godkendelse af en sundhedsanprisning bør byggepå et solidt videnskabeligt grundlag. Ligeledes er det væsentligt, at der fastsattes nødvendigevilkår og betingelser for anvendelse af den pågældende anprisning, både for at sikre, at for-brugerne får relevante oplysninger og ikke bliver vildledt, og at der kan føres en effektiv fø-devarekontrol.Regeringen støtter således Kommissionens forslag om afvisning af sundhedsanprisninger,hvor der ikke er fremlagt tilstrækkelig videnskabelig bevis, eller hvor anprisningsforordnin-gens bestemmelser i øvrigt ikke er efterlevet.Med hensyn til de to anprisninger, som Kommissionen foreslår godkendt, har både EFSA ogInstituttet vurderet, at der ikke vil være negative sundhedsmæssige effekter af sådanne anpris-ninger.Regeringen forholder sig positivt til forslagene.Generelle forventninger til andre landes holdningerMan er fra dansk side ikke bekendt med offentlige tilkendegivelser om forslaget i andre med-lemsstater.Tidligere forelæggelse for Folketingets EuropaudvalgSagen har ikke tidligere været forelagt Folketingets Europaudvalg.